Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStine Schmidt Redigeret for ca. et år siden
1
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due
2
Hvorfor blander jeg mig? ► Mange års (dårlige) erfaringer med effektiviteten i den offentlige sektor Regelforenkling i Finansministeriet i 80’erne Amtskommunaldirektør i Vejle Amt Dept.chef i Socialministeriet ► Formand for diverse kommissioner og for udliciteringsrådet ► Aktuel vinkel: Private sundhedsforsikringer Falck
3
Hvorfor er det værre med udlicitering? ► De fleste moderniseringsinitiativer er systemkonforme: Regelforenkling Ledelses- og personaleudvikling Kvalitetsinitiativer ► To initiativer er systemudfordrende: Privatisering Udlicitering
4
Privatisering - Udlicitering ► Privatisering: Kan gøres i et snuptag ► Det vil sige få og isolerede politiske omkostninger Giver som regel her og nu stor økonomisk gevinst ► Udlicitering: Langvarig politisk proces – årligt tilbagevendende Usikker økonomisk gevinst Massiv medarbejdermodstand
5
Undgå input diskussionen Der er (stort set) ingen sammenhæng mellem ressourceforbrug og resultat De kommunale forskelligheder kan ikke forklares ved forskelle ressourcer - hjemmehjælp – folkeskole - sygehuse Altid pres på inputsiden: Fra fagforeninger, medier, brugere og derfor politikere
6
Etabler et marked ► Brugerbetaling Vil føre til en mere hensigtsmæssigt adfærd hos brugerne Vil føre til en mere hensigtsmæssigt adfærd hos leverandørerne ► Privat produktion Udlicitering Offentlig privat partnerskab
7
Udlicitering og/eller partnerskab ► Konkurrence vil i sig selv fremme mangfoldighed ► Konkurrence mellem den offentlige sektor og private aktører Brugerbetaling vil fremme konkurrencen Udbud vil fremme konkurrencen ► Konkurrence inden for den offentlige sektor Udbud/aktivitetsbaserede tilskud/belønning for målopfyldelser
8
Hvorfor modstand mod udlicitering? ► Udliciteringsprocessen tvinger den politiske og administrative ledelse til at opstille mål for den offentlige serviceproduktion Herved tvinges organisationen til at opstille mål Og til at lade sig måle ► Den offentlige sektor har bredt til sig nye områder og undladt at effektivisere de eksisterende aktiviteter ► Uheldig sammenblanding af institutionelle interesser, brugerkrav og politikere, der ser sig selv som driftsherrer frem for at tage ansvar for prioritering
9
Kampen om det politiske rum Stat og Folketing Institutionerne Kommunalbestyrelsen Hvem bestemmer serviceniveauet
10
Hvad opnås ved udlicitering? ► Adskillelse mellem politisk ansvar for den overordnede prioritering og den løbende drift ► Det er en væsentlig politisk opgave at prioritere Men driften behøver ikke at være kommunal ► Udlicitering giver mulighed for feed back i forhold til opstillede mål
11
Fordele ved konkurrenceudsættelse ► Ikke kun besparelser ► Mulighed for frit valg ► Større brugertilfredshed ► Bedre mulighed for brugerdreven innovation I modsætning til den udbudsstyrede offentlige serviceproduktion ► Sammenligning af ’best practice’ på tværs ► Løsninger på tværs af kommunegrænser
12
Diskussionen er ikke ærlig ► Varme og kolde hænder! Myten om at offentligt ansatte føler et særligt ansvar (og at ledelsen skal blande sig uden om) ► Der må ikke tjenes penge på personlig pleje, børnepasning eller sygdom Private føler intet ansvar ► Offentlig service betragtes som gratis ► Ingen forståelse for markedsmekanismer
13
Falske modsætninger ► Omsorg eller styring ► Tillid eller styring ► Tillid eller dokumentation ► Tillid eller tilsyn ► Empati eller evidens ► Rigtigt socialt arbejde eller formaliteter
14
Tag det politiske slagsmål nu! ► Velfærdsservice skal styres og prioriteres af politikerne Men bør leveres af den, der for samme kvalitet producerer billigst Politikerne skal synliggøre hvilke ydelser, der er betalt for og hvad ydelserne koster Der findes ikke ”gratis” offentlige ydelser ► Efterspørgselsstyring frem for udbudsstyring ► Udbudsråd - 4 mio. på 4 år!!
15
Stop det kommunale snyderi ► 481 kr. – 232. kr. Eksempler på kommunale timepriser for hjemmepleje ► Odsherreds talrige omberegninger ► Nordsjællandske konservative kommuner vil levere ambulancekørsel til regionerne!
16
Hvad bør der ske? ► Kommunen skal være myndighed frem for leverandør ► Kommunens priser skal være reelle ► Kommunen skal have armslængde til leverandørerne ► Alle leverandører skal behandles ens, uanset om de offentlige eller private ► Der skal etableres entydige kalkulationsregler
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.