Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMonika Hansen Redigeret for ca. et år siden
1
Esam og Fareeza Mine forældre vil tiden vide, hvad der sker i mit liv. Problemet er, at de ikke altid kan forstå min realitet. Jeg må tage en beslutning ud fra mine egne kriterier. (Esam, inginiørstuderende).Mine forældre vil hele tiden vide, hvad der sker i mit liv. Problemet er, at de ikke altid kan forstå min realitet. Jeg må tage en beslutning ud fra mine egne kriterier. (Esam, inginiørstuderende). Jeg føler lige meget for dansk og arabisk. Jeg tænker på arabisk og dansk, og vi taler blandet hjemme hos os. Jeg bor ikke i Danmark om 10 år, på grund af den politiske udvikling i Danmark. (Fareeza, sygeplejerske).Jeg føler lige meget for dansk og arabisk. Jeg tænker på arabisk og dansk, og vi taler blandet hjemme hos os. Jeg bor ikke i Danmark om 10 år, på grund af den politiske udvikling i Danmark. (Fareeza, sygeplejerske).
2
Centrale temaer Unge nydanskeres forhold til det samfund de lever i?Unge nydanskeres forhold til det samfund de lever i? Hvad drømmer de om?Hvad drømmer de om? Forebyggelse af etniske minoriteters utryghed?Forebyggelse af etniske minoriteters utryghed?
3
Bekymrede nydanskere? Unge nydanskere er generelt set mere bekymrede end deres danske jævnaldrende i hverdagen.Unge nydanskere er generelt set mere bekymrede end deres danske jævnaldrende i hverdagen. Bekymringer drejer sig om uddannelse, arbejde og familie.Bekymringer drejer sig om uddannelse, arbejde og familie.
4
Trygge nydanskere? I sammenligning med danske unge er nydanske unge mere tilbøjelige til at opfatte sig selv som handlekraftige, selvsikre og risikovillige.I sammenligning med danske unge er nydanske unge mere tilbøjelige til at opfatte sig selv som handlekraftige, selvsikre og risikovillige.
5
Årsager og sammenhænge bag nydanskeres tryghed Balance mellem familien og det danske samfund er central for unge nydanskeres tryghed.Balance mellem familien og det danske samfund er central for unge nydanskeres tryghed. Familien: loyalitet og konflikt.Familien: loyalitet og konflikt. Samfund: mulighed og eksklusion.Samfund: mulighed og eksklusion.
6
Forebyggelse af nydanske unges utryghed Gøre det muligt at bevare loyalitet, identitet og kontinuitet i forhold til familie og det ”gamle” og ”nye” hjemland.Gøre det muligt at bevare loyalitet, identitet og kontinuitet i forhold til familie og det ”gamle” og ”nye” hjemland. Gøre det muligt at forfølge drømmene om arbejde og liv i Danmark.Gøre det muligt at forfølge drømmene om arbejde og liv i Danmark.
7
Henvendelser fra borgere Rutinetjek Ulovligheder -------------------------------------------------------- Ofte intet kriminelt, men højlydt adfærd Negativt udgangspunkt Mødet mellem ordensmagt og gadedrenge
8
Drengenes opfattelser Forfølgelse Chikane Diskrimination, etnisk og religiøs
9
Politiets opfattelser Ballademagere Kulturforskelle Mangel på respekt Forældre fraværende
10
3 typer politistrategier Mentoren Diplomaten Domptøren
11
Forslag til løsninger Klarere fælles strategi fra politiets side, udnytte rutinetjek til information Udnytte de ”grundløse” anmeldelser til information Ruste betjentene til at tackle den dalende respekt for autoriteter Oplyse drengene om hvordan de virker Kontakt til forældre
12
Rekruttering fremover Fingeren på pulsen – opfølgning og kontakt med de unge nydanskere.Fingeren på pulsen – opfølgning og kontakt med de unge nydanskere. Det rigtige informationsarbejdeDet rigtige informationsarbejde Få familierne og baglandet med – løs de unge nydanskere fra dilemmaerneFå familierne og baglandet med – løs de unge nydanskere fra dilemmaerne
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.