Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning"— Præsentationens transcript:

1 Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Dilemmaer i det pædagogiske arbejde Udfordringer til personale og ledelse Lederkonferencen 2014 Odense, Prof. Jan Kampmann Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning

2 Aktuelle tendenser Fra egen definitionsmagt til hierarkiseret styring
Indholdsbestemmelser Rationalisering Gennem kontrol Dokumentation Evaluering Individuel bedømmelse Det ”tilregnelige” barn - skolificeringen Konceptpædagogik

3 Dilemmaer i organiseringen af det pædagogiske arbejde
Øget arbejds- og ansvarsfordeling (mellem ledere og pædagoger, pædagoger og medhjælpere) Skærme af vs unddrage viden og indflydelse Professionalisering vs dagligt samvær med børnene Effektivisering vs samlet pædagogisk vision

4 Forrykning af grunddilemma i det pædagogiske arbejde
Tidligere tale om grundlæggende fagligt pædagogisk dilemma: hensynet til den enkelte vs hensynet til fællesskabet I dag øget fokus på individualisering (båret af internationale, nationale og kommunale politikker, af forældrene, børnene – og måske til dels det pædagogiske personale selv): projektet med individet vs individets projekt

5 Paradokser i praktiseringen af arbejdet
Øgning i fordringer til opgaveløsning: Sammenhæng som funktionalitet vs livssammenhæng Praktisk organisering af opgaveløsning vs reelt arbejde med læreplaner Fokus på synlige og målbare elementer (pædagogik som socialteknologi) i hverdagen vs værdsættelse af det upåagtede i hverdagens pædagogiske relationer (pædagogik som flerdimensionel dialog- og relationsarbejde) Reduktion til pasning (og dermed afprofessionalisering) vs professionalisering Instrumentalisering af relationen til forældre og børn som ‘kunder’ vs inddragelse som deltagere Daglig oplevelse af at dilemmaet ‘enkelte barn-fællesskabet’ forrykkes til ‘forventninger og krav (udefra og indefra)-manglende ressourcer’

6 Aktuelle udfordringer
Genetablere en overordnet pædagogisk – daginstitutionspædagogisk – vision i egen ret Genetablere en egentlig professionalisering af det pædagogiske arbejde – tilbageerobring af definitionsmagten Genetablere daginstitutionen som et demokratisk rum – demokrati som livsform Rekonstruere betydninger i de pædagogiske begreber: det gode børneliv, leg, læring, erfaring og udfordring, at tilegne sig selv, hinanden, verden, daginstitutionens samfundsmæssige opgave Gentænke lederens/ledelsens rolle og funktion: Inspiration, involvering, mod og civil ulydighed, pædagogisk generøsitet, kollektiv gentænkning af den pædagogiske faglighed, revitalisering af pædagogisk evaluering


Download ppt "Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google