Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fastholdelsespakken Fastholdelse af unge med uddannelsespålæg

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fastholdelsespakken Fastholdelse af unge med uddannelsespålæg"— Præsentationens transcript:

1 Fastholdelsespakken Fastholdelse af unge med uddannelsespålæg
Køge Bugt-samarbejdet Fastholdelsespakken Fastholdelse af unge med uddannelsespålæg

2 Velkommen v. projektkoordinator Mia Knudsen, Køge Kommune
Fastholdelsespakken er et koncept vi har brugt efteråret 2012 på at udvikle. Skal afprøves ude hos jer indtil juni 2013 – med håb om forankring herefter Formål med dagen i dag: At introducere jer for fastholdelsespakken – fordi vi gerne vil bede jer, som medarbejdere i de organisationer der deltager, om hjælp til at prøve konceptet af i virkeligheden At give jer svar på så mange spørgsmål som muligt – og gerne god inspiration til hvordan I konkret kan implementere derhjemme Program for dagen Ankomst og stående frokost kl Fælles introduktion kl Workshops (en for skoler, en for JC)kl – – pause kl Opsamling/ fælles afrunding kl – 15.30

3 Baggrund for Fastholdelsespakken v
Baggrund for Fastholdelsespakken v. Bjarne Andersen, arbejdsmarkedschef Køge Kommune Hvert år får ca. 400 unge et pålæg om uddannelse i Solrød, Greve, Stevns og Køge kommuner Et uddannelsespålæg sikrer, at de unge søger optagelse, men ikke at de gennemfører en uddannelse Derfor har vi fået penge af Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland til at udvikle en model, der skal bidrage til at de gør det Projektet er således en pakke af tiltag, der tilsammen skal sikre, at de unge fastholdes i uddannelse Af skoler deltager EUC Sjælland og Køge Handelsskole. SOSU Sjælland, Slagteriskolen i Roskilde og Roskilde Tekniske Skole er også inviteret.

4 Hvad er et uddannelsespålæg. v
Hvad er et uddannelsespålæg? v. Bjarne Andersen, arbejdsmarkedschef Køge Kommune AB175

5 Hvad er et uddannelsespålæg. v
Hvad er et uddannelsespålæg? v. Bjarne Andersen, arbejdsmarkedschef Køge Kommune Et pålæg om at tage en kompetencegivende uddannelse Til unge under 25 år (snart unge op til 30 år) Som ikke har en kompetencegivende uddannelse i forvejen Som modtager offentlig forsørgelse: Kontanthjælp Dagpenge Starthjælp Introduktionsydelse Både arbejdsmarkedsparate og ikke-arbejdsmarkedsparate Som ikke har forsøgerpligt

6 Hvordan gives et uddannelsespålæg. v
Hvordan gives et uddannelsespålæg? v. Bjarne Andersen, arbejdsmarkedschef Køge Kommune I tre trin Igangsætning Jobcenter vurderer, om den unge kan gennemføre en uddannelse på ordinære vilkår Pålæg til den unge om at komme med et eller flere forslag til uddannelser, vedkommende kunne tænke sig Den unge henvises som oftest til UUV for vejledning i denne forbindelse Valg, ansøgning og optagelse Pålæg om at søge optagelse på en eller flere af de valgte uddannelser Start og gennemførelse 3. a. pålæg om at starte på en uddannelse, den unge er blevet optaget på 3. b. pålæg om at gennemføre den valgte uddannelse: den unge kan opleve sanktioner hvis vedkommende igen søger off forsørgelse, og frafaldet vurderes at være uden rimelig grund (se også Deloitte rapporten Analyse af uddannelsespålæg: anvendelse og effekter (2012))

7 Hvilke uddannelser kan pålægges. v
Hvilke uddannelser kan pålægges? v. Bjarne Andersen, arbejdsmarkedschef Køge Kommune Lov om Aktiv Beskæftigelsespolitik § 21b stk. 2: ”en eller flere relevante studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelser” Men det vurderes fra ung til ung: målet er at få den unge i beskæftigelse, og den unge vil være over 18 år, hvorfor det oftest vil være en erhvervskompetencegivende uddannelse Eksempler: Elektriker Maler Frisør Pædagog lærer

