Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013."— Præsentationens transcript:

1 Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013

2 Program Kl. 11.10-12.30: Velkommen Jeres forventninger til kurset Værdien af omtale Hvordan skabes omtale Eksempler

3 Forventninger til dagen Hvad håber I at få ud af i dag? Anvender i pressemeddelelser og annoncer, og til hvad bruger I dem? Har I prøvet at kontakte aviserne – hvordan gik det?

4 Annonce eller pressemeddelelse?

5 Værdien af omtale

6 Brug medierne – og hjælp jer selv! Avisomtale kan tjene mange formål Artikler ender ikke i avisen som følge af tilfældigheder –Nytårsmarch –Norddjurs Skab synlighed og opbakning om jeres arrangementer Udnytte den fælles interesse vi har med pressen i at oplyse borgere

7 Gode grunde til at anvende PR – pressen er vores hjælper Medierne hjælper os med at blive kendt og med at udbrede vores holdninger PR giver mere troværdighed end annoncering PR er omkostningseffektivt Sikrer opbakning om lokale arrangementer Nemmere at samle ind og få nye medlemmer Større politisk gennemslagskraft. Kend pressens arbejdsmetoder og – vilkår Mediespillet er er kompliceret

8 Hvad skal vi være kendte for? Vores vision: Et Danmark, hvor mennesker ikke dør unødvendigt af hjertekarsygdom Lige, rettidig og ordentlig behandling for alle Efterbehandling til hjertekarpatienter Hjertestop – livreddende førstehjælp Konkret og patientrettet forskning Slogan: Hjerteforeningen på rette sted –Vi er der, hvor hjertepatienter og pårørende har brug for os –Vi tager over, når sundhedsvæsenet giver slip –Vi tilbyder støtte og fællesskab i en svær situation via komiteer og centre samt inspiration til en sund hverdag via blade, nyhedsbreve, opskrifter, bøger og foldere.

9 Pressen er vores hjælper Hjerteforeningen satser på: Et positivt samarbejde med pressen En aktiv og udfarende pressekontakt Strategiske mediesamarbejder med udvalgte medier Hjerteforeningen har oplevet støt stigende opmærksomhed i medierne – ikke mindst lokalt. I 2011 var vi i aviserne 3.743 gange, godt halvdelen handlede om frivilliges aktiviteter, det var i alt 1.931 artikler.

10 Hjælp jer selv! Nytårsmarch 60-70 artikler i lokal og regional presse

11 Hjælp jer selv! Norddjurs Lokalkomité samler ind til hjertestarter

12 Hvordan skabes omtale

13 Den gode historie  En nyhed er en begivenhed, en beslutning eller en tanke, som påvirker udviklingen eller tilværelsen for en gruppe mennesker  En nyhed er en historie, journalisten kan bringe dagen før andre  Nyheden er større, jo flere den berører, og den vokser, jo nærmere den er

14 Den gode historie - nyheden Der sker noget nyt Der sker noget væsentligt for mange Der sker noget usædvanligt Oplysningerne fremstår sande Kriterier for den gode historie Aktualitet Væsentlighed Identifikation Sensation Troværdighed Konflikt Aktualitet og troværdighed

15 Den gode historie – ”Infotainment” Et vigtigt emne behandles i underholdende form: En god skæbnehistorie Et emne der berører mange Mulighed for identifikation Kriterier for den gode historie Case-person – ansigt Aktualitet (forskning, undersøgelse ell. lign.) Følelse og engagement

16 Journalisten er nøgleperson KEND MEDIERNE I DIT OMRÅDE Hvem skal have informationen? Hvilke medier når frem til netop dem? KEND JOURNALISTERNE Husk journalisten er din første målgruppe …..så kend journalister, der er interesserede i dit stof KEND AVISENS/MEDIETS DØGNRYTME Timing er altafgørende

17 I arbejdstøjet… Vælg medie(r) Lokalt dagblad + lokale redaktioner Ugeavisen Lokalradio Regionalradio Tv-lokal/regional Andre medier Medielisten hjælper på vej…

18 I arbejdstøjet… Vælg VÆRKTØJ Send e-mail Send pressemedd/pressebrief Ring til journalisten Indkald til happening/event Brug website (Annonce)

