Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFreja Toft Redigeret for ca. et år siden
1
Region Midtjylland Telepsykiatrikonference Lars N. Carstensen Vicedirektør 16. januar 2009
2
Den fælles offentlige sundhedsportal Side2
3
Den fælles offentlige sundhedsportal Side3 Hvad er sundhed.dk? - hele sundhedsvæsenets fælles IT-projekt Initiativet til sundhed.dk er taget af Amtsrådsforeningen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. I foråret 2003 gik Danmarks Apotekerforening desuden ind i samarbejdet. KL blev fuldgyldigt medlem fra 2007 Politisk bestyrelse og ledelsesmæssig forankring i sundhed.dk’s projektstyregruppe for parterne bag projektet Sundhedsfaglige organisationer og medicinske selskaber organiseret i en faglig referencegruppe med ansvar for at lægge den redaktionelle linie på sundhed.dk (heriblandt PLO, DSAM, DSR mv.) Sundhed.dk’s arkitektråd med repræsentation af IT-leverandører på sundhedsområdet som rådgiver projektet i arkitekturspørgsmål og identificere områder i sundhed.dk som egner sig specielt til udmøntning af sundhed.dk’s flerleverandørstrategi
4
Den fælles offentlige sundhedsportal Side4 Parterne bag sundhed.dk
5
Den fælles offentlige sundhedsportal Side5 Formålet med strategien for sundhed.dk En sammenhængende plan for sundhed.dk’s udvikling Fremadrettede principper, som sikrer at sundhed.dk fortsat udvikler sig i overensstemmelse med brugernes behov Sikre at parterne bag portalen har et stabilt grundlag for at indtænke sundhed.dk strategisk og operationelt i den lokale systemudvikling Styringsredskab og prioriteringsgrundlag Sikre konsensus om indhold og prioritering blandt parterne bag portalen Grundlag for udfoldelse af flerleverandørstrategi via åbenhed omkring sundhed.dk’s fremadrettede profil
6
Den fælles offentlige sundhedsportal Side6 Resultatet Strategi for sundhed.dk 2007-2009 Mission Vision Strategiske indsatsområder Aktivitets og handleplan
7
Den fælles offentlige sundhedsportal Side7 Projektgrundlag Sammenhæng, kvalitet, effektivitet og gennemsigtighed i patientbehandlingen. Fremme information og kommunikation Skabe sammenhæng og synergi En fælles infrastruktur Et teknisk og organisatorisk fundament for en række fælles løsninger
8
Den fælles offentlige sundhedsportal Side8 Mission ”At være samlingspunkt for den internetbaserede sundhedsinformation og bindeled for den elektroniske kommunikation mellem brugere og aktører i det danske sundhedsvæsen” Missionen sammenfatter sundhed.dk’s overordnede formål om: at gøre brugere af sundhedsydelser til aktive, engagerede og oplyste medspillere i et åbent og tilgængeligt sundhedsvæsen at sikre øget kvalitet, effektivitet og sammenhæng i patientbehandlingen gennem optimering af det kliniske beslutningsgrundlag på tværs af de sundhedsprofessionelle aktører at sikre let og sikker adgang til sammenhængende og omkostningseffektive IT-løsninger, der er kendte og anvendte som en integreret del af sundhedsvæsenets udvikling og drift.
