Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder."— Præsentationens transcript:

1 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder

2 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor teste? Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed ! Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen Fordi man ofte ikke selv er målgruppen for produktet. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt

3 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Strategiske grunde til tests Bestyrelsen: ”Hvad kan vi forvente at få igen for alle de penge vi har brugt til at udvikle vores nye version?” Salgsafdelingen til webmasteren: ” Kan du ikke skaffe mig nogle gode kundeemner via vores hjemmeside?” Webmasteren: ”Vi har en stigende trafik, men de fleste er bare lige inde og kigge. Hvad kan jeg gøre for at holde på dem?” Salgschefen:”Hvordan får jeg overbevidst direktionen om, at det er nødvendigt at bruge tid og penge på udvikling af en ny grænseflade?”

4 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checklists)

5 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden (validation method) Kontrollerede eksperimenter

6 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste (mange overordnede lighedspunkter med heuristisk evaluering) Ekspertvurderinger (både domæne og HCI) Kognitive gennemgange

7 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Timing af tests Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugerpaneler under udviklingsproces Brian tests Stress load test Post test efter log-analyser

8 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse

9 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertest (tænke højt) Rollefordeling: –A: Interviewer –B: Video/Lyd(!)-ansvarlig –C: Reflekterer over A - noterer gode og mindre gode spørgsmål - holder øje med tiden! –D: Noterer tidspunkter for interessante episoder m. overskrift –E: Noterer tidspunkt for interessante episoder m. overskrift

10 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Interviewteknik Åbent: ”Hvordan bruger du internettet i dit arbejde?” Lukket: ”Har du set denne side før?” Lukkede og ledende spørgsmål har ofte stopklodsvirkning HV-spørgsmål kan være både åbne og lukkede Sammenfattende spørgsmål lukker af

11 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede åbne promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad siger den?” Papegøjeteknikken

12 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede lukkede promts ”Kan du finde søgefeltet/home- knappen/mål-link?” (evt efterfulgt af: ”Synes du den var nem at finde?”) ”Er det noget du normalt gør?” (”find på siden”, download af PDF, åbne i nyt vindue)

13 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

14 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at hjemmesiden ikke skifter farver ved visited links?”

15 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Accelerator-spørgsmål ”Jeg vil gerne have lov til at vise dig, hvor du kan finde [informationen]/komme videre. Tryk på x. Tryk så på y. Og så på z. Der er den. (kort pause) Lad os lige gå tilbage til siden. Hvorfor tror du at mange brugere får problemer her?” Hold fingeren fra musen - peg på skærmen (undtagelse: ved systemnedbrud)

16 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Opgaver Opstil en række typiske opgaver, som kommer omkring de 20 % af sitets informationer man forventer 80 % af brugerne vil gå efter. Simpel spørgsmål: Kan man betale med Visa-kort? Vurderings spørgsmål: Er det dyrt at handle i forretningen? Sammenlignings-spørgsmål: Hvilken model er det bedste køb efter din mening?

17 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

18

19

20

21

22

23 DONG´s konsekvens

24 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Resultater i øvrigt Fakta Kontaktinformation på forsiden Pressemeddelelser, børsmeddelelser m.m. Personoplysninger - med CV og billeder på nøglepersoner Downloads til Excel og PDF Rettidig og aktuel nyhedstjeneste på e-mail og SMS Gode søgefunktioner - centralt placeret Ingen multimedier eller pynt Billed- og grafikarkiv til fri afbenyttelse

25 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Etik Har forsøgspersonerne været skånet for fysisk og psykisk overlast? Er deres anonymitet bevaret? Er de frivillige ? Har de vidst hvad de gik ind til? Er der et rimeligt forhold mellem indsats og udbytte? Bliver forsøgspersonerne orienteret om resultatet af undersøgelserne?

26 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Opgave Aftal rollefordeling i grupperne Udform en spørgeguide - alle i gruppen, A´s ansvar at afdække mulige veje og blindgyder mod svarene Tilrettelæg tidsplan for forsøg - B´s ansvar Formuler instruktion (eller brug eksemplet i det efterfølgende) - C´s ansvar Formuler en samtykke-erklæring (se evt. eksempel fra Ulrik Gades UA kursus F2001) - D´s ansvar (evt. C hvis ikke D findes)

27 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Tekstforslag til instruktion "Vi gerne bede om din hjælp til at afprøve hjemmesiden for X. Vi skal finde ud af, om de er gode at bruge. Derfor vil vi om lidt bede dig om at finde nogle oplysninger på hjemmesiderne. Mens du leder efter oplysningerne, vil vi bede dig fortælleså meget som muligt om, hvad du synes om siderne. Vi har Y antal opgaver til hjemmesiden. Vi forventer at det vil tage ca. Z minutter.”


Download ppt "Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google