Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktionsmøde om bacheloropgaven 13. december 2007

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktionsmøde om bacheloropgaven 13. december 2007"— Præsentationens transcript:

1 Introduktionsmøde om bacheloropgaven 13. december 2007

2 Dagens program: Dagens program.
12.15 Velkomst 12.15 Mich Tvede: Mikroøkonomi 12.30 Peter Norman Sørensen: Finansiering og investering  12.45 Peter Birch Sørensen: Makroøkonomi 13:00 Pause 13.15 Thomas Barnebeck Andersen: Udviklingsøkonomi 13.30 Vibeke Ring: Litteratursøgning 14.15 Pause 14.30 Vejledningskoordinator, Marc Dines: Om BA-opgaven 15:00 Pædagogisk center samfundsvidenskab- Thomas Harboe - om at skrive”den gode opgave”. 16:00 Studievejledningen: Introduktion til KA Dagens program. Pointen med dette oplæg er, at I får et godt indtryk af Hvad hvordan KA studiet er sammensat og hvilke krav, der stilles til jer under vejs. Hvad de nye studie elementer som øvelser og overbygningsopgaver er samt hvordan de, praktik og fag udenfor økonomi kan integreres i KA studiet I er meget velkomne til at afbryde os med spørgsmål undervejs!!!

3 Kalender Fredag d. 8. februar:
Aflevering af foreløbig problemformulering –Kan downloades på BA-siden. Fredag d. 15. februar: Offentliggørelse af vejledningsholdene Vigtigt: EKSAMENSTILMELDING i uge 8!!! Uge 8: september: Vejledningen begynder Fredag d. 25. april: AFLEVERINGSFRIST Uge 18: d. 28. april-2. maj: Uformelt forsvar D maj: Tidspunkt for mundtlig eksamen Alle studerende, som optages eller genindskrives på kandidatstudiet efter 31. august 2004 indskrives på 2004-studieordningen. Det vil sige, at alle aktiviteter skal bestås med minimum karakteren 6. Studiet består af 8 fag og 2 øvelser eller 7 fag og 3 øvelser samt et speciale, vi om lidt fortælle jer lidt mere om, hvad en øvelse er samt hvordan og hvornår, man kan tilmelde sig. Øvelserne slipper man altså ikke udenom, men der er mulighed for at vælge andre aktiviteter i stedet for fag, hvis man ønsker det. I nogle semestre udbydes såkaldte frie seminarer, et frit seminar er en slags studiekreds på 7-15 studerende, som gennemgår undervisning efter et fælles pensum i ½ semester, hvorefter de under vejledning af underviser hver især udarbejder en opgave omkring et emne indenfor seminarets område. Det er en god måde at fordybe sige yderligere et område, som man er stødt på under undervisningen i andre fag. Deltagelse i frie seminarer kræver dog stor evne til selvstændigt arbejde og tilegnelse af viden! Studienævnet udbyder kun frie seminarer, hvis studerende i fællesskab med underviser stiller forslag om oprettelse af sådanne! Som vi vender tilbage til, kan man meritoverføre op til 60 ECTS fra andre uddannelsesinstitutioner som et led i sin kandidatuddannelse ved polit. I skal yderligere være opmærksomme på, at der er et aktivitetskrav på Økonomisk Institut, som siger, at man skal bestå 60 ECTS for hver 2 års studie.

4 Formkrav - Vær opmærksom på at overholde de officielle formkrav.
En opgave afvises, hvis formkravene – herunder sidetalsbegrænsningen - ikke er overholdt. (Jf. studiehåndbogen afsnit 5.1.6) - Husk også det engelske resume, som beskrevet i Studiehåndbogen. - Opgaven skal BÅDE uploades som en fil i PDF-format på kursushjemmesiden OG afleveres i 2 eksemplarer på Studievejledningen

