Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang 25.08.08

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang 25.08.08"— Præsentationens transcript:

1 1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang 25.08.08 http://maalgruppe.wordpress.com

2 2 På programmet Mig og undervisningen Introduktion til kurset –Indledende målgruppe gymnastik! –Kursusplan – hvad rummer kurset –Hvad skal I læse og hvorfor –Miniprojekt + Bedømmelse Introduktion til Målgruppeanalyse –Målgruppeteori

3 3 Underviseren Paul Metelmann, 44, cand. comm. RUC Mange års erfaring med internet, kommunikation, blade, undervisning og ikke mindst måling og test af kommunikation Motto: teori og praksis spiller sammen Foredrag er godt - men øvelser, eksempler og dialog er endnu bedre – pointer er gud Og jeg ved ikke alt, men..... Advarsel: jeg er ikke-akademisk og jeg tager gas på folk – på en god måde…

4 Navn og baggrund Hvad vil I gerne lave projekt om – hvis I allerede har ideer til det… 4 Og hvem er I?

5 42 Hvad er meningen? 5

6 6 42 Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre? Døde knallertkørere

7 7 Segmentering: 10 af dem er 17 år eller derunder 17 af dem er mellem 25-45 15 er fra 46 og opefter Meget få kvinder Døde knallertkørere - hvem er de?

8 8 Fulde mænd uden hjelm Hver anden trafikdræbt knallertkører i år havde alkohol i blodet. Af Heidi Kvistgaard Güttler og BoMaltesen Natten til lørdag 7. april Als: En 29-årig mand kører på sin knallert ad cykelstien på Nordborgvej. Han mister herredømmet over knallerten og rammer et vejskilt. Der er ingen vidner til ulykken, men en forbipasserende finder senere den 29-årige død ved siden af sin knallert. Manden var spirituspåvirket og bar ikke styrthjelm. Den 29-årige knallertkører blev en af de 42, der i år er blevet dræbt på knallert. Det er næsten dobbelt så mange som sidste år, da dødstallet var 24. Knallertulykkerne i 2007 dokumenterer to kedelige tendenser: Knallertkørerne glemmer at lade knallerten stå, når de har drukket – hver anden dræbte knallertkører, især de modne og ældre, havde alkohol i blodet. Samtidig lader de styrthjelmen blive hjemme – halvdelen af de dræbte bar ikke hjelm. En stor del af de dræbte knallertkørere, 17 i alt, er mellem 25 og 45 år, mens der blev dræbt 10 unge på 17 år eller derunder. Tallene er udtryk for en reel ændring af mønsteret for trafikdræbte knallertkørere, mener Rådet for Større Færdselssikkerhed. »Tyngdepunktet i statistikken har flyttet sig fra de unge til de voksne, hvor spiritus er en stor del af forklaringen på ulykkerne. Vi har en formodning om, at det ofte er folk, der har mistet deres kørekort og har et alkoholmisbrug, som befinder sig i denne gruppe«, siger dokumentationschef Jesper Sølund. Han erkender, at det er svært at nå denne gruppe af ’mælkekasse-mænd’, som er kendetegnet af et ofte højt alkoholforbrug og et dårligt socialt netværk og kalder det for »en hård nød at knække«. Lovpakke klar Regeringen har på grund af de mange knallertdræbte bebudet en lovpakke, som bl.a. skal give politiet større mulighed for at konfiskere ulovlige knallerter, give de unge mere teori og praksis, før de skal ud at køre, og gør det muligt at fradømme kørekortet. En lovpakke vil ifølge Jesper Sølund være en rigtig god begyndelse. Derudover mener han, der i høj grad er behov for oplysning til de unge og deres forældre. »Forældrene bekymrer sig mest, når børnene er små – men det er der, der sker færrest ulykker. Vi skal have flyttet bekymringen hen, hvor den hører hjemme. Der, hvor forældrene blander sig, tager stilling og stiller krav til de unge, sker der færre ulykker«, siger han. Det går alt for stærkt Jesper Sølund understreger, at fart er en tredje stor faktor. Det samme peger formand for havarikommissionen for vejulykker, chefkonsulent i Vejdirektoratet, Sven Krarup Nielsen, på. »Det er alt for nemt at fjerne plomben, så knallerterne kan køre over 30 kilometer i timen«, siger han. Ifølge Jesper Reinhardt, medlem af Danmarks Knallert Union, en sammenslutning af knallertforhandlere, er det adfærden hos den person, som kører knallerten, der tæller.Han mener også, at den store stigning i antallet af trafikdræbte knallertkørere skal sammenholdes med, at der fra 2004 til 2007 er kommet 35 procent flere knallerter ud på vejene Fakta: serie tæt på 400 dræbte Antallet af trafikdrab er steget voldsomt for første gang i fem år. I 2006 blev 306 mennesker dræbt i trafikken i Danmark. i 2007 vil det endelige drabstal blive tæt på 400. Det er dobbelt så meget som målet for antal trafikdræbte fra 2012 og frem: Højst 200 trafikdræbte om året. Politiken har hver dag i 2007 omtalt dødsfaldene i trafikken. I julen fortæller vi om problemerne med færdselssikkerheden – tema for tema. Første artikel i serien blev bragt i avisen 24. december. I Politiken 2. januar bringer vi det samlede billede af døden på vejene i 2007.

