Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -"— Præsentationens transcript:

1 INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -

2 Agenda  Min baggrund for at være her  Corporate Usability Maturity  Historien  Hvad jeg mener at jeg har lært  Spørgsmål/diskussion

3 Min baggrund for at være her 1996 – 2002Aalborg universitet Uddannet datalog med speciale i brugervenlighed 2002 – 2009Nordjysk it-virksomhed Udviklede egne hardware og software løsninger Ca. 150 ansatte i gennemsnit i perioden Jobfunktioner over tid: Programmør -> Brugervenlighedskonsulent -> Afdelingsleder for User Experience-afdeling 2009-2010ByggeSoft ApS Brugervenlige it-løsninger til byggebranchen Jobfunktion: Stifter og direktør 2010 -Logimatic Mobile Solutions A/S Brugervenlige mobile it-løsninger til en række forskellige brancher Jobfunktion: Medejer og direktør

4 Min baggrund for at være her 1996 – 2002Aalborg universitet Uddannet datalog med speciale i brugervenlighed 2002 – 2009Nordjysk it-virksomhed Udviklede egne hardware og software løsninger Ca. 150 ansatte i gennemsnit i perioden Jobfunktioner over tid: Programmør -> Brugervenlighedskonsulent -> Afdelingsleder for User Experience-afdeling 2009-2010ByggeSoft ApS Brugervenlige it-løsninger til byggebranchen Jobfunktion: Stifter og direktør 2010 -Logimatic Mobile Solutions A/S Brugervenlige mobile it-løsninger til en række forskellige brancher Jobfunktion: Medejer og direktør Bemærk: Valgt pga. min 6.5 års erfaring med at indføre Usability/User Experience i firmaet Delvist anonymiseret her af respekt for tidligere kollegaer m.m. Min deltagelse i dag er som usability-interesseret privatperson, dvs. jeg repræsenterer hverken case-virksomheden eller mine nuværende firmaer Case:

5 Corporate Usability Maturity  Stage 1: Hostility Toward Usability  Stage 2: Developer-Centered Usability  Stage 3: Skunkworks Usability  Stage 4: Dedicated Usability Budget  Stage 5: Managed Usability  Stage 6: Systematic Usability Process  Stage 7: Integrated User-Centered Design  Stage 8: User-Driven Corporation Oprindelse: Jacob Nielsen, UseIt.com (http://useit.com/alertbox/maturity.html og http://useit.com/alertbox/process_maturity.html)http://useit.com/alertbox/maturity.htmlhttp://useit.com/alertbox/process_maturity.html

6 Historien: Optakten  Mig:  En uddannelse indenfor brugervenlighed  Venner i firmaet  Firmaet:  En company mission om brugervenlige produkter  Feedback fra kunder om at missionen vist ikke helt afspejlede sig i GUI produkter => Jeg søgte og blev ansat som programmør, men med håb om at opstarte usability-aktiviteter på sigt

7 Historien: Opstarten  Den første succes:  Selv-designet, -programmeret og -testet intranet-værktøj med usability test med 12+ interne brugere, inkl. CEO m.fl. 1) Oprettelse af 300.000+ kroners usability lab via opbakning fra CEO 2) Inkludering af Nikolaj/usability aktiviteter i projekt om udvikling af næste GUI-generation 3) De første tætte dialoger mellem udviklere, usabilityfolk og projektledere m.fl.  Udfordringer:  Hvor bruges Nikolajs tid bedst?  Hvilke ansvarsområder skal Nikolaj have, og vil folk afgive dem?

8 Historien: Afdelingen kom igang  Starten af 2004:  Ny titel og arbejdsfunktion: ”User Experience Designer”  Ekstra mand ansat  Ny selvstændig afdeling  Eksempler på aktiviteter i de følgende to år: - Interne usability tests- Interne GUI reviews - Kundemøde-præsentationer og referater- User Profiles - Design sparring- GUI Guidelines  Udfordringer:  Hvordan præsenteres usability resultater bedst?  Hvem bestemmer hvad? (Og hvad er folks titel?)  Hvordan skal tiden bruges bedst? (Og hvordan får man lov til det?)  Hvordan får man usability feedback uden at ”skræmme" mulige kunder?

9 Historien: Storhedstiden  Slutningen af 2006 og frem:  4 – 5 User Experience designers  Involvering i en bred række af virksomhedens processer  Feedback fra kunder begyndte at vise gode resultater af arbejdet  Nye opgaver: - Gatekeeper på projekt- Træning af kunder - ”En dag i bruger X’s liv”- UEX som del af agil proces - ”Vær bruger X i en time”- Bug test  Udfordringer:  Konflikter om ansvar/ejerskab  Firmaets økonomi presset, hvordan vise ROI?  Hvordan fordele ressourcer mellem ”rigtig UEX-opgaver” og resten?  Hvordan prioriteres Usability issues? (Er det rigtige issues?)

10 Historien: Den bratte ”afslutning”  Januar 2009:  60 mand afskediget i firmaet af økonomiske årsager  User Experience-afdeling nedlagt (1 User Experience Designer tilbage, Nikolaj startet som iværksætter)  Nu:  ?

11 Hvad jeg mener at jeg har lært (1)  Opstart:  Støt op om eksisterende processer og metoder og bidrag til usability/User Experience i det små og ”skjulte” frem for at tromle i gang og ”kræve revolutioner” fra dag 1  Vigtigt at gå efter lavthængende frugter / steder, hvor Usability/User Experience virkeligt kan vise værdi  Husk at rose de ting, som er gode (eller ikke som slemt som det andet…)  Pas på med at bruge usability tests af andres produkter, da konfliktmulighederne er store (skæv start på samarbejde)  VÆR IKKE politibetjent, der kritiserer andres arbejde, men tilbyd sparringsmuligheder

12 Hvad jeg mener at jeg har lært (2)  Feedback:  Tilpas feedback til målgruppen/modtagere  Brug de muligheder for visualisering på gange m.m. som foreligger  Store, flotte og komplette rapporter bliver sjældent brugt (Overvej IDA og brainstorm/mindmap-visning i stedet)  Se hvilke quick wins der kan opnås  Vær altid objektiv og understøt så vidt muligt med indsamlede data

13 Hvad jeg mener at jeg har lært (3)  Generelt:  User Experience-arbejde kræver accept hele vejen rundt, og det skal der ofte kæmpes for  Inkludering i kundemøder, træning m.m. giver værdifuld viden  Se om du kan vise ROI af User Experience, men accepter, hvis det ikke kan lade sig gøre  Sørg for at blive involveret i udviklingsprocessen allerede fra starten af processen  Succesfuldt User Experience arbejde er ikke for stille, generte mennesker  Deltagelse i virksomhedens sociale liv er vigtigt (fredagsøl hjælper på kommunikation og vidensindsamling)  Vælg dine kampe med omhu  User Experience-arbejde er superspændende og værdifuldt for alle!

14 Spørgsmål/diskussion Spørgsmål eller kommentarer?


Download ppt "INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google