5 Mich Tvede: Mikroøkonomi
Der er pt. ikke nogen faste fagpakker eller linier, som man skal vælge og binde sig på, man kan altså frit vælge, hvilke fag man ønsker at følge, så længe man ikke overskrider de 80 ECTS i fag og øvelser, som er specificeret i studieordningen. Kandidatuddannelsen er en god mulighed for at prøve kræfter med forskellige interesser! Det er en god idé at vælge nogle fag, som kan supplere hinanden, så man kan bygge videre på den viden, man allerede har fået ”synergi effekt”, men DJØF anbefaler dog, at man breder sig lidt ud. Studievejledningen vil gerne hjælpe alt, hvad vi kan når det kommer til, hvordan man sammensætter sin KA, så spørg endelig! Vores kendskab til de enkelte fag er dog begrænset til personlig erfaring, det kan derfor være en god idé at tage kontakt til en faglærer på et relevant kursus, hvis man gerne vil have nogle gode råd! Denne ved måske også noget om, hvad kollegaer ved andre institutter og uddannelsesinstitutioner udbyder, som kunne være relevant. Meget få af fagene kræver forhåndstilmelding. I dette semester er det kun Behavioral and Experimental Economics og Entreprenuership and Innovation, som kræver tilmelding. De øvrige fag kan man bare dukke op til og så er det som altid vigtigt at huske at tilmelde sig eksamen! Eksamenstilmeldingen er i dette semester i uge 41, 42, 43, man skal ikke tilmelde sig eksamen i øvelser! Som noget nyt skal man i fag, som undervises på engelsk af en dansktalende underviser ved eksamenstilmeldingen vælge, om man vil skrive på dansk eller på engelsk. Det vil komme til at fremgå af eksamensbeviset, om hvilket sprog man har svaret på!

6 Peter Norman Sørensen: Investering og finansiering
På en øvelse deltager 7-15 studerende. Der er mødepligt, hvilket betyder at man maksimalt må udeblive fra møderne på øvelsen 2 gange og kun efter forudgående aftale med underviser og studievejledningen. Overholdes disse regler ikke, kan man ikke påregne at gennemføre øvelsen! Det forventes ligeledes, at alle bidrager aktivt og konstruktivt til diskussioner på øvelsen! Alle studerende skal på øvelsen udarbejde et videnskabeligt papir indenfor øvelsens emne område. Papiret skal være på 8-12 sider, og overholdes dette og de øvrige formelle krav, som er specificeret i studiehåndbogen, ikke nøje, risikerer man, at øvelsen bliver afvist! Hver studerende skal efterfølgende præsentere sin opgave for resten af holdet og modtage kritik fra en eller flere andre studerende, som fungerer som opponenter og senere selv fungere som opponent mod en andens opgave. Man får sin karakter på basis af opgaven alene, men man kan faktisk dumpe hele øvelsen, hvis man ikke består den mundtlige deltagelse, så man skal være aktiv og bidrage med en god, saglig opponering – komma og stavefejl er altså ikke nok, man skal bidrage med konstruktiv faglig kritik eller perspektivering. Komma og stavfejl er ikke faglig kritik, hvis en opgave sprogligt er helt hen i vejret, kan man naturligvis godt påpege det, men det er ikke det, men formålet med opponeringen er også, at opponenterne selv skal vise, at de kan tænke fagligt og kan bidrage konstruktivt til øvelsen! Underviser bestemmer, hvordan øvelsen skal tilrettelægges! Der kan være optagelseskrav, der kan være obligatorisk litteratur og fremlæggelser af denne, øvelserne kan være baseret på ugentlige møder eller enkelte hele dage.

