Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Analyse og vurdering af læremidler i et vejledningsperspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Analyse og vurdering af læremidler i et vejledningsperspektiv"— Præsentationens transcript:

1 Analyse og vurdering af læremidler i et vejledningsperspektiv
Hvordan omsætte erhvervede kompetencer irt kollegial vejledning?

2 Læringsmål - kan analysere og vurdere institutionelle læremiddelkulturer med henblik på udvikling af egen undervisnings- og vejledningspraksis og håndtering af udviklingsopgaver i samarbejde med andre faggrupper - kan håndtere vejledning i relation til læringsresurser

3 Fokusområder Skoleudvikling Læremiddelkultur
Mediepædagogik – og didaktik Vejledningsfaglighed

4 Ressourcer ”At sige, at vi bevæger os i en ny verden, den digitale informationsalder, er allerede en kliché. Vores udfordring ser ud til at være at navigere i og tilpasse os et miljø, der ikke så meget er faktisk og håndgribeligt, men snarere et virtuelt semiotisk informationsmiljø – et miljø, vi selv har skabt, og som omfatter diskurser blandt de mange millioner sociale aktører med deres forskellige former for literacy;…” (O’Halloran & Smith) Kay O’Halloran er leder af Multimodalt Analyselaboratorium, Institut for Interaktive Digitale Medier, Singapores Nationale Universitet. Victor Lim Fei er pædagogisk teknologimedarbejder ved Undervisningsministeriet i Singapore, Sektionen for Teknologi og Læringsdesign, Afdeling for Pædagogisk Teknologi.

5 Elementer i vejledningen
Læringscentrets identitet og udgangspunkt Vejlederens udgangspunkt og positionering Kommunikation, færdigheder og forståelse De(t) særlige faglige felt(er) – her læremidler

6 Vejledningsvilkår Forskellige diskurser omkring læring med medier
Den pædagogiske dagsorden er udfordret Lærer Elev Asymmetrien udfordres Undervisningen MEDIALISERINGEN Det didaktiske projekt Uformelle læringskompetencer

7 Vejledning som kommunikation
Rammesætning af samtalen Undersøgelse af dilemma eller problemstilling At forstå og udfordre fokuspersonens virkelighedsopfattelse Læringsmuligheder og nye perspektiver Problemstilling Interviewer Fokusperson

8 ”Learning by doing” Relevant problemstilling (fx omkring vejledning)
Interviewer og fokusperson Procesleder Co-interviewer Reflekterende team Materialer: Indgåelse af aftale om intervision (kopi)

9 Vejlederrollens udfordringer
Nye organisations- og refleksionsformer (vejlederkultur) Relationer er midlertidigt forandrede og etableret som asymmetriske forhold Vejledningen må overkomme erfarings-, alders- og kønsforskelle Kollegavejledning, videndeling og og sidemandsoplæring Flydende lærlingeskaber Vejlederens position og magt

10 Vejledning eller videndeling
Kollegavejledning: Fra rådgivning til intervision Asymmetrisk relation Fokus på læreprocesser og udvikling Mulighed for sparring Mål: Kvalificering af undervisningen Videndeling/Sparring: Identifikation af viden Mål: blive bedre til at udnytte den eksisterende viden Sikre adgang til den viden der allerede findes Skabe ny viden (synergi) Symmetrisk relation?

11 Vejledning som overbegreb
svar spørgsmål vejvisning vejsøgning rådgivning supervision konsultation Intervision eller kollegavejledning Efter Ole Løw, 2009

12 En kommunikationsforståelse
Et systemisk perspektiv Vi tolker enhver kommunikation på baggrund af konteksten og egne forforståelser …at være er at kommunikere… Mikhail Bakhtin Mennesker kan ikke ikke-kommunikere Kommunikationen har både et indholds- og et relationsaspekt Punktuering har afgørende betydning Vi kommunikerer både digitalt og analogt Al kommunikation sker i relationer Morguefile.com/clarita

13 Kollegavejledning Intervision Vejledning af voksne
Besidder mentale mønstre/kognitive strukturer Ambivalens – ’gerne lære, men ikke for meget’ Kompetente og erfarne mennesker Hvad kan det bruges til? The False Mirror René Magritte (Belgian, )

14 LÆRERTYPER? De frelste De måske egnede De rådvilde De frafaldne
Kasper Nyholm: MIT-vejledning i Kollegavejledning i skolen, Pædagogisk Central i Brøndby, 2005 Merete Engholm, PD-opg.

15 Kontekst og relationer
Hvilken relation er der mellem vejleder og vejledte? Hvilken forståelsesramme (kontekst) foregår samtalen i? Emnet= det fælles tredje Vejleder Vejledte Relation Indhold Perspektiv Tid Sted

16 Spørgsmål er intervention
Vi kan ikke ikke-påvirke. Alt hvad vi gør i de relationer, som vi indgår i, vil påvirke Den faktiske betydning og effekt af et spørgsmål bestemmes altid af modtageren Ethvert spørgsmål skaber domænet for mulige svar, der kan gives og udelukker dermed en række andre svarmuligheder ” hensigtsmæssige og tilpasse forstyrrelser”

17 Guide til bedre vejledning
Som vejleder skal du være opmærksom på følgende Forholdemåder Kommunikation – at få kendskab til og udvikle egne kommunikative kompetencer Det særlige faglige felt

18 Vejledning er en proces
Før-vejledning Under – og eftervejledning

19 Vejledningssamtalens konkrete mål
Fra starten etableres en kontrakt med forventningsafstemning og aftale for samtalens indhold og form: Formålet er en afklaring af rammer, roller og relation Kontrakten omfatter også en beskrivelse og afgrænsning af den pædagogiske problemstilling. Hvad er det kollegaen særligt har fokus på i relation til eleverne? Kontekst Kontrakt kontakt

20 Vejledningssamtalens stillads
Afklaring Feedforward: Hvordan oplever og forstår den vejledte samtalens problemstilling Gennemførelsesfase Undersøgelse og håndtering Muligheder, handlinger, forklaringer og ressourcemobilisering Evaluering/opsamling Feedback, hvad skete der? Hvad er aftalt?

21 Aktiv lytning – både non-verbal og verbal (sammenfatter og reformulerer, spejler hvad man har hørt), pauser Aktiv spørgen – at skabe en tilpas forstyrrelse gennem de forskellige spørgsmålstyper Spørgsmålets magt – 4 spørgsmåltyper 

22 Spørgsmålstyper Detektiv Fremtidsforsker Antropolog Kaptajn Lineære
Situationsafklarende spørgsmål Initiativafklarende: Konkret handling, idéer, drømme Perspektiverende: Relationer, adfærd, positioner Hypotetisk, fremad- rettede spørgsmål, Relationer, adfærd positioner, metaforer Lineære Cirkulære Refleksive Strategiske

23 Såkaldt gode råd Skab tydelighed omkring ansvarsfordeling
Undgå at optræde som ledelsens talsmand Vær inviterende, anerkendende, ressourcefokuseret, og maksimalt udfordrende Erkend at det ind imellem går galt Lov kun hvad du kan holde Skab netværk med andre vejledere Frit efter Vibeke Petersen, 2010

24 Drøftelse Hvordan kan kollegavejledningen udvikles og organiseres på skolen? Hvilke særlige udfordringer står vejledningsarbejdet overfor på min skole? Hvordan kombinere vejledning og videndeling? Hvordan styrke vejledningsfagligheden? Hvordan kan skolens mange vejledere arbejde sammen?


Download ppt "Analyse og vurdering af læremidler i et vejledningsperspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google