8 Præsentation af Fastholdelsespakken v. Jens Bredager, Mploy

9 Målgruppen for Fastholdelsespakken v. Jens Bredager, Mploy
Unge der modtager uddannelsespålæg, men hvor jobcentret vurderer at der er en frafaldsrisiko Det vil primært være unge i match 1– men de nederste 20 % Arbejdsgruppens bedste vurdering er, at det vil dreje sig om ca. 90 unge årligt på tværs af de fire jobcentre For de resterende 80 % i match 1, der modtager uddannelsespålæg, opretholdes stort set samme arbejdsgange som i dag Frafaldsrisiko er vurderingssag, men indikatorer er: Tidligere frafald fra ungdomsuddannelse. Ét frafald er i udgangspunktet nok til, at der er frafaldsrisiko Vanskelig grundskoleforløb – eks. mange skoleskift, lave karakterer, specialskole mv. Generel umotiveret ift. uddannelse/umoden adfærd Psykiske problematikker, herunder misbrug

10 Model 1: de 20 % v. Jens Bredager, Mploy
Fastholdelsesmodel for de 20 % unge, der modtager uddannelsespålæg, hvor der er vurderet at være en frafaldsrisiko

11 Skitsering af samarbejdsmodel for unge med frafaldsrisiko – de 20 %
Overgangsmentor Skolens fastholdelses-aktiviteter Den unge afklares i jobcenter og uddannelses-pålæg gives i samarbejde med UUV Frafaldsrisiko noteres og uddannelses-pålæg sendes til skole og UUV Den unge har for meget fravær og får brev 1. Kopi af brev 1 sendes til UUV UUV drøfter ”brev 1 sagerne” med skolen og UUV holder om nødvendigt samtale med den unge UUV orienterer jobcentret, hvis den unge ønsker at skifte uddannelse Overgang mellem jobcenter og uddannelse Den unge starter i uddannelse Evt. Netværks-møder i job-centrene Møde mellem den unge og skolen ved opstart UUV kontakter den unge i 2-3 første uger Skolen orienterer UUV

12 Jobcentrets rolle i Fastholdelsespakken v. Jens Bredager, Mploy

13 Samarbejdsmodel for unge med frafaldsrisiko – jobcentrets rolle |
Jobcentret orienterer sig om den unges skolebaggrund tidligt i kontakten med den unge Adgang til at kigge i UUVs system UUVej, hvor skolehistorie kan ses Via kontakt og dialog med UUV Tidligere frafald fra uddannelse er indikator på frafaldsrisiko Jobcentret vurderer den unges frafaldsrisiko og uddannelsespålægget gives eventuelt ”med bekymring” ”Bekymringen” beskrives i det udviklede opmærksomhedsskema Skema der bl.a. beskriver faglige, sociale og personlige kompetencer, samt hvad bekymringen går på etc. Jobcentret sender uddannelsespålæg til skolen og UUV ved tilmelding af den unge

14 Opmærksomhedsskema

15 Samarbejdsmodel for unge med frafaldsrisiko – jobcentrets rolle ||
Uddannelsesafklaringen foretages som i dag – men med fokus på at udbygge de jobcenter- finansierede snuseforløb. Forløbene blev udviklet i samarbejde med Stevns Kommune, som projekt under beskæftigelseregionen, men forsætter nu finansieret af kommunerne selv Med snuseforløbene kan elever på de deltagende skoler med frafaldsrisiko udveksles mellem skolerne uden, i første omgang, at lade dem skifte skole. Optag på snuseforløb 4 gange årligt Snuseforløb skal understøtte en relevant uddannelsesafklaring og dermed sikre bedre fastholdelse Overgangsmentor er en nøgleperson til fastholdelse. De unge med frafaldsrisiko (de 20 %) har mulighed for at få en mentor tilknyttet i overgangen mellem jobcenter og skole. Finansieres af jobcenter. I overgangsperioden fra jobcenter til uddannelse, kan der afholdes ugentlige møder i jobcentret for de unge, der skal starte på uddannelse Møderne er frivillige og gives som tilbud til de unge, i måneden indtil de skal starte på skole. Eks. ”åbent hus” torsdag fra kl Jobcentret understøtter, at den unge deltager på møde med skolen kort inden start på uddannelse

