Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Region Midtjylland Telepsykiatrikonference Lars N. Carstensen Vicedirektør 16. januar 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Region Midtjylland Telepsykiatrikonference Lars N. Carstensen Vicedirektør 16. januar 2009."— Præsentationens transcript:

1 Region Midtjylland Telepsykiatrikonference Lars N. Carstensen Vicedirektør 16. januar 2009

2 Den fælles offentlige sundhedsportal Side2

3 Den fælles offentlige sundhedsportal Side3 Hvad er sundhed.dk? - hele sundhedsvæsenets fælles IT-projekt  Initiativet til sundhed.dk er taget af Amtsrådsforeningen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. I foråret 2003 gik Danmarks Apotekerforening desuden ind i samarbejdet. KL blev fuldgyldigt medlem fra 2007  Politisk bestyrelse og ledelsesmæssig forankring i sundhed.dk’s projektstyregruppe for parterne bag projektet  Sundhedsfaglige organisationer og medicinske selskaber organiseret i en faglig referencegruppe med ansvar for at lægge den redaktionelle linie på sundhed.dk (heriblandt PLO, DSAM, DSR mv.)  Sundhed.dk’s arkitektråd med repræsentation af IT-leverandører på sundhedsområdet som rådgiver projektet i arkitekturspørgsmål og identificere områder i sundhed.dk som egner sig specielt til udmøntning af sundhed.dk’s flerleverandørstrategi

4 Den fælles offentlige sundhedsportal Side4 Parterne bag sundhed.dk

5 Den fælles offentlige sundhedsportal Side5 Formålet med strategien for sundhed.dk  En sammenhængende plan for sundhed.dk’s udvikling  Fremadrettede principper, som sikrer at sundhed.dk fortsat udvikler sig i overensstemmelse med brugernes behov  Sikre at parterne bag portalen har et stabilt grundlag for at indtænke sundhed.dk strategisk og operationelt i den lokale systemudvikling  Styringsredskab og prioriteringsgrundlag  Sikre konsensus om indhold og prioritering blandt parterne bag portalen  Grundlag for udfoldelse af flerleverandørstrategi via åbenhed omkring sundhed.dk’s fremadrettede profil

6 Den fælles offentlige sundhedsportal Side6 Resultatet  Strategi for sundhed.dk 2007-2009  Mission  Vision  Strategiske indsatsområder  Aktivitets og handleplan

7 Den fælles offentlige sundhedsportal Side7 Projektgrundlag  Sammenhæng, kvalitet, effektivitet og gennemsigtighed i patientbehandlingen.  Fremme information og kommunikation  Skabe sammenhæng og synergi  En fælles infrastruktur  Et teknisk og organisatorisk fundament for en række fælles løsninger

8 Den fælles offentlige sundhedsportal Side8 Mission ”At være samlingspunkt for den internetbaserede sundhedsinformation og bindeled for den elektroniske kommunikation mellem brugere og aktører i det danske sundhedsvæsen” Missionen sammenfatter sundhed.dk’s overordnede formål om:  at gøre brugere af sundhedsydelser til aktive, engagerede og oplyste medspillere i et åbent og tilgængeligt sundhedsvæsen  at sikre øget kvalitet, effektivitet og sammenhæng i patientbehandlingen gennem optimering af det kliniske beslutningsgrundlag på tværs af de sundhedsprofessionelle aktører  at sikre let og sikker adgang til sammenhængende og omkostningseffektive IT-løsninger, der er kendte og anvendte som en integreret del af sundhedsvæsenets udvikling og drift.

9 Den fælles offentlige sundhedsportal Side9 Vision og mål  IT-mæssigt bindeled mellem borgere og de sundhedsfaglige parter  Internetadressen www.sundhed.dk er primær borgerindgang  Knudepunkt for eksterne IT-systemer  Borgerens personlige sundhedsside ”min sundhed.dk”  Det “sundhedsfaglige extranet”, der fungerer som en integreret del af den kliniske IT-arbejdsplads  Fælles IT-ínfrastruktur for tværgående information og kommunikation

10 Den fælles offentlige sundhedsportal Side10 4 indsatsområder 1.Stabilisering og optimering af driftsmiljø 2.Øget målgruppeorientering og segmentering af indhold 3.Udbygning af sundhed.dk's tjenester og bagvedliggende infrastruktur 4.Sundhed.dk som udvidet ramme for strategisk samarbejde, kommunikation og markedsføring

