Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef."— Præsentationens transcript:

1 Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef

2 Human kapital ved indvandring og for efterkommere Formel uddannelse Erhvervserfaring Kulturelle karakteristika Uddannelse i Danmark Samfundsøkonomi Beskæftigelse i Danmark Formel uddannelse Kulturelle-sociale evner Uformel uddannelse Kulturelle-sociale evner Efteruddannelse Offentlige finanser Priser og indkomster Vare- og serviceudbud Modtagelse i Danmark Institutionelle rammer i Danmark Institutionelle rammer i udlandet

3 Udfordringen Relativ lav beskæftigelsesfrekvens Mange indvandrere har lavt uddannelsesniveau

4 Forskel i beskæftigelsesprocent i forhold til etniske danskere Kilde: Danmarks Statistik. Opgjort for 16 – 64-årige

5 Indvandrere fra (f ø dt i) Tyrkiet: Andel med lavt uddannelsesniveau Kilde: OECD Immigration Database og egne beregninger. Anm. ”Lav uddannelse” defineret som niveau ”ISCED 0/1/2: Less than upper secondary.” Noter: *) Data for ukendt uddannelse udeladt. I øvrige tilfælde ingen data for ukendt uddannelse. %

6 Indvandrere fra (f ø dt i) Somalia: Andel med lavt uddannelsesniveau Kilde: OECD Immigration Database og egne beregninger. Anm. ”Lav uddannelse” defineret som niveau ”ISCED 0/1/2: Less than upper secondary.” Noter: *) Data for ukendt uddannelse udeladt. I øvrige tilfælde ingen data for ukendt uddannelse. %

7 Indvandrere fra (f ø dt i) Pakistan: Andel med lavt uddannelsesniveau % Kilde: OECD Immigration Database og egne beregninger. Anm. ”Lav uddannelse” defineret som niveau ”ISCED 0/1/2: Less than upper secondary.” Noter: *) Data for ukendt uddannelse udeladt. I øvrige tilfælde ingen data for ukendt uddannelse.

8 Indvandrere fra (f ø dt i) Iran: Andel med lavt uddannelsesniveau % Kilde: OECD Immigration Database og egne beregninger. Anm. ”Lav uddannelse” defineret som niveau ”ISCED 0/1/2: Less than upper secondary.” Noter: *) Data for ukendt uddannelse udeladt. I øvrige tilfælde ingen data for ukendt uddannelse.

9 Klarer uddannelsessystemet skærene? Hvor ligger problemerne: - folkeskolen - klare os dårligere end andre lande Går det bedre over tid: ungdomsuddannelserne: frafald og antal der vælger at uddanne sig

10 Forskel mellem etniske danskere og efterkommere

11 Gennemførelsesprocenter gymnasieuddannelser Kilde: egne kørsler på data fra Danmarks Statistik. Gennemført på normeret tid plus et år.

12 Gennemførelsesprocenter gymnasieuddannelser opdelt på køn

13 Mulige årsager til frafald For dårlig forberedelse fra folkeskolen Forkert uddannelsesvalg Forkerte tilbud på skolerne For meget boglighed på ikke boglige uddannelser

14 Troen på ”Social engineering” kan overdrives INTEGRATION Selvforsørgelse Deltagelse i samfundsliv Accept af samfundets grundlæggende værdier UDDANNELSE Dansk og udenlandsk BAGVEDLIGGENDE RESSOURCER Målt ved forældrebaggrund

15 Hvorledes kan dette forbedres Faglighed er det afgørende Ikke tvangshomogenisering Kernekompetencer: tale danske, læse, skrive og regne Hvilken pædagogik skal man anvende?

16 I de store byer er indvandrere ofte koncentrerede i afgrænsede boligområder og på enkelte skoler. Mener du, man bør fjerne forældres mulighed for selv at vælge skole til deres børn, for at blande tosprogede elever og etnisk danske elever? Kilde: Catinét november 2008, 1.014 respondenter

17 SkoleUE Hay Skolen0,59 Sct Mariæ Skole0,57 DIA Privatskole0,56 Herlev Privatskole0,52 Stoholm Skole0,5 Aalbæk Skole0,5 Rungsted Private Realskole0,48 Stubbæk Skole0,48 Helsinge Realskole0,47 Stjernevejskolen0,47 SkoleUE 2006 Al-Irchad Skolen1,35 Sankt Petri Skole1,1 Al Hikma Skolen1,08 Hay Skolen0,88 Tjæreborg Skole0,87 Egedalsskolen0,71 Grundtvigsskolen0,69 Nustrup Fællesskole0,65 Brændgårdskolen0,64 Maglehøjskolen0,63 Gennemsnit fem års undervisningseffektUndervisningseffekt 2006 Undervisningseffektens top-ti

18 Perspektivering Det anvendte indvandrings- og socialpolitik har stor betydning for den samlede humankapital Man kan ikke flytte mange uddannelsestrin fra generation til generation Forældres tilknytning til arbejdsmarkedet er vigtig for børnenes uddannelse Derfor måske også se på mindsteløn mv.


Download ppt "Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google