7 Peter Birch Sørensen: Makroøkonomi

8 Pause til kl Det er som udgangspunkt for sent at tilmelde sig øvelser i efteråret 2006! Det kræver særlig tilladelse fra underviser og man skal være opmærksom på, at de øvrige deltagere sikkert allerede er godt i gang med deres oplæg. Udbudet af øvelser beslutter Studienævnet på basis af de forslag, de modtager. I kan selv stille forslag til øvelser! Fristen for at stille forslag til Studienævnet er den XXX september kl. 12. Forslaget skal pege på en underviser, som er villig til at stå for øvelsen og det skal indikere hvilken viden der er krævet for man kan deltage i øvelsen fx i form af læsning gennemgået i et fag på KA. Tilmeldingen til øvelser i foråret 2007 sker via kursushjemmesiderne indikeret ved blå link ud fra øvelsernes navne i Lektionsplanen i Udbudet af øvelser vil blive offentliggjort i uge XXX og selve tilmeldingen foregår i uge XXX. Efter tilmeldingen trækker Studievejledningen lod om pladser på øvelser med over 15 tilmeldinger, Studienævnet beslutter hvilke øvelser, der skal nedlægges og dubleres. Herefter orienteres de tilmeldte studerende om hvorvidt de har fået plads på øvelse eller venteliste. I uge XXX skal alle som vil beholde disse pladser bekræfte deres tilmelding. Bekræfter man ikke sin plads mister den! Man vil således blive fjernet helt fra øvelsen. Skulle man have glemt at tilmelde sig er der stadig håb, for i uge XXX åbner vi for eftertilmeldinger. Herefter orienteres underviser om de endelige hold og der vil således efter denne uge kun være mulighed for tilmelding efter særlig aftale med underviser. Underviser vil i slutningen af indeværende eller starten af næste semester indkalde til aftalemøde. Der er mødepligt på dette møde også for de studerende som står på venteliste!!! Udebliver man vil man miste sin plads på øvelsen. Eneste undtagelse fra denne regel gælder studerende som forudgående og med særlig grund har fået tilladelse til udeblivelse fra underviser og studievejledningen.

9 Dagens program: Dagens program.
12.15 Velkomst 12.15 Mich Tvede: Mikroøkonomi 12.30 Peter Norman Sørensen: Finansiering og investering  12.45 Peter Birch Sørensen: Makroøkonomi 13:00 Pause 13.15 Thomas Barnebeck Andersen: Udviklingsøkonomi 13.30 Vibeke Ring: Litteratursøgning 14.15 Pause 14.30 Vejledningskoordinator, Marc Dines: Om BA-opgaven 15:00 Pædagogisk center samfundsvidenskab- Thomas Harboe - om at skrive”den gode opgave”. 16:00 Studievejledningen: Introduktion til KA Dagens program. Pointen med dette oplæg er, at I får et godt indtryk af Hvad hvordan KA studiet er sammensat og hvilke krav, der stilles til jer under vejs. Hvad de nye studie elementer som øvelser og overbygningsopgaver er samt hvordan de, praktik og fag udenfor økonomi kan integreres i KA studiet I er meget velkomne til at afbryde os med spørgsmål undervejs!!!

10 Thomas Barnebeck Andersen: Udviklingsøkonomi
En overbygningsopgave er et papir, man skriver i forlængelse af et fag, man allerede har gennemført. Opgaven bygger altså oven på en eksamen man allerede har bestået i et fag, som man fandt så relevant, at man gerne vil arbejde videre med emnet. Opgaven kan tælle optil 16 ECTS, dog normalt 4, 8 eller 12 ECTS, hvor sider svarer til 8 ECTS. Opgaver til under 4 ECTS bedømmes bestået/ikke bestået. Overbygningsopgaver skal indskrives hos Specialeadministrationen – pt. på Studiekontoret – af vejleder. Titlen er bindende fra indskrivningen og opgaven kan tidligst afleveres 6 uger efter indskrivningen.

11 Vibeke Ring: Bibliotek Econlit Econwin Ebsco

12 Pause til kl

13 Dagens program: Dagens program.
12.15 Velkomst 12.15 Mich Tvede: Mikroøkonomi 12.30 Peter Norman Sørensen: Finansiering og investering  12.45 Peter Birch Sørensen: Makroøkonomi 13:00 Pause 13.15 Thomas Barnebeck Andersen: Udviklingsøkonomi 13.30 Vibeke Ring: Litteratursøgning 14.15 Pause 14.30 Vejledningskoordinator, Marc Dines: Om BA-opgaven 15:00 Pædagogisk center samfundsvidenskab- Thomas Harboe - om at skrive”den gode opgave”. 16:00 Studievejledningen: Introduktion til KA Dagens program. Pointen med dette oplæg er, at I får et godt indtryk af Hvad hvordan KA studiet er sammensat og hvilke krav, der stilles til jer under vejs. Hvad de nye studie elementer som øvelser og overbygningsopgaver er samt hvordan de, praktik og fag udenfor økonomi kan integreres i KA studiet I er meget velkomne til at afbryde os med spørgsmål undervejs!!!