16 Overgangmentor Overgangsmentor gives til de unge, der vurderes at have en frafaldsrisiko (de 20%) Mentoren bevilliges i udgangspunkt 1 time per uge, i 3 mdr. fra det tidspunkt, hvor den unge starter på SU (1 mdr. før skolestart) Nogle unge kan have behov for mentorstøtte i flere timer pr. uge Mentoren er opsøgende ift. den unge Mentor kan med fordel have en relation til den unge inden bevillingsperiode starter Eksempelvis som i Greve, hvor medarbejder fra afklaringsprojekt fungerer som overgangsmentor Mentoren har ansvaret for at ”overdrage” den unge til eventuelle fastholdelsesaktiviteter på skolen

17 UUVs rolle i Fastholdelsespakken
v. Jens Bredager, Mploy

18 Samarbejdsmodel for unge med frafaldsrisiko –UUVs rolle|
UUV deltager i uddannelsesafklarende arbejde som i dag, men UUV inddrages i vurdering af, om uddannelsespålæg skal gives (udfyldning af opmærksomhedsskema) Når UUV modtager uddannelsespålæg på en ung i forbindelse med tilmelding til uddannelse, noteres manuelt et ”X” på sagen Når den unge har gået på uddannelsen i 2-3, uger kontakter UUV den enkelte unge mhp. at høre, hvordan det går Eventuelle bekymringer ift. den unges forløb videreformidles til skolens vejledere og/eller overgangsmentorer UUV-vejlederne på skolerne modtager løbende en liste over de unge på den pågældende skole, der har fået brev 1

19 Samarbejdsmodel for unge med frafaldsrisiko – UUVs rolle ||
UUV's vejledere drøfter med den enkelte skole, hvorvidt fraværet (brev 1) er af en karakter, der skal føre til, at UUV gennemfører en samtale med den unge UUV´s vejledere på skolen drøfter frafaldet med skolens vejledere ifbm. deres ugentlige mødetid på skolen, herunder afklarer om den unge har overgangsmentor og det eventuelle samarbejde med denne Det vil ofte ikke vurderes nødvendigt, at UUV kontakter eller holder samtale med den unge - fordi fraværet f.eks. blot skyldes sygdom eller lignende UUV orienteres tilsvarende fra skolen, når/hvis brev 2 sendes til den unge UUV gennemfører samtale med den unge – altid når brev 2 er sendt UUV orienterer jobcentret, hvis den unge ønsker at skifte uddannelse (m.h.p. revision af uddannelsespålæg), eller hvis den unge forventer at stoppe på uddannelsen og søge kontanthjælp

20 Skolernes rolle i Fastholdelsespakken
v. Jens Bredager, Mploy

21 Samarbejdsmodel for unge med frafaldsrisiko – skolernes rolle |
Skolerne registrerer, at en ung har fået uddannelsespålæg, hvor jobcentret har vurderet en frafaldsrisiko Det skal afklares af skolerne, hvordan de noterer og videreformidler viden om frafaldsrisiko til relevante kontaktlærere mv. Skolen afholder samtale med den unge inden uddannelsesstart/ kort tid efter start på uddannelse Jobcentrets vurdering af frafaldsrisikoen er med til at understøtte skolens samtale med den unge Skolen orienterer om nødvendigt UUV om udfaldet af samtalen med den unge F.eks. hvis der bevilliges mentor på skolen, eller der iværksættes anden fastholdelsesaktivitet fra starten, fordi skolen har en bekymring ift. eleven

