Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg."— Præsentationens transcript:

1 Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg

2 Velkommen!

3

4 LUU Formålet med TURs kampagne: En forstærket indsats i forhold til de lokale uddannelsesudvalg!

5

6 LUU kampagnen: Hvad var formålet? Transporterhvervets Uddannelser (TUR) har besluttet, at der skal iværksættes en række særlige tiltag over for de lokale uddannelsesudvalg (LUU) med henblik på at styrke udvalgenes indsats og indflydelse i forhold til deres arbejdsopgaver. Baggrunden for denne beslutning ligger i, at der fra TURs side ligger et ønske om, at de lokale uddannelsesudvalg fremadrettet spiller en mere aktiv og direkte rolle i forhold til samarbejdet med TUR og i forhold til udvalgenes funktion som parternes ”forlængede arm” ud i skolesystemet. TUR ønsker således, at de lokale uddannelsesudvalg i højere grad involveres i det arbejde, som er nødvendig for at skabe et kvalificeret grundlag for de uddannelsespolitiske beslutninger, som TUR skal tage i sin egenskab af fagligt udvalg og efteruddannelsesudvalg inden for EUD og AMU på transportområdet. Helt konkret ønsker TUR, at udvalgene i højere grad bidrager til arbejdet med uddannelsesudbuddet, etableringen af VEU-centrene samt udvalgte udviklingsopgaver.

7 LUU kampagnen: Hvad var baggrunden? Undersøgelser og erfaring peger på, at de lokale uddannelsesudvalg arbejder meget forskelligt. En række udvalg spiller en meget aktiv rolle i forhold til de lokale arbejdsopgaver og i samarbejdet med det faglige udvalg. Andre udvalg fungerer mindre optimalt. Årsagerne til dette er mangeartede: Mangel på fastlagte procedurer, kommunikation og informationsudveksling mellem LUU og TUR er nogle af de områder, som undersøgelserne peger på. Dertil peges der i TURs sekretariat på, at registrering og udpegning af udvalgsmedlemmer samt procedure for nedsættelse og afvikling af LUU ofte fungerer uensartet, hvorfor det har vist sig problematisk at vedligeholde og administrere informationer om de enkelte udvalg.

8 LUU kampagnen: Indsatsområder Etablering af en bedre og gensidig kommunikation mellem TUR og LUU Der skal udarbejdes konkrete værktøjer til brug i LUU, som kan vejlede, motivere og give inspiration til, hvordan LUU kan tilrettelægge deres arbejde fordelagtigt, samt medvirke til, at udvalgene udnytter deres kompetencer og indflydelse til at sikre kvalitet i uddannelsesudbuddet på skolerne. Der skal fastsættes procedurer og forretningsgange for registrering og administration af LUU for at sikre opdaterede oplysninger og kontaktinformationer til de enkelte LUU-medlemmer.

9 LUU kampagnen: Kampagnen indeholder flg. projektopgaver: Online spørgeskemaundersøgelse Videreformidling af god praksis Håndbog for arbejdet i LUU Velkomstpakke LUU på tur.dk Procedure for registrering af LUU Landsdækkende konference for medlemmer af LUU

10 LUU kampagnen: Hvordan kan skolerne og TUR i fællesskab bidrage? Hvem kan bidrage til en styrkelse af LUU? De enkelte LUU Skolerne TUR og organisationerne

11 LUU: Resultaterne af en gennemført undersøgelse blandt medlemmerne af LUU! Hvad siger medlemmerne om deres ønsker og behov?

12 LUU: Online undersøgelse

13 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg LUU:

14 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Online spørgeskemaundersøgelse af partsudpegede LUU medlemmer inden for TURs område Gennemført april – maj 2011

15 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fakta om undersøgelsen

16 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fakta om undersøgelsen Udsendt:171 Ikke leveret: 18 Ikke i LUU: 4 Reel population:149 Ønsker ikke at deltage: 12 Ufuldstændige besvarelser: 9 Gennemførte interviews: 69 Respons: 90

17 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fakta om undersøgelsen Responsprocent: 60 % Gennemførselsprocent: 46 %

18 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Om respondenterne (spørgsmål 1 – 5)

19 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg 46 % har været LUU-medlem i mere end 4 år 13 % har været medlem i mindre end 1 år 0 % har været medlem i under 6 måneder Hvor lang tid har du været medlem af et LUU?

20 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg 82 % har deltaget på 3 - 4 ud af 4 møder 12 % har deltaget på 2 ud af 4 møder 7 % har kun deltaget på 1 møde Hvor mange af de sidste fire møder har du deltaget i?

21 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg 26 % er medlem af et brancheudvalg i TUR 7 % er medlem af skolen bestyrelse

22 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Om udvalget (spørgsmål 6 – 8)

23 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg TEC Landtransport: 10 AMU Syd: 8 AMU Nordjylland: 6 Erhvervsskolen Nordsjælland og UC Holstebro: 5 EUC Lillebælt, EUC Sjælland, Aarhus Tech: 4 22 /23 udvalg er repræsenteret i undersøgelsen

24 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Arbejdsmarkedsuddannelser:19 % Erhvervsuddannelser : 19 % Både AMU og EUD:57 % Hvilke typer uddannelser dækker dit LUU?

25 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Godstransport:77 % Lager: 64 % Personbefordring:62 % Redder:19 % Havn:12 % Lufthavn: 7 % Hvilke uddannelsesområder dækker dit LUU?