19 Historiens mange liv… Foromtale Arrangement Efteromtale

20 Pressemeddelelsen Vinkel/nyheden – hvem, hvad, hvor, hvornår Forklarer og udvider indledning Fakta, data

21 Eksempel på pressemeddelelse Pressemeddelelse Kurven fuld af sundhed Hjerteforeningen i Lejre giver i samarbejde med SuperBrugsen tip til at fylde kurven med sunde varer tirsdag den 3. maj - Når vi handler ind, sætter mange af os hjernen på autopilot og lægger de sædvanlige varer ned i indkøbskurven. Det kan være svært at få styr på, hvad der er sundt, og hvilke madvarer, vi med fordel kan gå i en lang bue udenom, siger Kjeld Andersen, Lejre Lokalkomité. Hjerteforeningen i Lejre har derfor inviteret diætist Ulla Bahne fra Hjerteforeningens rådgivningscenter i Næstved til en aften i SuperBrugsen, hvor hun giver tip til de sunde valg og en varieret kost, der er med til at forebygge hjertekarsygdom. Ulla Bahne indvier deltagerne i, hvilke varer der er sunde for hjertet. Hun viser forskellige typer varer frem og giver nogle tommelfingerregler til, hvordan man gennemskuer varedeklarationerne. Der er mulighed for at stille spørgsmål. - Aftenen giver mulighed for at ændre livsstil hen mod de sunde madvarer. Her er ingen løftede pegefingre, og der bliver masser af konkrete råd at tage med på indkøb næste gang, siger Kjeld Andersen. Sundhedsaftenen foregår tirsdag den 3. maj kl. 18-20 i SuperBrugsen, Skolevej 1, Hvalsø. Det er gratis at deltage, og der serveres et let traktement. Der er begrænsede pladser, og tilmelding er nødvendig til Kjeld Andersen, tlf.: 50 59 65 68, mail: kjelda40@live.dk Aftenen er støttet økonomisk af Lejre Kommune. Alle er velkomne. Hør mere, kontakt Kjeld Andersen, tlf.: 50 59 65 68, mail: kjelda40@live.dk Rubrik Underrubrik Brødtekst

22 Talspersoner og pressen

23 Hvem udtaler sig om hvad? Direktør og officielle talspersoner -Principielle holdninger og synspunkter Afdelingsledere, fagpersoner og projektleder -Fagområder Formand / presseansvarlig i lokalkomiteer - Aktiviteter i lokalkomiteen, holdninger til lokale aktiviteter

24 Hvordan skabes omtale

25 Start i god tid Kontakt medier og evt. os minimum 14 dage før Få hjælp til pressemeddelelsen hos Lotte Bucka Følg op en uge før

26 Vi hjælper med… Fælles pressemeddelelser Individuelle pressemeddelelse og udsendelse Overvågning af lokal omtale Kontakt: Lotte Bucka, tlf.: 33 67 00 19, lbucka@hjerteforeningen.dk

27 Eksempler

28 Er det mon en prop i hjernen? I alt 55 klip, mange i landsdækkende medier. Annonceværdi for godt 1,8 mio. kroner.

29

30

31 Eksempler på artikler i medier 02-02-2009 Bornholms Tidende Er det en blodprop i hjernen? 02-02-2009 Berlingske Tidende Blodpropramte kan redde sig selv 02-02-2009 B.T. Jeg har svinet med mit helbred 02-02-2009 Dagbladet Køge/Ringsted/Roskilde Er det en blodprop? 02-02-2009 Fredericia Dagblad Fakta om blodpropper i hjernen 02-02-2009 Fredericia Dagblad Kampagne: Er det en blodprop i hjernen? 02-02-2009 Fyns Amts Avis Blodprop i hjernen? 02-02-2009 Fyns Amts Avis Fakta: om blodpropper i hjernen 02-02-2009 Midtjyllands Avis Er det en blodprop i hjernen? 02-02-2009 Skive Folkeblad Er det en blodprop i hjernen? Mange kan undgå at få alvorlige mén 02-02-2009 Urban Pas på du ikke får en prop 02-02-2009 Vejle Amts Folkeblad Fakta om blodpropper i hjernen 02-02-2009 Kampagne: Er det en blodprop i hjernen 02-02-2009 DR-P1/P4 kl. 6.00, 9.00 og 11.00 Ny kampagne om blodprop i hjernen 02-02-2009 DR1 TVA kl. 18 Ny kampagne om blodpropper

32 Frederiksborg Amts Avis den 5. januar

33 Sjællandske Dagblad 03.01.2009

34 Dagbladet Køge 2. januar 2009

35

36 Hvert år er der mindst 50 avisartikler om nytårsmarcherne Lokalavisen Budstikken Kolding 29.12.2008

37 Norddjurs Lokal- Komité samler ind til hjertestartere

38


Download ppt "Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google