14 Marc Dines: At skrive ”Den gode opgave”

15 Hvordan får jeg højst mulig karakter i BA projektet?

16 Find først et emne du brænder for!

17 Høj karakter = Spændende opgave + Fremragende eksamen
17

18 Spændende opgave Form Process Indhold 18

19 Form Generelt om formkrav til skriftlige fremstillinger Til alle skriftlige fremstillinger stilles der krav om et maksimum/minimum antal normalsider. Ved en normalside forstås en side med 12-pitch font, 1½ linieafstand og margener (top, bund, højre, venstre) på 2½ cm. Eventuelle figurer, tabeller eller lignende indsat på en side, tæller også med i sidens indhold. Desuden indgår eventuelle fodnoter også i en normalside, og dermed i opgavens samlede sidetal. Overholdes sidetalsreglerne eller andre formkrav ikke, vil opgaven blive afvist. Når man i sin skriftlige fremstilling benytter kilder, så skal disse fremgå af litteraturoversigten. Men det er samtidig vigtigt, at man omhyggeligt undervejs i teksten klart og tydeligt henviser til sine kilder. Kravet om angivelse af kilder gælder også, når man benytter egne, tidligere skrevne opgaver. Man kan udmærket blandt sine kilder have materiale – artikler, papers, notater, rapporter, undervisningsmateriale, osv. – fundet på Internettet. Også her skal kilden angives. Disse kildeangivelser skal have en karakter, så læsere af fremstillingen kan finde frem til det benyttede materiale. Dette gælder også opgaver og specialer som den studerende selv tidligere har afleveret. Det er naturligvis forbudt og i strid med universitetets regler at finde og afskrive materiale – hvad enten dette har papirform eller er hentet fra Internettet – og udgive dette for sit eget. Som det fremgår af universitetets ordensregler, indberettes afskrift og eksamenssnyd til rektor, som gennemfører alvorlige sanktioner over for studerende, der bryder grundlæggende akademiske regler, jf. afsnit 3.2. 19

20 Af alle obligatoriske opgaver skal derimod fremgå titel og forfatter, ligeledes skal fag, holdnummer og vejleder, afleveringsdato, forfatternavn(e)og uddannelsessted (Økonomisk institut, Københavns Universitet) fremgå af forsiden, mens CPR ikke må angives. Formkrav til BA-projekt Der må derudover kun benyttes én side forrest til indholdsfortegnelse og to sider bagerst til litteraturliste. Disse sider må ikke benyttes til tekst. Vær opmærksom at fra og med forårssemesteret 2005 er der indført et krav om, at BA-projektet endvidere skal indeholde 1 sides resumé på engelsk. Det engelske resumé tæller ikke med i sidetalsbegrænsningen. Hver forfatters bidrag skal fremgå af forordet, således at den enkeltes præstation kan gøres til genstand for separat bedømmelse. (vist under Studiehåndbogen på

21 Planlægning Vejledning
Process Planlægning Vejledning 21

22 Planlægning Lav en tidsplan Lav en foreløbig problemformulering Lav en foreløbig disposition Lav en dagsorden til dine vejledninger 22

23 Kan jeg forvente at min vejleder kan svare dybdegående på mine detaljerede spørgsmål?
JA! … Men ikke nødvendigvis inden for økonomi.

24 JA SELVFØLGELIG! Til den mundtlige eksamen.
Vejledning Kan jeg forvente at min vejleder læser hele opgaven igennem, giver mig feedback på gode og dårlige dele af opgaven og fortæller mig hvad jeg ligger til i karakter? JA SELVFØLGELIG! Til den mundtlige eksamen.

