Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde"— Præsentationens transcript:

1 Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde
7. marts 2008 Oplæg v/ Per B. Christensen, Næstved Kommune, Formand for Børne- og Kulturchefforeningen

2 Oplæggets indhold Generelle betragtninger om kvalitet og kvalitetsreform Pejlemærker på kulturområdet Anbefalinger fra Børne- og Kulturchefforeningen Et konkret eksempel på arbejdet med kvalitetsudvikling fra NæstvedBibliotekerne Udvikling af fælles strategi Fokus på mål og indsatsområder

3 Al den snak om kvalitet Kvalitet Kvalitetsudvikling
Kvalitetsstyring og -koncepter Kvalitetsmåling og -vurdering Kvalitetskontrol Faktisk og oplevet kvalitet Kvalitetsinitiativer Kvalitetsreform Definition på kvalitet: Et handlingsparameter, som angiver de egenskaber ved produktet, der er afgørende for ”køberens” præferencer for produktet

4 Al den fokus på kvalitet
Kommunalreformen Kvalitetsreformen Trepartsaftalen – kompetenceudvikling og ledelse Økonomiaftalen- ressourcestyring Nationale kvalitetskoncepter på biblioteksområdet Kommunernes egne kvalitetsprojekter Kulturinstitutionernes egne kvalitetsprojekter

5 Kvalitetsreformens dilemma
Kvalitetsreformens formel: At betone, at kvalitet kræver fagligt frirum til mødet med borgeren, samtidig med at ville give omverdenen systematiske oplysninger om de opnåede resultater. Ikke desto mindre er det jo denne formel, vi skal have til at gå op ! Initiativer: Ledelsesrum, lederuddannelse, dokumen- tation, evaluering og akkreditering, kompetence- udvikling, fagligt råderum samt mål- og rammestyring Hvad bliver det til ?

6 Overvejelser om kvalitet - sammenhæng

7 Overvejelser om kvalitet – forskellige former
Brugertilfredsheds-undersøgelser m.m. Selve ydelsen og uddannelse Faglig kvalitet Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Oplevet kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Vi skal sikre, at vi taler om det samme! Organisatorisk kvalitet Udtryk for effektiv arbejdstilrettelæggelse, ledelse, ressource-udnyttelse o.s.v. Rammerne

8 Den gode kvalitetsproces
Dialog Få og sigende målinger Fælles langsigtede pejlemærker Refleksions- skabende værktøjer

9 Der er rum for forbedringer i kommunerne
Dokumentations og evalueringsmetoder Fælles sprog Styringskoncepter Redskaber til benchmarking på tværs af kommuner Forankringen i de faglige miljøer – hvordan spiller kommunernes styring, dokumentation og værdiorientering sammen? Den tid hvor man ikke lod sig inspirere af nabokommunen er forbi !

10 Fremtidens ledelse, styring og kvalitetsudvikling af kulturinstitutioner
Respekt for kerneforretningen Fokuser på effekter og resultater Vær situationsbestemt Kompetent og ligeværdig dialog Find den rette snitflade og opgavefordeling Stimulér og beløn resultater, innovation og risikovillighed Sikre ansvar og konsekvens Kilde: Hjortdal & Nielsens syv ledelsesdogmer

11 Anbefalinger fra Børne- og Kulturchefforeningen

12 Nye tider Udfordringer: Nye fællesskaber Nye krav fra borgerne
Binde kommunen sammen Alliancer med erhvervslivet Nye krav fra borgerne Miljøer for både klassisk, oplevelsesorienteret og underholdende kultur Nye målgrupper Nye organisations- former Nye foreningstyper Nye måder at løse opgaven Anbefalinger: Kultur som dannelse Kultur som aktivitet Kultur som viden Kultur og idræt Kultur og planlægning Kultur som oplevelse Kultur og kulturaftaler Netop udkommet: Ny kultur- og fritidspolitik Kommer senere på året: Ledelse, kvalitet og styring

13 Et eksempel fra NæstvedBibliotekerne

14 Mange biblioteker i ”ét”
Det lærende bibliotek Det musiske bibliotek Vidensbiblioteket Børnenes bibliotek Det rekreative bibliotek Det lokalhistoriske bibliotek Samfundets bibliotek Servicebiblioteket

15 Projekt ”En fælles fremtid i balance”
Formål: At lede en fusion og skabe bro mellem kulturer At udvikle et informations- og styringsredskab Metodetilgang: Principperne i et Balanced Scorecard Den ønskede kvalitet er defineret og indkredset ved: En mission En vision Fire strategiske temaer 21 fokusområder (2012) 41 indsatsområder (2012) 3 overordnede mål (2012) 107 delmål (2012)

16 Mission, vision og strategiske temaer
NæstvedBibliotekerne giver alle fri og lige adgang til viden, informationer og kulturelle oplevelser. NæstvedBibliotekerne giver dig din fortid, nutid og fremtid Vision: NæstvedBibliotekerne er lokalområdets dynamo, som bidrager aktivt til at gøre Danmark til et førende vidensamfund. Vi skaber attraktive og visionære lærings- og oplevelsesrum for børn og voksne Vi er troværdige informationsspecialister og inspirerende kulturformidlere Vi er aktive og synlige i netværk – lokalt og globalt Strategiske temaer: Mangfoldighed Synlighed Service Informations- og kommunikationsteknologi

17 Når de overordnede målsætninger handler om ”kvalitet” og incitamentet er ”overlevelse” …
”… Så er med på rejsen”: De nuværende brugere Ikke-brugerne Medarbejderne Organiseringen og teknikken Status: Har igangsat de første 20 arbejds- grupper i dec. 07 / jan. 08 De første målinger er gennemført (målemetoder; konstateringer, registreringer, opgørelser, stik- prøver, tilfredshedsundersøgelser) Eksempler på kommende målinger: Borgerpanelundersøgelse mar Medarbejdertilfredshedsunder- søgelse sep. 08.

18 Det videre arbejde NæstvedBibliotekernes første Balanced Scorecard er et fælles udgangspunkt for en opfølgende og omfattende medarbejderinvolverende proces. Mission, vision, strategiske temaer, fokusområder, indsatsområder, kritiske aktiviteter og succesfaktorer samt mål, succesrater, målemetode m.m. er givet qua det forudgående udviklingsarbejde. Medarbejderne er i høj grad selv med til at organisere, metode- og redskabsudvikle samt skabe ny praksis for NæstvedBibliotekernes drift. – Og i sidste ende er det med til at kvalificere grundlaget for fremtidens bibliotek.

19 Vil du vide mere ? Uddrag af NæstvedBibliotekerne Grønspættebog:
Kan downloades som pdf-fil på bibliotekets hjemmeside For yderligere information: Kontakt Bibliotekschef Nanna D. Stryhn Telefonnr.:


Download ppt "Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google