Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling"— Præsentationens transcript:

1 At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling
Hvordan evaluerer vi? At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling Peter Henrik Raae, IKV, SDU

2 Mod ‘fornuftig evaluering’
Mellem ”har vi nået målene?” og ”hvordan virker det?” legitim implementator-interesse den professionelle interesse Peter Henrik Raae, IKV, SDU

3 Hvad gør didaktisk vidensopsamling og –udveksling så vanskelig?
Proceskarakteren og den bløde teknologi De flerdobbelte mål - elev, fag, organisation Den ‘relationsindlejrede ydelse’ Peter Henrik Raae, IKV, SDU

4 Vidensopsamling – trussel og mulighed
data information viden indsigt Peter Henrik Raae, IKV, SDU

5 At gøre videns- og erfaringsudvikling synlig
Peter Henrik Raae, IKV, SDU

6 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
1. Fra vision til indsats vision Hvad vil vi, at eleven skal blive til? (år) Hvad sætter vi os derfor som mål? (måneder) mål Hvad vil vi derfor foretage os? (konkrete handlinger) indsatser Peter Henrik Raae, IKV, SDU

7 2. Fra indsats til virkning - programteori
1. Indsatser: Hvad er det, vi vil gøre (anderledes)? 2. Hvilke virkninger formoder vi, disse indsatser har? 3. Hvilke processer antager vi forbinder indsats og virkning? 4. Efterfølgende check: Er der sammenhæng mellem virkninger og de formulerede mål? Peter Henrik Raae, IKV, SDU

8 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
vision er vi på vej den rigtige retning? virkning mål proces indsats Peter Henrik Raae, IKV, SDU

9 Eks.: Hf-projektet ‘Nære problemstillinger’
Problembaggrund: En ikke fraværende, men tilfældig motivation blandt kursisterne betyder, at for få hf’ere knækker koden. Projektmål for lærerne: Gennem bestemte didaktiske eksperimenter at opnå mere viden om og erfaring med at skabe tilstrækkelig motivation til etablering af ‘det faglige blik’. Projektmål for de studerende: Oplevelse af, at et faglig blik kan tilføre nye, væsentlige dimensioner i den kendte hverdag. Overordnede virkningsantagelser: Nye perspektiver på nære miljøers problemstillinger motiverer. Formidlingsansvar over for konkrete andre motiverer. Peter Henrik Raae, IKV, SDU

10 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
Lærerens domæne Kursistens domæne INDSATSER PROCESSER VIRKNING Krav til kursisterne om udvælgelse af steder til fremvisning mhp. præsentation for andre Nære livsrum er tilknyttet følelser  kursistmotivation Kursisten oplever faglighed som brugbare og dimensionsudvidende elementer i den nære hverdag ’Selvfølgelige livsrum’ gives analytisk distance Faglige indholdsinput: oplæg om Hillerød Generelle metodeoplæg: Informationssøgning Faglige krav knyttes til direkte anvendelse Øget indsigt i hf-koden Faglige metodeoplæg: Skrivning for at lære/ formidlingsskrivning Øget motivation Krav om mestring af arbejdsformer knyttes til direkte anvendelse Krav om gruppeorganisering og -produktion Kursisten får erfaring med gruppearbejdets styrker og svagheder Peter Henrik Raae, IKV, SDU

11 Eks: Projekt ”Bredbåndet undervisning”
Problembaggrund: Elevundersøgelserne peger igen og igen på ringe variation i undervisningen, samtidig med at nyere teori om læring og undervisning peger på vigtigheden af variation. Projektmål: Gennem en bredt orienteret indsats vil vi skabe viden om og erfaringer med ‘aktiverende undervisning’, som tillige skal fremme den didaktiske diskussion på X-gym. Overordnet virkningsantagelse: Forstyrrelse af undervisnings- og læringsrutiner kræver bred deltagelse (lærere og elever), baseret på såvel praktisk som vidensmæssig fornyelse. Peter Henrik Raae, IKV, SDU