25 Vejledning Hvad kan jeg ellers bruge min vejleder til? Som sparringspartner til at få inputs til: Bredden og dybden af projektudkastet Opgavens struktur Mulige kilder til nyttig teori og empiri Diskussionsidéer 25

26 Struktur Fokus Selvstændighed
Indhold Struktur Fokus Selvstændighed 26

27 Struktur Er opgaven overskueligt struktureret? Undgår I at gentage jer selv for meget? Sikrer I jer at opgaven har ”en rød tråd” Står det klart hvorfor opgaven er struktureret som I har valgt det? Hvad er det egentlig I gerne vil fortælle med opgaven? Prioriterer I plads nok til opgaveafsnit der lader jeres selvstændighed komme til udtryk? Adresserer jeres konklusion opgavens problem? 27

28 Fokus Sikrer I at jeres opgave har et veldefineret omdrejningspunkt? Kommer jeres opgave i tilpas grad i dybden i behandlingen af dens problem/issue eller tenderer den mod overfladisk og ukritisk at gengive en lang liste af argumenter? Har jeres økonomisk-teoretiske eller empiriske argumenter tilstrækkelig relevans for behandlingen af opgavens problem/issue? 28

29 Selvstændighed Sørger I nok for at anvende og aktivt forholde jer til økonomisk-teoretiske argumenter/modeller frem for passivt at beskrive og gengive dem? Sørger I for at redegøre for hvornår jeres egne synspunkter/vurderinger falder sammen med de i opgaven benyttede økonomisk-teoretiske argumenter og hvornår de divergerer? Undgår I at jeres opgave ukritisk læner sig for meget op af jeres kilder? / Står det klart hvad jeres selvstændige bidrag i opgaven er? Sørger I for løbende at begrunde jeres udsagn, modelvalg, empirisk metode, opgavestruktur, etc.? 29

30 Risikopræmien på det danske aktiemarked
2 gode opgaver i 2007 Risikopræmien på det danske aktiemarked Hvorfor er afkastet af danske aktier så højt i forhold til afkastet af relativt risikofrie aktiver, og vil forskellen fortsætte med at være stor i fremtiden? A Monetary Policy Game This paper aims to characterize a strategy for central bankers who seek to minimize inflation when foreign interest rate disturbances directly affect the economy. …[I show that] interest rates are the result of (a refinement of) Nash equilibrium strategies as much as domestic disturbances. 30

31 Forberedelse Præsentation
Fremragende eksamen Forberedelse Præsentation 31

32 Øv dig i at fortælle kort om din opgave over for andre
Forberedelse Lav en brøkdel så mange slides som i denne præsentation! Få slides giver dig fleksibilitet mht. tid og indhold Få slides tvinger dig til at være kort og præcis Få slides får dig til at fokusere på at udvise overblik over opgavens problem, metode og løsning Øv dig i at fortælle kort om din opgave over for andre Tænk på opgavens budskab! Hvad vil du gerne fortælle med opgaven? 32

33 Den mundtlige eksamen foregår over for vejleder og censor
Præsentation Den mundtlige eksamen foregår over for vejleder og censor Eksamen afvikles således: 10 min oplæg om opgaven 10 – 15 min diskussion med udgangspunkt i opgaven 5 – 10 min votering og modtagelse af karakter Smil og vær engageret Tillad ”kunstpauser” til at reflektere over de stillede spørgsmål Fokuser på argumentation frem for selve svaret 33

34 Jeg vil have høj karakter!
Så tænk som økonomer! Maksimer summen af jeres vægtede opgave-point under bibetingelse af at i overholder plads- og tidsrestriktionerne. 34

35 Høj karakter = Spændende opgave + Fremragende eksamen Høj karakter = Form + Process + Indhold + Forberedelse + Præsentation Høj karakter = Form + Planlægning + Vejledning + Struktur + Fokus + Selvstændighed + Forberedelse + Præsentation 35