26 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fordeling af opgaver (spørgsmål 9 – 10)

27 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Formandskabet i LUU: 35 % Leder fra skolen:35 % Sekretær fra skolen:20 % Udarbejdelse af dagsorden

28 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Formandskabet i LUU: 65 % Leder fra skolen:22 % Andre LUU-medlemmer: 6 % Ordstyrer ved møderne

29 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Godkender formandskabet referatet? Ja: 30 % Nej:33 % Ved ikke:36 %

30 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Arbejdsopgaver i det seneste års tid (spm. 11) Udvikling af undervisningsplan: 59 % Markedsføring af uddannelser:58 % Afdækning af lokale kompetencebehov: 54 % Elevklager:30 % Udvikling af svendeprøver:29 % Kvalitetssikring af skolepraktik: 28 % Arrangering af aktiviteter som tema-dag:22 %

31 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Tilfredshedsmålinger (kvalitetssikring):22 % Ansøgning om AER/FOU:17 % Ingen aktiviteter: 14 % Arbejdsopgaver i det seneste års tid (spm. 11)

32 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Udvalgene og skolen (spørgsmål 13 – 15)

33 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Har dit LUU indflydelse på skolens beslutninger? I høj grad:33 % I nogen grad:52 % I ringe grad: 6 % Slet ikke: 6 % Ved ikke: 3 %

34 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor tilfreds er du med samarbejdet med skolen? Meget tilfreds:42 % Tilfreds:38 % Hverken tilfreds eller utilfreds: 14 % Mindre tilfreds: 1 % Ikke tilfreds: 4 %

35 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Kommentarer til samarbejdet m skolen (spm. 15) ”Et meget aktivt LUU med stor gensidig respekt og lydhørhed. Det er en fornøjelse at deltage i arbejdet” ”Selv med de bedste intentioner er det svært at få tingene til at virke” ”Jeg føler ikke der er kobling imellem LUU og skolebestyrelsen andet end når der tales om besparelser”

36 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Introduktion af nye medlemmer (spørgsmål 16 – 18)

37 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvem introducerede dig til udvalgets opgaver? Min organisation:49 % Skolen:29 % Andre LUU-medlemmer:17 % Jeg blev ikke introduceret:13 % Kollegaer i egen virksomhed:10 % TUR: 10 %

38 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor tilfreds er du med den introduktion? Meget tilfreds:14 % Tilfreds:52 % Hverken tilfreds eller utilfreds:20 % Mindre tilfreds 7 % Ikke tilfreds:10 % TUR: 6 %

39 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Kommentarer til introduktion (spm. 18) ”Kursus, seminar, undervisning for nye medlemmer” (5) ”Skriftlig ensartet introduktion til alle nye medlemmer” ” Invitere dem ud på skolen før første møde, hvor formandskabet og skolelederen introducerer LUU og viser rundt”

40 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Informationsniveauet (spørgsmål 20 )

41 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Vurdér følgende udsagn: ”Vi får nok information til at træffe beslutninger” - 14 % ”mindre enige” eller ”ikke enige” ”Vi kan overskue de uddannelser vores udvalg omfatter” - 22 % ”mindre enige” eller ”ikke enige” ” Arbejdet i vores LUU skaber handlinger og resultater” - 9 % mindre enige, 9 % ikke enige, 10 % ved ikke

42 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg ”Vi har et godt kendskab til uddannelsessystemet” - 17 mindre enige, 3 % ikke enige, 4 % ved ikke ”Vi er bekendte med vores kompetenceområder ” - 25 % mindre enige, 3 % ikke enige, 4 % ved ikke Vurdér følgende udsagn:

43 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Udvalgene og TUR (spørgsmål 21 - 26 )

44 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor tilfreds er du med informationsniveauet fra TUR? Meget tilfreds:14 % Tilfreds:39 % Hverken tilfreds eller utilfreds:30 % Ikke tilfreds:12 %

45 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor ofte besøger du TURs hjemmeside? Ofte (ca. en gang om ugen):9 % Jævnligt (ca. en gang om måneden):41% Sjældent (ca. hver halve år):38% Aldrig:13 %

46 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Ja:33 % Nej:51 % Ved ikke:16 % Tilmeldt TUR Forlags nyhedsbrev:13 % Er du tilmeldt TURs nyhedsbrev?

47 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Nye bekendtgørelser:58 % Nye uddannelsesordninger:51 % Nye uddannelsesmål:47 % Generelle nyheder fra TUR:46 % Regler og rammer for uddannelsesafvikling:42 % Nye FKB’er:27 % Vi behøver ikke mere information:15 % Hvad ønsker udvalgene at TUR informerer om?

48 Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Afsluttende kommentarer og forslag ”Evt. besøg (måske én gang årligt) af en fra TUR” ”Jeg kunne godt tænke mig, at der blev udarbejdet en tjekliste til det konkrete arbejde i udvalget” ”Der er for få møder til at det kan få væsentlig betydning”

49 LUU: God praksis – hvordan fungerer LUU? Hvad kan gøres bedre?

50 LUU: Hvilke værktøjer kan skolen anvende ved betjeningen af udvalget? Hvordan registreres medlemmer af LUU korrekt? Et årshjul for LUU - terminer for opgaver igennem året.

51 LUU: LUU forum på www.tur.dk

52 LUU: Kommunikation og informationsveje

53

54 LUU: Nyhedsbreve – fire gange om året

55 LUU: Nyhedsbreve

56 LUU: Årshjul

57 LUU: Registrering af LUU medlemmer

58 LUU: God praksis – hvordan fungerer LUU? Hvad kan gøres bedre?


Download ppt "Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google