Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJoachim Overgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Anna Viola Hammer Maj 2007
2
Den kvalitative undersøgelse
Omfang Enkelte observationer af Praksis Matrix-møderne 15 interviews med praktiserende læger og praksispersonale. Interviewene fandt sted inden for en måned efter første besøg af facilitator i praksis. Varighed: gennemsnitligt en halv time
3
Informanter Udvælgelse og fordeling
Informanterne kom fra forskellige størrelser af praksis, solo-praksis eller kompagni-praksis Informanterne var både læger og praksispersonale Der blev interviewet informanter, hvor forskellige facilitatorer havde ledet Praksis Matrix-mødet Informanterne blev interviewet med geografisk spredning. Følgende områder blev dækket: Ishøj, Hellerup, Nivå, Espergærde, Ålsgårde, Hillerød, Søborg
4
15 interviews Efter første Praksis Matrix-besøg blev der foretaget 15 interviews, heraf: 7 læger 8 personaler
5
Temaer Erfaringsopsamling, problemstillinger og muligheder
Forslag til forbedringer i forhold til arbejdet med matrix-modellen og faciliteringsprocessen
6
Interviewform og metode
Semistrukturerede interviews Transkribering Analyse
7
Resultater Forventninger og informationer før mødet
Udbytte af første Praksis Matrix-møde Dimensionerne Facilitatoren Det videre arbejde Praksis Matrix som udviklingsredskab og metode Fremtidens Matrix
8
Før mødet Usikkerhed Flere af informanterne ville gerne have haft matrix-skemaet udlevet før mødet Professionel henvendelse til praksis Samarbejde med andre praksis
9
Udbytte af første møde Skaber synlighed i arbejdsgange
Godt, at alle i praksis får talt arbejdsgangene igennem Skaber fælles konsensus Hjælp til at sætte sig udviklingsmål Hjælp til at prioritere arbejdsområder Få sat fokus på særlige arbejdsområder Godt at få fordelt ansvar og tovholder-rollen Et forum for at få talt sammen i en stresset hverdag Spændende at få sat tal på udviklingsgrad for praksis Mulighed for at gå i dybden med nogle temaer Udbyttet afhænger af praksis egen evne til at prioritere og arbejde med de udvalgte dimensioner
10
Dimensionerne Dækker hverdagen bredt og er vedkommende
Teksten voldte vanskeligheder for nogen af deltagerne Kun få kunne huske hvilke dimensioner deres praksis havde prioriteret Rækkefølgen i udviklingstrinnene passede ikke Dimensionerne var med til at strukturere mødet på en god måde
11
”Bløde" værdier Informanterne efterlyste flere "bløde" værdier:
Psykisk arbejdsmiljø Samarbejdsrelationer Arbejdsfordeling Personaleledelse Patienttilfredshed Serviceniveau Forslag om et tomt felt i rækken af dimensioner, så praksis selv kan vælge en dimension at udvikle
12
Facilitatoren Kender den hverdag og de problemstillinger, deltagerne står i – det er vigtigt En fordel at kende facilitatoren på forhånd Er nødvendig for at kunne få det optimale udbytte af matrixmodellen Praksis prioriterer mødet og føler en forpligtelse overfor facilitatoren Godt hvis facilitatoren forklarer processen, skaber en god stemning og følger op
13
Ønsker til facilitatoren
Kende fag og hverdag Overblik Struktureret Positiv Venlig Lyttende Kan tage styringen
14
Det videre arbejde Ingen af informanterne efterlyste udefrakommende hjælp Enkelte af informanterne ønskede en handleplan Links til relevante hjemmesider Navn på tovholderne for de prioriterede områder Erfaringsudveksling med en eller flere praksis (særligt solo-praksis) Bekymring for, om der i hverdagen vil være tid til at arbejde med målene Udførlig opfølgning skriftlig opfølgning med informationer og aftaler fra mødet påmindelse fx via telefon eller mail et stykke tid efter mødet
15
Fremtiden Bør være et tilbud - ikke et krav
Gentages – men hvor ofte? Fra 1 – 5 år ønskes Kun få eller enkelte dimensioner skifter ad gangen
16
Hovedresultater (1) Skaber synlighed i arbejdsgange
Godt, at alle i praksis får talt arbejdsgangene igennem. Skaber fælles konsensus Hjælp til at sætte sig udviklingsmål Hjælp til at prioritere arbejdsområder Få sat fokus på særlige arbejdsområder
17
Hovedresultater (2) Godt at få fordelt ansvar og tovholder-rollen
Et forum for at få talt sammen i en stresset hverdag. Spændende at få sat tal og niveau på praksis udviklingsgrad Mulighed for at gå i dybden med nogle temaer Udbyttet afhænger af praksis egen evne til at prioritere og arbejde med de udvalgte dimensioner
18
Ønsker til forbedringer
Bedre information før mødet Sikre, at facilitatoren er meget klar i udmeldingerne om formål og undervejs i processen Gøre dimensionerne mere forståelige i teksten Revurdere og tilpasse udviklingstrinnene i dimensionerne Evt. tilføje nye eller ændre enkelte af dimensionerne Mere omfattende opfølgning efter første besøg
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.