Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Instituttet for Blinde og Svagsynede

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Instituttet for Blinde og Svagsynede"— Præsentationens transcript:

1 Instituttet for Blinde og Svagsynede
Synspædagogikken i 35 år – overvejende båret af praksis. Er det er problem? Nordisk Kongres 2009 Workshop Trine Tangsgaard Instituttet for Blinde og Svagsynede Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

2 Baggrund Min baggrund - Re/habilitering af mennesker med synsnedsættelse (teoretisk og praktisk vinkel) - Udviklingsarbejde med ICF på Instituttet for Blinde og Svagsynede (Danmark) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

3 Den danske re/habiliteringstradition
Hviler primært et praktisk grundlag (lang tradition) Både når det drejer sig om efter/videreuddannelse af fagpersoner på synsområdet Når man ansættes som ny fagperson på synsområdet (mesterlære) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

4 Teori Teori har igennem mange år haft karakter af at være opsamling af viden, praktisk metode og teknik Arbejdet med teoretisering, kvalitetssikring, evaluering og dokumentation har dog vundet stærkt frem de seneste år Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

5 Er denne praksistraditionen et problem?
Det er vigtigt at holde fast i det praktiske grundlag – specielt i forhold til O & M og ADL Problemet opstår, når der fra samfundets side stilles krav – blandt andet om dokumentation og effektmåling af vores rehabiliteringsindsatser Det er svært at reflektere over/undersøge ”hvorfor det man gør virker” – når man ikke ved ”hvorfor man gør det” (mangelfuldt teoretisk grundlag) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

6 Lidt om teori og praksis
Jeg mener, at teori og praksis er to uadskillelige størrelser Min oplevelse: At flere fagpersoner på synsområdet definerer sig selv som enten ”praktikere” eller ”teoretikere” Som enten ”praktiker” eller ”teoretiker” fralægger man sig ansvaret for at beskæftige sig med ”det andet” område Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

7 Tre karikerede positioner
Praktikere oplever ofte, at teori er langt fra de problemer praksis ”bokser” med og videnskaben oplever at praksis ikke kan se fordelene ved teori Praktikere anerkender ikke, videnskabelig viden, hvis den er i uoverensstemmelse med deres ideologiske overbevisninger (sådan gør vi ikke her!) Videnskaben mener, at kun viden der kan ”måles” og evidensbaseres er ”rigtig” viden – anerkender således ikke praksisviden (Henrik Vardinghus-Nielsen 2009) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

8 Hvordan arbejder vi med disse problemstillinger?
Integration af hinandens viden Adaption Adaption er kun muligt, hvis hvert perspektiv på viden respekteres, anerkendes og inddrages i den udstrækning det er muligt af de andre (Henrik Vardinghus-Nielsen 2009) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

9 Praksis skal kobles med teorien
Praksis kan nuancere teorier og skabe nye teorier Teorier kan nuancere praksis og skabe nye former for praksis – nye måder at arbejde på Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

10 Godt eller skidt? Er videnskabeliggørelse eller teoretisering af praksis godt eller skidt? Kritikpunkter: Praksis forsimples Der kan ikke sættes ord på ”vores praksis” – det er et ”blødt område” Praksis glemmes i teoretiseringen Det er for tidskrævende Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

11 Det teoretiske grundlag
Et teoretisk grundlag fremmer muligheden for: - At kunne reflektere over det daglige arbejde - At kunne evaluere – lære af vores erfaringer - og deraf forandre - At leve op til samfundets krav om evidens, effektmåling og dokumentation. Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

12 Men - man kan da ikke måle effekten på ”bløde områder”
Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

13 Bløde områder Én definition kunne være, at et blødt område er et, hvor man foretager aktiviteter for deres egen skyld uden at vente nogen effekt - det sociale område - mennesker med funktionsnedsættelser - det pædagogiske felt Ofte er der dog både eksplicitte og implicitte samfundsmæssige forventninger til, at en offentlig aktivitet fører til nogle effekter. Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

14 Argumenter mod effektmåling og dokumentation (på bløde områder)
I Danmark har vi en lang tradition for ikke at undersøge, hvordan noget virker Området er for blødt (”vilde problemer”) - det kan/må ikke komme an på en ideologi om, at ”området er for blødt” - der er brug for en kategori ”årsag/virkning” – også på ”bløde områder” Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

15 Argumenter mod effektmåling og dokumentation
Udfaldet afhænger af konteksten - det virker i en kontekst – men ikke i en anden. Hvad gør forskellen? Effektbestemmelsen er kvalitativ – der kan ikke sættes tal på Indsatsen er individuel Det vi laver er for komplekst - skal afkodes - vi skal i gang med at beskrive indsatsen Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

16 Hvordan kommer vi i gang?
Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

17 Evidens og evidensbaseret praksis
Evidens: ”Den for tiden bedste viden*” – viden er altid foreløbig og åben for revision *Viden = ikke blot forskningsbaseret viden men alle former for viden. Det vigtige er, at man forholder sig kritisk til den viden som anvendes. Evidensbaseret praksis: ”Omhyggelig, udtrykkelig og kritisk brug af den aktuelle viden” Kilde: Sheldon, B. og G. M. Macdonald: ”Research & Practice in Social Care: Mind the Gap”, Centre for Evidence-Based Social Services, 1999 og “Virker Velfærden? – et debatoplæg om evidens og velfærd”, MandagMorgens tænketank, december 2004 Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

18 Evidensbaseret praksis
Den professionelle formår at integrere den bedst tilgængelige evidens, brugernes erfaringer og ønsker samt den professionelles erfaringer med socialt arbejde (Sclonsky og Gibbs 2004) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

19 Hvordan arbejder man evidensbaseret?
Have et fælles fagligt grundlag og være enige om et fælles mål Relevante og aktuelle spørgsmål fra praksis er baggrunden for at søge viden Man indhenter derefter den bedste viden fra forskningen/teorien og søger at bruge denne viden i sin praksis. – Forskningen/teorien omsættes til praktisk handling Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

20 Hvordan arbejder man evidensbaseret?
At arbejde evidensbaseret betyder ikke at alle arbejder efter ”samme kogebogsopskrift” Den bedste viden skal danne grundlaget for praksis – dog vigtigt at foretage en selvstændig vurdering Som praktikker der arbejder evidensbaseret vil der ofte være flere metodealternativer som overvejes Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

21 Evidensbaseret arbejde
Ikke den store tradition for at arbejde evidensbaseret indenfor synsområdet (i Danmark) Rehabiliteringsarbejdet er i høj grad baseret på praksiserfaringer blandt andet fordi, der er mangel på undersøgelser og forskning Et generelt billede indenfor det sociale felt – nye tider på vej Udfordring: Manglende tid og viden om metoder Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

22 Vigtigt for at kunne arbejde evidensbaseret
Arbejdet skal i begyndelsen foregå i grupper/fællesskab Ledelsesmæssig opbakning Der skal bruges tid ”Videnskabelig og teoretisk træning” Viden om informationssøgning Mod, lyst, tro og vilje Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

23 Spørgsmål til debat Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:

24 Problemstillinger Hvordan fastholder vi den stærke praktiske fagtradition samtidig med, at vi møder kravene fra samfundet? Hvordan synliggør og udvikler vi de teorier og metoder, der ligger til grund for vores daglige arbejde med mennesker med synsnedsættelse Hvordan dokumenterer vi, at det vi gør rent faktisk virker? Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: , W:


Download ppt "Instituttet for Blinde og Svagsynede"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google