36 Den officielle målsætning
Instituttets krav ”Bachelorprojektet har som formål at demonstrere beherskelse af følgende. De studerende skal Formulere, afgrænse og operationalisere et i bred forstand økonomisk problem. Udvælge, diskutere og anvende relevante økonomisk-teoretisk og økonometriske tilgange (på bachelorstudiets niveau) relevante for den udvalgte analyse og et evt. et tilhørende empirisk materiale. Dokumentere og forklare den foretagne analyse og redegøre for dens styrker og svagheder. Give en logisk, klar og sproglig korrekt fremstilling af den udvalgte problemstilling og dens afklaring. Til bachelorprojektet er knyttet en mundtlig eksamen, der tager udgangspunkt i den studerendes skriftlige fremstilling. Den studerende skal ved denne mundtlige eksamen demonstrere beherskelse af de metoder, der er anvendt ved udarbejdelse af projektet og skal kunne redegøre klart og tydeligt for problemstillingen og dennes afklaring. ” (vist under 3. år, Bachelorprojekt på 36

37 God fornøjelse og god jul!
37

38 Thomas Harboe, Pædagogisk Center Samfundsvidenskab: Kurser og vejledningstilbud

39 Maria Klint, Studievejledningen:
Introduktion til KA

40 Studievejledningen Ny på kandidatstudiet

41 Dagsorden: KA studiets opbygning Hvordan vælger jeg fag?
Hvad er en øvelse og hvilke øvelser kan jeg vælge? Meritoverførsler og fag udenfor økonomi Hvad er en overbygningsopgave? Kurser, seminarer og andre tilbud af relevans Indskrivning på KA Dagens program. Pointen med dette oplæg er, at I får et godt indtryk af Hvad hvordan KA studiet er sammensat og hvilke krav, der stilles til jer under vejs. Hvad de nye studie elementer som øvelser og overbygningsopgaver er samt hvordan de, praktik og fag udenfor økonomi kan integreres i KA studiet I er meget velkomne til at afbryde os med spørgsmål undervejs!!!

42 KA studiets opbygning Indskrivning på ny studieordning der endnu ikke er lavet 8 fag og 2 øvelser Mulighed for op til 2 frie seminarer Op til 60 ECTS meritoverførsel Overbygningsopgaver Aktivitetskrav Alle studerende, som optages eller genindskrives på kandidatstudiet efter 31. august 2004 indskrives på 2004-studieordningen. Det vil sige, at alle aktiviteter skal bestås med minimum karakteren 6. Studiet består af 8 fag og 2 øvelser eller 7 fag og 3 øvelser samt et speciale, vi om lidt fortælle jer lidt mere om, hvad en øvelse er samt hvordan og hvornår, man kan tilmelde sig. Øvelserne slipper man altså ikke udenom, men der er mulighed for at vælge andre aktiviteter i stedet for fag, hvis man ønsker det. I nogle semestre udbydes såkaldte frie seminarer, et frit seminar er en slags studiekreds på 7-15 studerende, som gennemgår undervisning efter et fælles pensum i ½ semester, hvorefter de under vejledning af underviser hver især udarbejder en opgave omkring et emne indenfor seminarets område. Det er en god måde at fordybe sige yderligere et område, som man er stødt på under undervisningen i andre fag. Deltagelse i frie seminarer kræver dog stor evne til selvstændigt arbejde og tilegnelse af viden! Studienævnet udbyder kun frie seminarer, hvis studerende i fællesskab med underviser stiller forslag om oprettelse af sådanne! Som vi vender tilbage til, kan man meritoverføre op til 60 ECTS fra andre uddannelsesinstitutioner som et led i sin kandidatuddannelse ved polit. I skal yderligere være opmærksomme på, at der er et aktivitetskrav på Økonomisk Institut, som siger, at man skal bestå 60 ECTS for hver 2 års studie.