9
Den fælles offentlige sundhedsportal Side9 Vision og mål IT-mæssigt bindeled mellem borgere og de sundhedsfaglige parter Internetadressen www.sundhed.dk er primær borgerindgang Knudepunkt for eksterne IT-systemer Borgerens personlige sundhedsside ”min sundhed.dk” Det “sundhedsfaglige extranet”, der fungerer som en integreret del af den kliniske IT-arbejdsplads Fælles IT-ínfrastruktur for tværgående information og kommunikation
10
Den fælles offentlige sundhedsportal Side10 4 indsatsområder 1.Stabilisering og optimering af driftsmiljø 2.Øget målgruppeorientering og segmentering af indhold 3.Udbygning af sundhed.dk's tjenester og bagvedliggende infrastruktur 4.Sundhed.dk som udvidet ramme for strategisk samarbejde, kommunikation og markedsføring
11
Den fælles offentlige sundhedsportal Side11 Øget målgruppeorientering og segmentering af indhold Brugeranalyse og designanalyse Ny forside og nye personlige forsider Ny informationsarkitektur Redaktionel koordinering og samarbejde Tilpasning af skabeloner og felter Nyt supportsystem/extranet (dialogweb) Opsætning af søgemaskine Nye søgeindgange Konsolidering – organisering, system og portal
12
Den fælles offentlige sundhedsportal Side12 Udbygning af sundhed.dk’s tjenester og bagvedliggende infrastruktur Analyse vedr. personalisering og det sammenhængende patientforløb Redesign af Min sundhed.dk Personalisering på indhold, tjenester og søgning Min læge/Min sygehuskontaktperson/Min … etc. Udbygning af Mine sundhedsdata og Patientdata (internt/eksternt)* Patientforløb/kronikerjournal* Patientoversigt og Min oversigt Opslagsværker, dybe links og integration til funktionalitet Mikrobiologibank/blodbank/Røntgenindex* Patientnetværk/dagbog/blog* Advicering/aftalebog/sikker e-mail/SMS/booking/indberetning Billeder/IP-telefoni/video/telemedicin
13
Den fælles offentlige sundhedsportal Side13 Udbygning af sundhed.dk’s tjenester og bagvedliggende infrastruktur Generisk snitflade for udveksling af brugeroplysninger Tilpasninger af snitflader ml. systemer Udvidet samtykkedatabase Filter på patientforløb og patientindeks (intern og ekstern) Standarder og brobygning (MedCom) Konsolidering – portal og tjenester Fælles funktionalitet
14
Den fælles offentlige sundhedsportal Side14 Sundhed.dk som udvidet ramme for strategisk samarbejde, kommunikation og markedsføring Kommunikationsaktiviteter, presse og alliancemarkedsføring Ny organisering af netværkssamarbejdet og nyt extranet ”Nytte”katalog og salgsmateriale Projektledelse og styring af projektporteføljen Fælles projektmodel, processer og standarder Nyt aftalegrundlag Flerleverandørstrategi Konsolidering – organisering, samarbejdsmodeller og aftalegrundlag
15
Den fælles offentlige sundhedsportal Side15 Aktuelt Genudvikling af portalen frem mod 1. kvartalsskift 2009 God fremdrift Hurtigere portal Bedre portal Ny teknologisk platform Lettere at tilpasse fremover
16
Den fælles offentlige sundhedsportal Side16 Praksisinformation på sundhed.dk 1.Eksempler på god udnyttelse af sundhed.dk som fælles platform - Al information er samlet til praksis - Linkportalen - Beskyttede oplysninger til sundhedsfaglige (fx hemmelige telefonnr.) 2.Understøtte bedre integration og samspil mellem national, regional og kommunal information - Personalisering (linkportal, personopslag og praksisinformation) - Sundhed.dk som sidemenu 3.Eksempler på vigtige forbedringer - Forbedring af links til andre praksisinformationer på nat. plan - Nyhedsbrev - Kalender for praksis - Hastighed og søgefunktionalitet
17
Den fælles offentlige sundhedsportal Side17 Muligheder for anvendelse af sundhed.dk Sikker e-mail Aftalebog Tidsbestilling CMS indhold Lægehåndbogen e-mail konsultation med egen læge Receptfornyelse hos egen læge Tidsbestilling hos egen læge Sikker e-mail kommunikation mellem sundhedsfaglige organisationer Bestille tid på vegne af patienter hos andre sundhedsfaglige organisationer
18
Den fælles offentlige sundhedsportal Side18 Fremtidsmuligheder Integration til Dokumentboks (eDag3), e-mails til borgere Integrationer til bookingsystemer fra sundhed.dk Webkamera konference/konsultationer via sundhed.dk Adviseringsmekanisme til udsendelse af SMS til borgeren
19
Den fælles offentlige sundhedsportal Side19 Finansiering af udvikling og drift Det økonomiske grundlag for portalen er aftalt ifm. etableringen. Heri blev det aftalt at man etablerer et fælles fundament med den basale drift. Jukebox-finansiering: Det betyder at man udvikler efter parternes behov = parterne finansierer egne projekter til brug for fællesskabet
20
Den fælles offentlige sundhedsportal Side20
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.