Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børns og unges mediekultur Hørsholm, 27.01.12. Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børns og unges mediekultur Hørsholm, 27.01.12. Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes."— Præsentationens transcript:

1 Børns og unges mediekultur Hørsholm, 27.01.12

2 Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug Kommunikation, information og oplevelse Lukkede og åbne platforme og sociale sites Mediering og remediering Medialisering: Indirekte og direkte

3 Birgitte Tufte: Børn, medier og marked Forbrugerkritisk diskurs og markedsdiskurs Børnesyn/menneskesyn Pædagogisk praksis og markedet Borger og forbruger Kulturel kapital og økonomisk kapital Regulering og selvregulering Dannelsesprojektet

4 1998 - 2001 Forskningsprojektet: FAMILIER I FORANDRING

5 Tema: Medier i hverdagen / 1998-2001 Medie- og kommunikationsudstyr er en integreret del af familiernes hverdagsliv. Ofte er brugen ”usynlig” for de enkelte familiemedlemmer og blot en del af dagligdagens rutiner og ritualer. De elektroniske medier er i nogle familierne genstand for samtale og samvær mellem børn og voksne, mens de i andre familier har karakter af en ”naturlig” del af hverdagens forskellige former for adfærd og samvær, som ikke kommenteres. Fjernsynet er det medie, som spiller den største rolle i familien. Fjernsynsbrugen er et signal om, hvorledes familien ”holder hverdag”. Mange fjernsyn i familien har en tendens til at individualisere mediebrugen og sprede de enkelte familiemedlemmer. Dette gælder især, når børnene når puberteten. Radioen spiller ingen større rolle i familierne. Dog lytter børnene ofte til musik i radioen. Den internetopkoblede computer ændrer på den ene side familiens samværsformer, aktiviteter og relationer mellem børn og forældre (generationsmødet). På den anden side er den ofte anledning til konflikter mellem familiemedlemmerne. Mobiltelefon har især børnene bemægtiget sig og gjort til deres medie. Mobiltelefonbrugen er udtryk for en ny samtalekultur (Familier i forandring)

6 Tema: Mediekulturel indsigt og kompetencer /1998-2001 Tekniske færdigheder; dvs. færdigheder i at kunne betjene teknik og udstyr. Almene mediekulturelle kompetencer; dvs. viden om mediet og medieudtrykket/teksten og evnen til at navigere i medielandskabet. Håndværksmæssige færdigheder; dvs. færdigheder i selv at kunne udtrykke sig i medier. Analytiske mediekulturelle kompetencer; dvs. færdigheder i at analysere og vurdere medier og medieudtryk i en kulturel sammenhæng samt evnen til at anlægge et kritisk perspektiv. (Familier i forandring)

7 TEMA: Forældreholdninger i generationsmødet/1998-2001 Den frigjorte holdning, hvor børn og voksne kan bruge medier i familien som de vil. Ingen direkte spilleregler i familien. Medierne griber ikke forstyrrende ind på familielivet, men betragtes som "naturlige" og en integreret del af familielivet. Den omsorgsfulde/beskyttende, hvor der er regler for mediebrugen som en form for beskyttelse og for at få familiens hverdag til at fungere. Medieudviklingen skal ikke have lov til sætte dagsordenen for familiens hverdag, derfor er det nødvendigt at regulere mediebrugen. Den demokratiske/pluralistiske, hvor mediebrugen er til diskussion og debat, men hvor der ikke direkte er faste spilleregler/aftaler. Forældrene forsøger derimod at overbevise ved hjælp af argumenter. "Den sunde fornuft" er rådende. Den fællesskabssøgende, hvor familiens samhørighed og "vi-følelsen" er i højsædet. Mediebrugen tillægges i dette lys ikke den helt store betydning, men i givet fald bestemmes regler for mediebrugen af familien som enhed. Forældrene understøtter børnenes mediebrug, blot den ikke tager "overhånd". (Familier i forandring)

8 2009 - 2012 Forskningsprojektet: Gendering ICT in everyday life

9 Gendering ICT in everydaylife http://www.ucc.dk/udviklingogforskning/udviklings- ogforskningsprogrammer/didaktikoglaeringsrum/2136/genderi ngictineverydaylife/ http://www.ucc.dk/public/dokumenter/UFEV/Enheden%20for %20udvikling%20og%20forskning/Projektpr%E6sentationer%2 02009%20Lowres%20- %20til%20web/15_Gendering%20ICT%20in%20everyday%20lif e.pdf

10 To perspektiver: Fokus på mediebrug og mediemønstre (hvad vi har og hvad vi gør) Fokus på hverdagslivet sammenhænge og dynamikker (rutiner og ritualer)

11 Foreløbige resultater - ny viden? Kultur og kulturanalyse: Digitale medier som kultur Hverdagsliv og mediekultur: Uformel mediebrug, brugergenereret og innovativ Køn og generationer: Kompleksitet, holdninger og regler

12 TO FORÆLDREHOLDNINGER - veluddannede familier Vi har ikke længere forventninger til, at skolen og lærerne er på omgangshøjde med den teknologiske og mediemæssige udvikling. Vi kritiserer ikke længere skolen og lærerne, når teknologien ikke virker.

13 Udfordringer Hvordan forholder skolen sig til samfundets digitalisering og medialisering? Hvad kendetegner elevernes mediekultur? Hvordan mødes og håndteres elevernes uformelle mediebrug?


Download ppt "Børns og unges mediekultur Hørsholm, 27.01.12. Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google