22 Samarbejdsmodel for unge med frafaldsrisiko – skolernes rolle ||
Hvis den unge har tilknyttet en overgangsmentor, er skolens vejledere i dialog med mentor og understøtter udfasningen af mentoren efter de første 2-3 mdr. Hvis den unge har for meget fravær, og brev 1 afsendes, sendes det samtidig i kopi til UUV Gælder kun elever, der har uddannelsespålæg med bekymring Skolerne gennemfører samtale med de unge, der får brev 1 Skolen understøtter UUV i vurderingen af, om der skal tages kontakt til elever, der har fået brev 1 UUV drøfter i deres ugentlige træffetid på skolen de unge, der har modtaget brev 1, herunder karaktereren af deres fravær og den samtale, som skolen har gennemført med den unge

23 Model 2: de 80 % v. Jens Bredager, Mploy Model 2: Fastholdelsesmodel for de resterende 80 % unge, der modtager uddannelsespålæg, men hvor der ikke vurderes at være en frafaldsrisiko

24 Skitsering af samarbejdsmodel for unge uden frafaldsrisiko – de 80 %
Evt. skolens fastholdelses-aktiviteter Den unge afklares i jobcenter og uddannelses-pålæg gives Uddannelses-pålæg sendes til UUV (Køge jobcenter undtaget, kun de tre andre jobcentre) Den unge har for meget fravær og får brev 2. Kopi af brev 2 sendes til UUV UUV holder samtale med den unge UUV orienterer jobcentret, hvis den unge ønsker at skifte uddannelse Overgang mellem jobcenter og uddannelse Den unge starter i uddannelse Møde mellem den unge og skolen ved opstart Det vurderes, om garanti-skolen kan være relevant for den unge

25 Rollefordeling ift. praksis for samarbejde i dag
Overordnet ændres der ikke på de opgaver og roller, som jobcentrene og skolerne udfører i dag - med nogle få ændringer: Jobcentrene i Greve, Stevns og Solrød sender den unges uddannelsespålæg til UUV ved tilmelding til uddannelse - således, at UUV er orienteret og kan registrere det i UUV’s system Hvis den unge begynder at vakle, vurderes det, hvorvidt den unge kan være deltager i garantiskolen Kræver at den unge er motiveret for skole/uddannelse – ”problemerne” sendes ikke videre til næste uddannelse

26 Rollefordeling ift. praksis for samarbejde i dag
Når UUV modtager brev 2 på en konkret elev, undersøger UUV, om den unge har et uddannelsespålæg og er fra enten Solrød, Greve Køge eller Stevns Screeningsmedarbejderne hos UUV gennemgår listen hver uge og udfinder de unge, der har uddannelsespålæg UUVs viden om hvorvidt den unge har uddannelsespålæg er nødvendig, hvis de skal orientere jobcentret om den unges uddannelsesforløb Hvis den unge ønsker at skifte uddannelse – og vedkommende har et uddannelsespålæg – kontaktes den unges jobcenter Hvis den unge overvejer at stoppe uddannelse og søge kontanthjælp, kontaktes den unges jobcenter ligeledes – også selvom den unge ikke har et uddannelsespålæg

27 NU: workshops Workshop 1: skoler + UUV(Bjarne, Mia & Christine)
Lokale 713 Workshop 2: Jobcentre + UUV(Jens & Margrethe) Lokale 714 (tættest herpå)

28 Afrunding Opsamling på workshops v. Margrethe Tovgaard og Christine Kejser, UUV Workshop 1: skoler v. Christine Kejser Workshop 2: skoler v. Margrethe Tovgaard

29 Tak for i dag – and let’s get to work!
Tak fordi I deltog i dag - og tak fordi I hjælper os med at realisere Fastholdelsespakken!


Download ppt "Fastholdelsespakken Fastholdelse af unge med uddannelsespålæg"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google