Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unge og undervisningens medialisering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unge og undervisningens medialisering"— Præsentationens transcript:

1 Unge og undervisningens medialisering
25. Februar 2012

2 Folkeskolen.dk

3 De fem benspænd Hvordan understøttes pædagogisk praksis?
Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? Hvordan udfordres fagforståelsen? Hvordan udvikles nye måder at lære på? Hvordan udvikles arbejdet med digitale ressourcer og læremidler?

4 U D A N E L S R U N G E S M D I B R

5 Det mediepædagogiske projekt
Undervisningens medialisering: mediepædagogik og didaktik Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler

6 Ny didaktisk platform FRA: et snævert didaktikbegreb  (med en fokus på) mål og midler TIL : et udvidet didaktikbegreb  (med en fokus på) undervisning og læreprocesser

7 Udviklingsperspektiv
Vidensformer Pædagogisk iscenesættelse Praksisfokus 1. ordensviden: Digitale medier som supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer 2. ordensviden: Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer 3. ordensviden: Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af mediepædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter 4. ordensviden: Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur

8 Undervisningens medialisering
De sociale medier Undervisningens medialisering Mediepædagogik Mediedidaktik

9 Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik

10 MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK
Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog

11 Spørgsmål Hvordan skal mediepædagogisk arbejde med unge udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal mediepædagogisk arbejde med unge organiseres (tid, sted og rum) ? Hvorledes tilrettelægges blandede vejledningsformer, der både rummer fysiske og virtuelle tilstedeværelsesformer – såvel synkront som asynkront?


Download ppt "Unge og undervisningens medialisering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google