12 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
Indsats Processer Virkning Skaber kendskab, interesse og lyst Vi arrangerer opstartsmøde Vækker uvilje (mere arbejde osv.) Giver flere ideer fremmer show off-pædagogik?? Vi danner læsegruppe/op-arbejder viden fremmer læreres og elevers didaktiske begrundelse for brug af metoder Sætter os i stand til at referere til teori om læring Gør den reflekterede og differentierede brug af elevaktiverende metoder mere udbredt Vi arrangerer og superviserer makkerskaber Kollegialt netværk giver tryghed/minimerer angst for at dumme sig mange deltagere gør et alt. læringssyn tydeligere på X-gym Gør diskussionen/ konflikter om læringssyn nærværende på godt og ondt lettere adgang til metoder mm fremmer brugen mange deltagere gør den stille oppositionen tydeligere på X-gym Vi samler inputs i mapper mange eksempler fremmer den enkeltes didaktiske fantasi skaber en trodsig opposition?? skaber nysgerrighed bredt i lærergruppen og sætter deltagerakt. på den uformelle dagsorden Vi gennemfører elevevents Får de ‘måske-interesserede’ til at henvende sig Peter Henrik Raae, IKV, SDU

13 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
Fornuftig evaluering Peter Henrik Raae, IKV, SDU

14 Virkningsevaluering – en feedbacksløjfe
Ikke så meget, om projektet lykkedes eller mislykkedes Snarere, om vore virkningsantagelser be- eller afkræftes Peter Henrik Raae, IKV, SDU

15 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
Lærerens domæne Kursistens domæne INDSATSER PROCESSER VIRKNING Krav til kursisterne om udvælgelse af steder til fremvisning mhp. præsentation for andre lærere undersøger Nære livsrum er tilknyttet følelser  kursistmotivation Kursisten oplever faglighed som brugbare og dimensionsudvidende elementer i den nære hverdag ’Selvfølgelige livsrum’ gives analytisk distance Faglige indholdsinput: oplæg om Hillerød Generelle metodeoplæg: Informationssøgning Faglige krav knyttes til direkte anvendelse Øget indsigt i hf-koden tutorer undersøger Faglige metodeoplæg: Skrivning for at lære/ formidlingsskrivning Øget motivation Krav om mestring af arbejdsformer knyttes til direkte anvendelse Krav om gruppeorganisering og -produktion Kursisten får erfaring med gruppearbejdets styrker og svagheder Peter Henrik Raae, IKV, SDU

16 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
Indsats Processer Virkning Skaber kendskab, interesse og lyst Vi arrangerer opstartsmøde Vækker uvilje (mere arbejde osv.) Giver flere ideer fremmer show off-pædagogik?? Vi danner læsegruppe/op-arbejder viden fremmer læreres og elevers didaktiske begrundelse for brug af metoder Sætter os i stand til at referere til teori om læring Gør den reflekterede og differentierede brug af elevaktiverende metoder mere udbredt Vi arrangerer og superviserer makkerskaber Kollegialt netværk giver tryghed/minimerer angst for at dumme sig mange deltagere gør et alt. læringssyn tydeligere på X-gym Gør diskussionen/ konflikter om læringssyn nærværende på godt og ondt lettere adgang til metoder mm fremmer brugen mange deltagere gør den stille oppositionen tydeligere på X-gym Vi samler inputs i mapper mange eksempler fremmer den enkeltes didaktiske fantasi skaber en trodsig opposition?? skaber nysgerrighed bredt i lærergruppen og sætter deltagerakt. på den uformelle dagsorden Vi gennemfører elevevents Får de ‘måske-interesserede’ til at henvende sig Peter Henrik Raae, IKV, SDU

17 Tegn – en yderligere konkretisering
Tegn – måden, hvorpå vi tænker os at se den nye kvalitet foldet ud i praksis Andersen (2000): Tegn er noget vi bestemmer. Peter Henrik Raae, IKV, SDU

18 Peter Henrik Raae, IKV, SDU
Får eleverne indsigt i forskellige aktiviteters betydning for deres læring? større variation i begrundelser for metodevalg (ift. fag/elevtyper/ læringsstile?) Gør den reflekterede og differentierede brug af elevaktiverende metoder mere udbredt Flere aktivitetsskift i timerne end hidtil? Får lærerne erfaringer med flere typer af aktiviteter? Peter Henrik Raae, IKV, SDU

19 Arbejdsopgave: Udvælg to af de vigtigste indsatser
Visualiser sammenhængen indsats-proces-virkning i et flowchart 3. Tilknyt tegn Peter Henrik Raae, IKV, SDU


Download ppt "At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google