Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the."— Præsentationens transcript:

1 Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not been specifically authorized by the copyright owner. The material is made available in an educational effort to advance understanding of scientific issues. I believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as for instance provided for in section 107 of the US Copyright Law. See Skolen i Athen 1.

2 Eksemplet står jo i dialogen Meno, som du selv har skrevet!

3 Platon

4

5 Selvfølgelig er de grundlæggende ideer ikke baseret på sanseerfaringen. Skulle matematikerne være nået frem til deres matematiske formler for cirkler og trekanter ved at studere den ene runde ting efter den anden, den ene trekantede ting efter den anden, som de fandt dem omkring sig? Og hvad med parallelle linier?

6 Platon Tanken er absurd! I den sansebaserede materielle verden er der måske nok runde ting, trekantede ting og parallelle linier, men de er aldrig perfekte og fuldkomne, som den matematiske formel er. Det er bare dårlige gengivelser.

7 Platon Det er præcis ligesom, at slavernes arbejde altid er en dårlig udførelse af herrens perfekte ideer.

8 Platon Det er præcis ligesom, at slavernes arbejde altid er en dårlig udførelse af herrens perfekte ideer. En erfaring, som vi aristokrater og jordejere har gjort i menneskealdre. Det materielle arbejde er noget snavs. Derfor var det altid byens borgere forbudt at beskæftige sig med manuelt arbejde. Men det glemte man og lod håndværkere og købmænd få del i magten. Demokrati blev det kaldt. En skændsel.

9 Platon Hov! Vi er nogen, der skal tjene vort udkomme i købmændenes og håndværkernes byer, og derfor må holde det materielle i ære! Skråt op!

10 Platon Hvad sagde du? Jeg sagde, at også I atomister på trods af al jeres snak om materie har taget jeres udgangspunkt i ideen om det evigt uforanderlige matematiske objekt.

11 Platon Jo vist. Er jeres udelelige atom måske ikke bare en materialiseret variant af det matematiske punkt?

12 Platon Nej, da, hvilken absurd tanke. Sanserne fortæller ikke om det sande. Det gør kun tænkningen. Og er I måske nået frem til jeres erkendelse ved at studere atomer, som vi finder dem i vores sansebaserede hverdagserfaring? Gnæk, gnæk!

13 Platon Netop! Selvfølgelig er det sådan! Kun ved tænkning kunne de store matematikere være nået frem til deres beviser og formler. Ikke ved sansning og empirisk undersøgelse, men ved fornuftens lys.

14 Platon Euklid, der er den største af dem alle, befinder sig i øvrigt hernede i Rapahels billede, hvis I skulle være interesseret?

15 Platon

16 Geometrien var min helt store kærlighed, og hvis det ikke lige var fordi, at han levede 100 år efter mig, ville Euklid have været mit store idol!

17 Platon Over mit Akademi anbragte jeg et skilt, hvor der stod, at adgang var forbudt for enhver, der ikke kunne geometri.

18 Platon Og selvfølgelig var det forbudt mine studerende at beskæftige sig med empiriske naturstudier.

19 Platon Men det kunne de selvfølgelig heller ikke finde på. bob, bob…

20 Platon Alle kan forstå, at erkendelsen kommer fra fornuftens lys, ikke fra sanseerfaringen. Det vil sige inde fra.

21 Platon Eller ovenfra! Hvis man skal finde et sted for de fuldkomne matematiske ideer at opholde sig, og det ikke godt kan være på jorden, hvor vi lever vores materielle liv, så må det vel være i det hinsides? I Guds himmel!

22 Platon Det sande og uforanderlige er ideernes rige i himlen. De jordiske og materielle ting er bare dårlige og forgængelige kopier.

23 Platon DÅRLIG KOPI

24 Platon Og det gælder selvfølgelig ikke kun matematiske begreber. Det gælder alle tænkelige ideer og begreber overhovedet. Lige fra retfærdighed til heste.

25 Platon

26 Her har vi hestens sande og perfekte idé

27 Platon Her har vi de ufuldkomne materielle gengivelser

28 Platon Dem skal man selvfølgelig holde sig langt væk fra, hvis man vil forstå hestens sande væsen.

29 Platon Empiriske studier er ikke vejen frem, det fører bare til misforståelse og fordærv

30 Platon For at forstå må vi skue indad i tanken.

31 Platon Det er gennem sjælens meditation, at vi generindrer det sande rige.

32 Platon Husk nu på, at vi har en udødelig sjæl i arv fra gudernes rige.

33 Platon

34 Det er kun midlertidigt at denne sjæl er fanget i kroppens materielle fængsel. * * På grund af arvesynd og alt det der.

35 Platon Det er derfor, at vi får vores guddommelige forstand ved at skue indad og ikke udad. Og derfor, at al sand viden i virkeligheden er erindring.

36 som model for Heraklit, hvor det hele flyder! Den tavshed fortæller vist, at de fik lidt at tænke over Ja jeg tænker stadig på, hvor uforskammet det var, at Raphael, den fløs, brugte MIG, den store Michelangelo som model for Heraklit, for hvem alting flyder Fortsættes i Skolen i Athen 3.


Download ppt "Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google