43 Hvordan vælger jeg fag? Frit valg bare du ikke overskrider 80 ECTS
Spørg Studievejledningen eller en faglærer Kun tilmelding til eksamen – dog få undtagelser! Der er pt. ikke nogen faste fagpakker eller linier, som man skal vælge og binde sig på, man kan altså frit vælge, hvilke fag man ønsker at følge, så længe man ikke overskrider de 80 ECTS i fag og øvelser, som er specificeret i studieordningen. Kandidatuddannelsen er en god mulighed for at prøve kræfter med forskellige interesser! Det er en god idé at vælge nogle fag, som kan supplere hinanden, så man kan bygge videre på den viden, man allerede har fået ”synergi effekt”, men DJØF anbefaler dog, at man breder sig lidt ud. Studievejledningen vil gerne hjælpe alt, hvad vi kan når det kommer til, hvordan man sammensætter sin KA, så spørg endelig! Vores kendskab til de enkelte fag er dog begrænset til personlig erfaring, det kan derfor være en god idé at tage kontakt til en faglærer på et relevant kursus, hvis man gerne vil have nogle gode råd! Denne ved måske også noget om, hvad kollegaer ved andre institutter og uddannelsesinstitutioner udbyder, som kunne være relevant. Meget få af fagene kræver forhåndstilmelding. I dette semester er det kun Behavioral and Experimental Economics og Entreprenuership and Innovation, som kræver tilmelding. De øvrige fag kan man bare dukke op til og så er det som altid vigtigt at huske at tilmelde sig eksamen! Eksamenstilmeldingen er i dette semester i uge 41, 42, 43, man skal ikke tilmelde sig eksamen i øvelser! Som noget nyt skal man i fag, som undervises på engelsk af en dansktalende underviser ved eksamenstilmeldingen vælge, om man vil skrive på dansk eller på engelsk. Det vil komme til at fremgå af eksamensbeviset, om hvilket sprog man har svaret på!

44 Hvad er en øvelse? Lille studiegruppe på 7-15 studerende
Mødepligt og forventet aktiv deltagelse Opgave på 8-12 sider + mundtligt forsvar og opponering Underviser bestemmer krav og struktur! På en øvelse deltager 7-15 studerende. Der er mødepligt, hvilket betyder at man maksimalt må udeblive fra møderne på øvelsen 2 gange og kun efter forudgående aftale med underviser og studievejledningen. Overholdes disse regler ikke, kan man ikke påregne at gennemføre øvelsen! Det forventes ligeledes, at alle bidrager aktivt og konstruktivt til diskussioner på øvelsen! Alle studerende skal på øvelsen udarbejde et videnskabeligt papir indenfor øvelsens emne område. Papiret skal være på 8-12 sider, og overholdes dette og de øvrige formelle krav, som er specificeret i studiehåndbogen, ikke nøje, risikerer man, at øvelsen bliver afvist! Hver studerende skal efterfølgende præsentere sin opgave for resten af holdet og modtage kritik fra en eller flere andre studerende, som fungerer som opponenter og senere selv fungere som opponent mod en andens opgave. Man får sin karakter på basis af opgaven alene, men man kan faktisk dumpe hele øvelsen, hvis man ikke består den mundtlige deltagelse, så man skal være aktiv og bidrage med en god, saglig opponering – komma og stavefejl er altså ikke nok, man skal bidrage med konstruktiv faglig kritik eller perspektivering. Komma og stavfejl er ikke faglig kritik, hvis en opgave sprogligt er helt hen i vejret, kan man naturligvis godt påpege det, men det er ikke det, men formålet med opponeringen er også, at opponenterne selv skal vise, at de kan tænke fagligt og kan bidrage konstruktivt til øvelsen! Underviser bestemmer, hvordan øvelsen skal tilrettelægges! Der kan være optagelseskrav, der kan være obligatorisk litteratur og fremlæggelser af denne, øvelserne kan være baseret på ugentlige møder eller enkelte hele dage.

