Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design"— Præsentationens transcript:

1 Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design
Lars Bo Larsen Aalborg Universitet

2 Forslag til aktiviteter og temaer fra første møde
På mødet diskuterede vi de ønsker og ideer til aktiviteter og temaer som netværket kunne beskæftige sig med. Emnerne falder i 4 grupper: Konkrete metoder/værktøjer til ”usability-arbejde” i virksomheden, specielt omkring tests Brugercentrerede designetoder Cases fra virksomheder Usability arbejde i vriksomheden - ”Cost/benefit” analyse – hvordan påviser man resultatet af en investering i fx. en usability evaluering

3 1. Konkrete metoder til usability tests
Hands-on med forskellige testmetoder Mere om tests, hvorfor, hvordan. Gerne om sites der ikke egentlig har et produkt at sælge = vidensites. Avancerede Usability Metoder, som kan anvendes i virkelighedens dagligdag Måling af brugeroplevelse, hvordan? Viden om: Simple metoder til tests af e-handel-løsninger

4 Rekruttering af testpersoner.
Ikke bare repræsentanter men også motiverende. Fosk. Motivatonsfaktorer (hvad får brugerne ud af det) Gave, deltagelse i konkurrence, fri fra arbejde - indlydelse Usability i forb. Med informative hjemmesider. Teori -> praksis - Use cases – før og efter Viden om, hvordan man laver komplekse, feature-rich webløsninger, som kan bruges uden forudgående undervisning af alle brugere

5 Tracking af hjemmesiden – hvilke data kommer ud, hvordan bruges de bedst
Kvantitative data for live webløsninger. Kan de sige noget om usability? Usability-on-a-budget (cafe usability) Bruger vs. Expert tests – hvordan bruges de? Tradeoff mellem usability og sikkerhed

6 2. Brugercentrerede designmetoder
Hvordan inddrager vi brugerne i den løbende udvikl. Hvordan man konkret inddrager usability i udviklingensprocessen af nye løsninger? Hvordan bygger man usability ind i sin projektmodel, fx, scrum? Cost, hurtig udvikling Hvad har I andre i værktøjskassen fx i forhold til prototypefremstilling? Hvad er holdningen til design/usability i udviklingsprovcessen? Håndtering af flere målgrupper Generel UX design ifht E-handel (på håndholdt) Designparadigmer for (multi) touch-screen Usability på tværs af devices Tema om Personas

7 3. Konkrete Cases Konkrete erfaringer med forskellige metoder
Konkret erfaringer med forskellige metoder ’billige’ vs dyre Implementering/integration af metoder i virksomheden Cases – Anvendt U&IE, hvad gik galt/godt, show and tell

8 4. Usability i organisationen
Oplevede barrierer til indførelse af usability engineering Metoder til at synliggøre usability arbejde internt i en org. Hvad er holdningen til design/usability i udviklingsprovcessen Hvordan kan man beregne business-cases for usability – eksempler En fast del af udvikl.processen, hvordan overbevises projektcheferne og cheferne Feedback til brugerne: Skal man kommunikere hvad man har gjort , eller skal forbedringernetale for sig selv?

9 Mentale barrierer blandt udviklere – metoder til at overvinde
Økonomisk optimering af udvikling af brugervenlighed Roller: hvem skal være den udførende kraft inden for usability engeneering? Udvikleren, interface designeren, projektlederen, anden part? Konkrete forbedringer som følge af usability arbejde. Omk. I forb. Med support, tid, stigning i salg.

10 Problemer/motivation
Nuværende situation/motivation for at komme: Skal ud på mobil platform, er vant til desktop Har hidtil haft teknisk fokus, ikke så meget på brugbarhed Multitouch – krav om større forståelse for brugbarhed På en Iphone er konkurrenceparameteren brugbarhed Der skal være en klar gevinst for firmaet Større accept af brugbarhed i firmaet – en del af brand Skifter fokus til billigere produkter, nu større fokus på brugbarhed Teknologien giver nye muligheder for integrere IT i produkterne – giver nye udfordringer mht brugbarhed Brugervenlighed = middel, ikke mål Nye udfordringer i multikulturel verden – stor forskel på uddannelsesniveau, mm. Vores produkter er blevet ”for avancerede” til nuværende (ad hoc) tilgang til design af brugerflader – behov for kvalificering

11 Forslag til aktiviteter og temaer
Nye teknologier der understøtter brugervenlighed Megatrends – hvor er verden på vej hen (ex. Multitouch) Internationale Udfordringer: Kulturelle afstande Geografiske Afstande Spænd i uddannelsesniveau Teknikker/metoder for usability evaluering Værktøjer, metoder, analyser til log data Teoretisk baggrund for de etablerede ”guidelines”, deres validitet Mentale barrierer blandt udviklere – metoder til at overvinde Fælles vidensbasis/sprog Lær af brugeres ”live-afærd”

12 Brugercentreret design
Conceptual Design Formal Surveys User Task Anaysis Specifications Definition phase Design phase Lo- and Hi Fidelity Prototypes Usability Testing Implementation phase Evaluation What to do? How to do it? How to show it? How to test it?

13 What steps are involved in user centered design?
Identifying needs and establishing requirements for the user experience Developing alternative designs to meet these Building interactive prototypes that can be communicated and assessed Evaluating what is being built throughout the process and the user experience it offers Lars Bo Larsen 2010

14 What is usability about?
Usability is not a single, one dimensional property of a user interface, but have multiple components: Usefulness Learnability Efficiency (ease of use) Memorability Errors Satisfaction/Likability “ .…usability engineering is never simply the ability to generate numbers about usage and and satisfaction …. there is a distinctive qualitative element to usability as well, which is hard to capture with numbers and hard to pin down” Rubin

15 Usability Taxonomi (Jakob Nielsen)
Social Acceptability Utility Easy to learn Efficient to use Easy to recall Few Errors Subjectively Pleasing Usefulness Usability Usability Product Acceptability Cost Compability Reliability Etc. Practical Acceptability


Download ppt "Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google