Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen."— Præsentationens transcript:

1 Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen

2 Baggrunden for reformen af professionshøjskolerne  Institutionsredegørelserne ( Vig, Vestager, Tørnæs og Haarder)  Reformer af uddannelserne  Sammenhæng i uddannelsessystemet - meritering  Inspiration fra Holland og vore nordiske nabolande  Bæredygtige regionale uddannelsesinstitutioner ( fagligt, økonomisk og organisatorisk)  Bedre grunduddannelser  Flerfaglige institutioner  Styrket efter - og videreuddannelsesindsats  Videnscenterfunktion – samspil med forskningsmiljøer – udviklingsfunktion – samspil med praksis - videnscentermidlerne

3 Udfordringer i Region Sjælland  Uddannelsesniveauet i regionen skal højnes  Vidensløft på alle niveauer – flere vidensarbejdspladser  Det regionale uddannelsesmønster skal styrkes  Stor udskiftning i arbejdsstyrken de kommende 5-10 år  Systematisk uddannelsesplanlægning – det kalder på rettidig ledelse  Fokus på partnerskaber, innovation og udvikling  Samspil privat – offentlig sektor – også på uddannelsesområdet  Stor konkurrence fra Region Hovedstaden  Færre søger MVU - uddannelserne

4 Forventninger til professionshøjskolerne  Kvalitetssikring og udvikling af grunduddannelserne  Tiltrække kvalificerede lærere  Samarbejdsaftaler med virksomheder, erhvervsakademier og universiteter  Udvikle nye uddannelser  Attraktive studie-, bolig- og kulturmiljøer  Udvikle regionale videnscentre  Samspillet mellem virksomheder, Vækstforum og erhvervslivet  Profilering - branding - af uddannelserne  Partnerskabsaftaler  Udvikle velfærdsydelser  Offensive og fornyende – videnanvendelse – videnudvikling - forskning

5 Forventninger til professionshøjskolerne fortsat  Kunne omstille sig – indholdsmæssigt og organisatorisk til nye opgaver  Kunne agere i et uddannelsesmarked – øget konkurrence  Efter – og videreuddannelse på kundens præmisser  Bryde med vanetænkning  Tiltrække udviklingsopgaver og ressourcer  Tænke regionalt og nationalt – men i høj grad også internationalt  Styrket ledelse – strategisk, administrativt og politisk

6 Fremtidens medarbejdere og studerende – de håbefulde unge  Individet før fællesskabet  Kræver udviklingsmuligheder - karriereveje  Uddannelse er vejen til succes  Frihed og selvbestemmelse er afgørende  Kræver tillid og ansvar  Kræver god ledelse  ”Illoyal” overfor arbejdspladsen – stemmer med fødderne  Det ”hele” menneske – kræver respekt for privatlivet

7 Ydelses- udvikling Kompetence- udvikling Organisations- udvikling Sammenhæng i kvalitetsudviklingen på professionshøjskolerne

8 Jobudvikling Intern læring Efteruddann else Uddannelsessamtale Kompetencekrav Uddannelsesplan

9 Praksis UddannelserForskning Videncenter- funktionen

10 Spørgsmål  Hvilke krav stiller det til medarbejdere, ledelse og bestyrelse?  Hvilke valg skal der træffes? Organisatorisk – strategisk?  Er der sammenhæng mellem mål og ressourcer ?  Hvordan håndterer vi de ofte modsatrettede forventninger?

11 Spørgsmål fortsat…  Hvordan håndterer vi samarbejdet og konkurrencen fra universiteterne på samme tid ?  Hvordan skabes der synergi mellem UCSj `s forskellige funktioner og uddannelsessteder?  Hvordan rettes virksomheden mere mod den private sektor  Og hvad gør vi så konkret ?


Download ppt "Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google