45 Hvilke øvelser kan jeg vælge, hvordan tilmelder jeg mig?
Varierende udbud på basis af forslag – du kan selv foreslå en øvelse. Deadline i næste semester er d. 20. februar Tilmelding midt i semestret før – uge 11 Huske at bekræfte din tilmelding!!! – uge 14 Resttilmelding – uge 17 Aftalemøde – mødepligt! Det er som udgangspunkt for sent at tilmelde sig øvelser i efteråret 2006! Det kræver særlig tilladelse fra underviser og man skal være opmærksom på, at de øvrige deltagere sikkert allerede er godt i gang med deres oplæg. Udbudet af øvelser beslutter Studienævnet på basis af de forslag, de modtager. I kan selv stille forslag til øvelser! Fristen for at stille forslag til Studienævnet er den XXX september kl. 12. Forslaget skal pege på en underviser, som er villig til at stå for øvelsen og det skal indikere hvilken viden der er krævet for man kan deltage i øvelsen fx i form af læsning gennemgået i et fag på KA. Tilmeldingen til øvelser i efteråret 2007 sker via kursushjemmesiderne i Absalon. Udbudet af øvelser vil blive offentliggjort i Lektionsplanen på Studievejledningens hjemmeside i uge 40 og selve tilmeldingen foregår i uge 41. Man skal søge den ønskede øvelse frem i Absalons kursuskatalog og bede om at tilmelde sig. Man vil derefter blive tilmeldt enten som deltager eller på ventelisten. I uge 44, skal man gå ind og tilmelde sig igen for at bekræfte at man godt vil være på den øvelse/venteliste man har fået tildelt. Derefter vil der være resttilmelding for folk der har glemt at tilmelde sig første omgang eller hvis man har ombestemt sig. Efter tilmeldingen trækker Studievejledningen lod om pladser på øvelser med over 15 tilmeldinger, Studienævnet beslutter hvilke øvelser, der skal nedlægges og dubleres. Herefter orienteres de tilmeldte studerende om hvorvidt de har fået plads på øvelse eller venteliste. I uge XXX skal alle som vil beholde disse pladser bekræfte deres tilmelding. Bekræfter man ikke sin plads mister den! Man vil således blive fjernet helt fra øvelsen. Skulle man have glemt at tilmelde sig er der stadig håb, for i uge XXX åbner vi for eftertilmeldinger. Herefter orienteres underviser om de endelige hold og der vil således efter denne uge kun være mulighed for tilmelding efter særlig aftale med underviser. Underviser vil i slutningen af indeværende eller starten af næste semester indkalde til aftalemøde. Der er mødepligt på dette møde også for de studerende som står på venteliste!!! Udebliver man vil man miste sin plads på øvelsen. Eneste undtagelse fra denne regel gælder studerende som forudgående og med særlig grund har fået tilladelse til udeblivelse fra underviser og studievejledningen.

46 Hvad er en overbygningsopgave?
Opgave i forlængelse af et fag Find selv vejleder Indskrivning på Specialeadministrationen Under 4 ECTS – ingen censur eller karakter Aflevering tidligst 4 dage efter indskrivning 4 ECTS og op – censur og karakter - Aflevering tidligst 2 uger efter indskrivning En overbygningsopgave er et papir, man skriver i forlængelse af et fag, man allerede har gennemført. Opgaven bygger altså oven på en eksamen man allerede har bestået i et fag, som man fandt så relevant, at man gerne vil arbejde videre med emnet. Opgaven kan tælle optil 16 ECTS, dog normalt 4, 8 eller 12 ECTS, hvor sider svarer til 8 ECTS. Opgaver til under 4 ECTS bedømmes bestået/ikke bestået og der er ikke censur. Overbygningsopgaver skal indskrives hos Specialeadministrationen – pt. på Studiekontoret – af vejleder. Titlen er bindende fra indskrivningen og opgaven kan tidligst afleveres 2 uger efter indskrivningen.

47 Optagelse på KA Alle med en bestået bachelor i økonomi på KU kan optages Optagelse sker via punkt.ku Kan godt tilmeldes KA selv om nogle resultater mangler Eksamensbekendtgørelsens § 18 stk. 2 Alle der har bestået sin bachelor i økonomi på KU kan gå direkte på kandidatdelen Optagelse sker nu via punkt.ku under punktet ”indskrivning” i selvbetjeningen Det er muligt at tilmelde sig KA selvom man mangler nogle eksamensresultater. Optaget på KA er så bare betinget af en bestået bachelor Hvis man dumper en eksamen på sidste semester af bachelordelen, har man ret til at gå til reeksamen i samme eksamenstermin. Blokeksaminer gives ikke mere ved instituttet.


Download ppt "Introduktionsmøde om bacheloropgaven 13. december 2007"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google