11 Den fælles offentlige sundhedsportal Side11 Øget målgruppeorientering og segmentering af indhold  Brugeranalyse og designanalyse  Ny forside og nye personlige forsider  Ny informationsarkitektur  Redaktionel koordinering og samarbejde  Tilpasning af skabeloner og felter  Nyt supportsystem/extranet (dialogweb)  Opsætning af søgemaskine  Nye søgeindgange  Konsolidering – organisering, system og portal

12 Den fælles offentlige sundhedsportal Side12 Udbygning af sundhed.dk’s tjenester og bagvedliggende infrastruktur  Analyse vedr. personalisering og det sammenhængende patientforløb  Redesign af Min sundhed.dk  Personalisering på indhold, tjenester og søgning  Min læge/Min sygehuskontaktperson/Min … etc.  Udbygning af Mine sundhedsdata og Patientdata (internt/eksternt)*  Patientforløb/kronikerjournal*  Patientoversigt og Min oversigt  Opslagsværker, dybe links og integration til funktionalitet  Mikrobiologibank/blodbank/Røntgenindex*  Patientnetværk/dagbog/blog*  Advicering/aftalebog/sikker e-mail/SMS/booking/indberetning  Billeder/IP-telefoni/video/telemedicin

13 Den fælles offentlige sundhedsportal Side13 Udbygning af sundhed.dk’s tjenester og bagvedliggende infrastruktur  Generisk snitflade for udveksling af brugeroplysninger  Tilpasninger af snitflader ml. systemer  Udvidet samtykkedatabase  Filter på patientforløb og patientindeks (intern og ekstern)  Standarder og brobygning (MedCom)  Konsolidering – portal og tjenester  Fælles funktionalitet

14 Den fælles offentlige sundhedsportal Side14 Sundhed.dk som udvidet ramme for strategisk samarbejde, kommunikation og markedsføring  Kommunikationsaktiviteter, presse og alliancemarkedsføring  Ny organisering af netværkssamarbejdet og nyt extranet  ”Nytte”katalog og salgsmateriale  Projektledelse og styring af projektporteføljen  Fælles projektmodel, processer og standarder  Nyt aftalegrundlag  Flerleverandørstrategi  Konsolidering – organisering, samarbejdsmodeller og aftalegrundlag

15 Den fælles offentlige sundhedsportal Side15 Aktuelt  Genudvikling af portalen frem mod 1. kvartalsskift 2009  God fremdrift  Hurtigere portal  Bedre portal  Ny teknologisk platform  Lettere at tilpasse fremover

16 Den fælles offentlige sundhedsportal Side16 Praksisinformation på sundhed.dk 1.Eksempler på god udnyttelse af sundhed.dk som fælles platform - Al information er samlet til praksis - Linkportalen - Beskyttede oplysninger til sundhedsfaglige (fx hemmelige telefonnr.) 2.Understøtte bedre integration og samspil mellem national, regional og kommunal information - Personalisering (linkportal, personopslag og praksisinformation) - Sundhed.dk som sidemenu 3.Eksempler på vigtige forbedringer - Forbedring af links til andre praksisinformationer på nat. plan - Nyhedsbrev - Kalender for praksis - Hastighed og søgefunktionalitet

17 Den fælles offentlige sundhedsportal Side17 Muligheder for anvendelse af sundhed.dk  Sikker e-mail  Aftalebog  Tidsbestilling  CMS indhold  Lægehåndbogen  e-mail konsultation med egen læge  Receptfornyelse hos egen læge  Tidsbestilling hos egen læge  Sikker e-mail kommunikation mellem sundhedsfaglige organisationer  Bestille tid på vegne af patienter hos andre sundhedsfaglige organisationer

18 Den fælles offentlige sundhedsportal Side18 Fremtidsmuligheder  Integration til Dokumentboks (eDag3), e-mails til borgere  Integrationer til bookingsystemer fra sundhed.dk  Webkamera konference/konsultationer via sundhed.dk  Adviseringsmekanisme til udsendelse af SMS til borgeren

19 Den fælles offentlige sundhedsportal Side19 Finansiering af udvikling og drift  Det økonomiske grundlag for portalen er aftalt ifm. etableringen. Heri blev det aftalt at man etablerer et fælles fundament med den basale drift.  Jukebox-finansiering: Det betyder at man udvikler efter parternes behov = parterne finansierer egne projekter til brug for fællesskabet

20 Den fælles offentlige sundhedsportal Side20


Download ppt "Region Midtjylland Telepsykiatrikonference Lars N. Carstensen Vicedirektør 16. januar 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google