9 9 - og stamfar til Polle, Bruce Jensen og Eddie C. En film fra de gode gamle dage...

10 10...der ikke havde nogen effekt! I dag: Få procent af de unge er skyld i 100 dødsfald om året! Ud af 400 dræbte i trafikken. Kurt Kubik

11 To mands summeøvelse Hvorfor havde den ikke nogen effekt? Hvor gik det galt - i segmenteringen eller i stilen eller ….? Sum i fem minutter 11

12 12 Tyve år efter Kurt Dead Man Walking Dropdet.nu Fra udødelige unge til unge med sociale netværk

13 13 Kursets pointer Man skal have styr på, hvad man vil vide, før man spørger målgruppen Man skal altid lave en grundig foranalyse - som målgruppeanalysen er en del af! Ingen mål uden målgruppe - ingen målgruppe uden mål - et smukt ideal! Man kan ikke lave noget til alle på en gang! Men et fokuseret produkt kan blive så godt at det kan bruges af flere! Kvalitativ og kvantitativ metode er ikke modsætninger - men støtter hinanden!

14 14 Miniprojektet - en oversigt

15 15 Ca. 1-1.30 times oplæg med øvelser Aftensmad ca. 30-45 min. med en øvelser/opgave til projektet Opsamling på øvelser - senere i forløbet er der gruppevejledning Slides - de officielle og de ”hemmelige”, men altid bagefter.. http://maalgruppe.wordpress.com Den enkelte aften

16 16 Miniprojekt En væsentlig del af kurset er et miniprojekt der skal laves i grupper på min. fire. I miniprojektet skal I lave en målgruppe-analyse i praksis. Miniprojektet er grundlaget for eksamen og må maks. fylde fyrre sider eksklusiv bilag. Det afleveres den 12. december 2008

17 17 Hvad kan et miniprojekt handle om? Målgruppeanalyse – hvem er målgruppen? –Podcast fra Arken eller DR –Hjemmeside - f.eks. information.dk Målgruppeanalyse og konceptudvikling - SF’s E-mail nyhedsbrev og lumsaaskirke.dk - Spar Energi, Aktiv ventetid og Design-TV

18 Målgruppeanalyse og evaluering –Giftlinien.dk –Borger.dk –Sikkertrafik.dk Undersøgelse af en metode –Noget nyt f.eks. kan man bruge personas eller fokusgrupper til at undersøge et bestemt problem? 18 Hvad kan et miniprojekt handle om?

19 19 Hvor stor en undersøgelse? Typisk indeholder en målgruppeanalyse noget af nedenstående: 3-5 enkeltmands interview eller 1-3 fokusgruppeinterview evt. suppleret med Et par kreative metoder/observation eller Mindre kvantitativ undersøgelse - spørgeskema på papir og/eller web Suppleret med statistik og andres undersøgelser.

20 …med kurset ”Jeg er så træt af hele tiden at skulle tænke på læserne!” – redaktør af et magasin! I skal lære at tænke målgruppen ind fra starten I skal tænke i hele forløb og ikke gå i gang som hovedløse høns Og så skal I lærer en masse redskaber og metoder 20 Hvad er meningen?

21 21 Et metodefag - undersøgelser, projektform, brug af teori, etc. Deler metoder med brugervenlighed, men skal bruges før man går i gang med en brugertest Mange af metoderne og modellen for rapportopbygning kan I bruge i andre fag og i jeres arbejde Målgruppeanalyse - og de andre områder

22 22 Kursusindhold Kurset består overordnet af 3 dele: 1)Målgruppeteori - Sepstrup, Rogers og grundbogen 2)Metodeteori – Kompendium, Halkier og grundbogen 3)Miniprojektet

23 23 Litteratur og eksamensform Litteratur: –Målgruppeanalyse – Lær din målgruppe at kende –Bente Halkiers bog: Fokusgrupper –Kompendiet Eksamensform –Individuel mundtlig projekteksamen på baggrund af gruppeprojekt –Og det er ikke nogen ideel løsning...for meget fokus på ens egne resultater

24 24 Hvad skal I kunne Efter gennemførelse af kurset vil I kunne: Lave en indledende segmentering af målgruppen Planlægge undersøgelsesdesign til en målgruppeanalyse med brug af relevante metoder Gennemføre en målgruppeanalyse i praksis Bearbejde og evaluere resultaterne af en målgruppeanalyse.


Download ppt "1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang 25.08.08"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google