Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Realkompetencedokumentation for folkeoplysning, foreninger og frivillige Regionale konferencer 16. januar og 23. januar 2008 Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

2 Arbejdet med realkompetence er en proces
Afklaring få øje på egne kompetencer sætte ord på finde ud af hvad de kan bruges til skabe motivation Dokumentation Vurdering Anerkendelse eks. adgang til uddannelse, uddannelses- eller kompetencebevis job/karriere Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

3 Undervisningsministeriets realkompetenceværktøj
Web-baseret ’spøgeskema’ til den enkelte Navn m.v. En dækkende beskrivelse af ”rammen” - foreningen, det frivillige arbejde, kurset Organisationens ansvar! Beskrivelse af egen rolle eller særlige projekter Beskrivelse af generelle og personlige kompetencer ved hjælp af skema og uddybet ved eksempler Underskrift Underskrift fra evt. sparringspartner Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

4 Generelle og personlige kompetencer
sociale kompetencer læringskompetencer kreative-innovative kompetencer IT-kompetencer selvledelseskompetencer interkulturelle kompetencer organisatoriske kompetencer (kun i udgaver til frivillige og foreninger) Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

5 Signalement af en kompetence - Social kompetence som eksempel
At have sociale kompetencer betyder, at du kan indgå i sociale fællesskaber på en konstruktiv måde Nøgleord er: Åbenhed Personlige relationer Indlevelse Problemløsning Samspil Fra Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til tredje sektor Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

6 Hvordan er du socialt kompetent?
”Sociale spidskompetencer” Grete: fest og farver, skaber sammenhold Peter: lytter, opmærksom på andre, tager ansvar for at fælles opgaver bliver løst Vigtigt: Der er brug for både Grete og Peter i en gruppe Standardiseret beskrivelse - ikke standardisering af kompetencer Eksempler gør kompetencerne konkrete og troværdige udsagn med høj score bør altid underbygges med eksempler eksemplerne sætter ord på - kan bruges ift. job hjælper til at justere score, så den bliver realistisk Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

7 Nye udfordringer Kompetenceafklaring Kompetencedokumentation
UVMs realkompetenceredskab hjælper Kompetencedokumentation Information og motivation Mulighederne skal være reelle Alle bør kende til dem Sparring Kvalitet, seriøsitet, troværdig dokumentation Det betyder noget for den enkelte at vi stiller op på opgaven Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

8 DFS: At udvikle, kvalificere - og at slå igennem!
Realkompetenceforum udviklingssamarbejde mellem medlemsorganisationer og bl.a. DUF siden 2004 dfs.dk - Realkompetence Realkompetencevejlederprojektet efteruddannelse for vejledere i folkeoplysningen samarbejde mellem 8 medlemsorganisationer, DFS og DPU udvikling af materiale til uddannelse af sparringspartnere sparringspartnerkurser marts/april Fælles DFS/DGI-initiativer Sorø-materiale - ’Alt, hvad du kan, tæller’ Uddannelseskonference Aalborg-model Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD


Download ppt "Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google