Download præsentationen
Offentliggjort afAstrid Fog Redigeret for ca. et år siden
1
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Introduktion til nyansatte – krop i læring Vision: At udvikle et målrettet, rummelig og eksperimenterende læringsmiljø Metode: Anerkendende kommunikation, læringsstile, anerkende og værdiskabende evaluering og Cooperativ Learning GODDAG: Forskellige måder + øjenkontakt/afvisende/armsving og give m. 5 SAMARBEJDE: 2 og 2 til Lars Lilholdt FORTÆLLING: 2 og 2 lytter ikke/lytter AKTIV LYTNING EMPATI: 2 og 2 sensorisk indput/motorisk output – kongurent (med samme intensitet)/inkongurent (med modsatte intensitet) Hanne Fejerskov Social- og sundhedsskolen STV
2
Kropsfænomenologisk tilgang
Maurice Merleau-Ponty ( , fransk filosof) Er grundlæggeren af kropsfænomenologien Menneskets oplevede kropslighed går forud for erfaringen af kroppen som en objektiv genstand Oplevet kropslighed betyder, at mennesket ikke kan adskilles fra sin krop, men snarere at vi ”er vores krop” I sanseoplevelsen er der sammenfald mellem bevidsthed og verden, subjekt og objekt
3
Hvorfor inddrager vi bevidst kroppen i læringsrummet?
Kroppen er fundament for erkendelse Kroppen er i et dialektisk forhold til verden - kroppen er rettet mod verden - kroppen bliver rettet af verden Vi både ”er vores krop” (subjekt) og ”har en krop” (objekt) Kroppens ”tavse viden” er en læringsmæssig ressource
4
Bevidst inddragelse af kroppen forener
Kropsoplevelser OG Oplevelsen af sansernes påvirkning af kroppen Følelsesmæssigt forankret Kompleks Subjektiv/individuel Ofte tavs viden Afhængig af omgivelserne Kropsbevidsthed Bevidsthed om sansernes påvirkning af kroppen Fornuftsmæssigt forankret Systematisk Objektive/generelle Italesat viden Uafhængig af omgivelserne
5
” Det kognitive og det affektive får mere ligeværdig fokus”
Krop i læring ” Det kognitive og det affektive får mere ligeværdig fokus” Jeg er ok og kan faktisk godt lære noget nyt og svært, og krop og følelser er helt legale at inddrage sammen med teori og tænkning
6
Læring og metoder Fortæl mig om det og jeg glemmer Vis mig det og jeg husker måske Involver mig i det og jeg forstår Involver min oplevelse af det og jeg husker KROP I LÆRING BYGGER BRO
7
Hvad fremmer krop i læring
Motivation (lyst- og vækstmotivation) Faglig kompetence (forståelse af begrebet krop) Personlige kompetencer - læringskompetence (jeg kan godt, og jeg er ok) - sociale kompetencer (fællesskab og tolerance) Bliver god til empati Glæde og tryghed Flere smil og mere tale Selvtillid (via det jeg gør) Selvværd (er god nok, som den jeg er) Afgørende forudsætninger for læring
8
Krop i læring og erhvervskompetence i sundhedssektoren
Præstationspsykologi - at fokuserer på resultatforbedring og målinger - forebyggelse HELHEDSORIENTERET PLEJE Det brede sundhedsbegreb - sundhedsfemme og forebyggelse Erfaringsdannelse og kommunikation gennem kropsudfoldelse i samspil med andre det interpersonelle sundhedsfremme
9
Udvikling af kropslig kompetence
Modstand, tvang, skepsis og usikkerhed Begyndende lyst og megen forsigtighed Succesoplevelser og udvikling af personlige kompetencer Fokuseret bevægelse og udvikling af kropslige kompetencer og begyn-dende afhængighed Begynder at identificerer sig med kropslig aktivitet også selv om der er krav til styrke, udholdenhed, balance og kondition Udvikling af kropslig kompetence
10
Kolbs læringscirkel - refleksion over kropslig sansning, så tavs viden sprogliggøres Hanne Fejerskov Social- og sundhedsskolen STV
11
Kan krop i læring anvendes i alle fag….
Aktivt Velvære Engelsk Dansk Naturfag Pædagogik med psykologi Social- og samfundsfag Sundhedsfag Aktivitets- og praktisk fag Medicinsk fag Sundheds- sygepleje fag Kultur- og aktivitetsfag HVORDAN
12
Kan krop i læring anvendes i alle fag….
Aktivt Velvære Engelsk Dansk Naturfag Pædagogik med psykologi Social- og samfundsfag Sundhedsfag Aktivitets- og praktisk fag Medicinsk fag Sundheds- sygepleje fag Kultur- og aktivitetsfag Kommunikation tovejs: Tælle til 5 Tillid og empati: Træstamme i cirkel
13
Kan krop i læring anvendes i alle fag….
Aktivt Velvære Engelsk Dansk Naturfag Pædagogik med psykologi Social- og samfundsfag Sundhedsfag Aktivitets- og praktisk fag Medicinsk fag Sundheds- sygepleje fag Kultur- og aktivitetsfag Netværkskort eksempler for patienten Irma
14
Kan krop i læring anvendes i alle fag….
Aktivt Velvære Engelsk Dansk Naturfag Pædagogik med psykologi Social- og samfundsfag Sundhedsfag Aktivitets- og praktisk fag Kultur- og aktivitetsfag Medicinsk fag Sundheds- sygepleje fag Begrebet friktion
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.