Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007."— Præsentationens transcript:

1 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007

2 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Politisk behov Manglende indfrielse af centrale politiske løfter ift. vælgernee, oplevelse af magtesløshed ift. offentlig sektor, især stat/kommune Driftsmæssige hensyn Institutioner i krydspres, psykisk arbejdsmiljø, kompetence til at håndtere brugerne professionelt Ny styring - ny mening

3 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK 25 års decentralisering - og øget regulering Institutionen Pres nedefra - marked og brugerne Pres oppefra - styring og dokumentation Pres indad - selvregulering

4 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Procesregulering Interne kontrakter Virksomhedsplaner Målinger af aktivitet, output, resultat, effekt Evalueringer af projekter og/eller drift Tilsyn/inspektioner Dokumentationskrav Adhoc-krav i enkeltsager Styring og dokumentation

5 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Valgfrihed og konkurrence Brugerrettigheder Gennemsigtighed/manglende gennemsigtighed Brugernes uddannelsesniveau Brugernes ændrede tillid og dalende autoritetstro Politiske og medieskabte forventninger Brugerunderøgelser Taxametersystemer Marked og brugere

6 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Faglige standarder, metoder, etik Personlig ambition og arbejdsglæde Personlige relationer til brugere Kollegiale hensyn Incitamenter Formelle interne regler Uformelle interne regler Reaktion på ledelse og/eller manglende ledelse Selv-regulering

7 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Lederskab Balancering af modsat rettede krav og håndtering af selvregulering og arbejdsmiljø Medarbejderskab Mening med, mulighed for og kompetence til at håndtere brugerne professionelt Bedre styring Rum til at lede og honorere politikernes, brugernes og medarbejdernes behov Behov for nyt lederskab og medarbejderskab - og styring der giver rum herfor

8 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Oprindelig ide: Nye skræddersyede frihedsgrader og bedre afstemning af forventninger via dialog fører til bedre ledelse og ressourceanvendelse Risici: Mange ”bundlinjer” i DOS, politisk-symbolske mål, manglende operationelle mål, manglende enighed om metode Fordele: Ved klare og entydige mål, forventningsafstemning, reduktion af efterrationalisering Udviklingen fra 1992: Fra fristyrelse til resultatkontrakter. Fra ”a handful of meaningful indicators” til det modsatte ? Fra udvikling til drift. Fra realitet til symbolik ? Fra tillid til kontrol ? Ud i kommunerne. Nyttige, ligegyldige og skadelige kontrakter Særligt om kontraktstyring

9 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK -Skabe mening og motivation gennem indsats for at skabe historien om sammenhæng mellem styringskrav og faglighed Risiko: Troværdighedstab ved kunstig harmoni, belastende selvregulering -Afskærme medarbejderne via tilpasning eller udelukkelse af styringskrav mhp. faglighed og brugerfokus Risiko: Forringet relation til de styrende og/eller double standards/bureaukrati - Kompetence- og organisationsudvikling Risiko: Midlertidig servicereduktion, pres på psykisk arbejdsmiljø, udgifter - Dialog med de styrende om bedre styring Risiko: Nederlag og mistet intern autoritet og/eller oplevelse af illoyalitet opadtil Ledelsesstrategier ift. den tredobbelte regulering

10 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Ledelsesreform Ret til lederuddannelse, nye fleksible lederuddannelser, dialogforum – ledelsesvilkår og styring udestår Attraktive arbejdspladser Bedre ledelse, efter- og videreuddannelse, nye bygninger, bedre arbejdsmiljø, medindflydelse – løn og afbureaukratisering udestår Bedre styring? Øget kontraktstyring, flere målinger, flere fælles standarder og metoder, men også ønske om rum til at lede, forenkling og afbureaukratisering – helhedsperspektiv på ledelsesvilkår og styring udestår Kvalitetsreformen

11 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvorfor en styringsreform? Bedre balance mellem ”feasibility” og ”accountability” – skabe rum for ledelse – styrke medarbejdernes mening, medvirken og medansvar Hvilke principper? 1. Forskydning fra klassisk topdown-tænkning til dialog 2. Forskydning fra kontrol til selvevaluering (fx SCKKs KVIK-model) 3. Udluge knopskydning og respektløs adfærd ift. fagprofessionelle Mulig metode: Uafhængig kommission? Eksperimentarium? Mens vi venter: KVIK? Kodeks for de som styrer de offentlige institutioner? Styringsreform bør på dagsordenen

12 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er KVIK? Selvevaluering som giver faktabaseret grundlag for dialog og kvalitetsudvikling af institutionen Hvilke principper? Sammenhængen mellem indsats og resultater Fælles opfattelse af kvalitet i hele organisationen Målinger med mening - forudsætter meningsfuld dialog mellem faglige, politiske og økonomiske aktører Hvem bruger KVIK? Bl.a. Høje Tåstrup og Roskilde kommuner. Forsvaret. Uddannelsesinstitutioner. SCKK. Særligt om KVIK

13 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Forslag til temaer i et kodeks som de styrende skal følge – og ansvaret kan placeres hos institutionen: Ligeværdig dialog Væsentlighed Dynamik Overkommelighed Nye muligheder Åbenhed Mening med målinger Loyalitet Begræns adhoc-indgreb ”Kodeks for god institutionsstyring”

14 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den styrende skal sikre ligeværdig dialog af høj kvalitet mellem opdragsgiver og institutionsledelse – dvs. den styrende skal have respekt for at værdiskabelsen sker på institutionsniveauet. Ligeværdig dialog

15 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den styrende skal koncentrere sig om de vigtigste forventninger – ikke illudere totalt overblik, ikke detaljeret, lave ritualer, symbolik og alibier - ingen overvægt på det der tilfældigvis er let at måle. Væsentlighed

16 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styringsdokumenter må ikke være rigide og hindre udvikling - men skal have spilleregler, så krav eller forventninger ændres, når der er nye forudsætninger tilstede, Dynamik

17 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Omfanget af planlægning, opfølgning og dokumentation skal opleves meningsfuldt og udbytterigt af begge parter og ikke tage unødige ressourcer eller opmærksomhed fra kerneopgaven Overkommelighed

18 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den styrende har ansvar for bestandigt at søge at skaffe institutionen relevante nye muligheder, lettelser eller frihedsgrader, som bidrager til at øge kvalitet og/eller produktivitet. Nye muligheder

19 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Målinger skal have et passende omfang, være meningsfyldte for begge parter og skal typisk være indikatorer, som indgår i dialog, resultatvurdering og selvevaluering – måleresultater skal ikke opfattes som sandheder eller pr. automatik føre til belønning eller sanktion. Mening med målinger

20 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Gensidig tillid mellem kontraktparterne styrkes via maksimal åbenhed og ærlighed om alle fejl og forhold på begge sider, der har betydning for kontraktens indgåelse eller opfyldelse – og den styrende skal sikre(s) incitamenter hertil. Åbenhed

21 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kontrakter o.lign skal skabe en fælles og meningsfyldt konklusion - og billedet skal løbende kommunikeres og fastholdes ift. til egne medarbejdere og omgivelser for at sikre professionalisme, afstemte forventninger og loyalitet Loyalitet

22 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Institutionens mulighed for at levere varen forudsætter, at den styrende ophører med symbolske ad hoc indgreb og begrunder og kompenserer for de uundgåelige. Begrund, kompenser og begræns adhoc-indgreb

23 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Erkendelse af institutionen som kernen i velfærdsstaten Erkendelse af moderne ledelsesvilkår og fagligt ansvar Erkendelse af de styrendes rolle som støtte for kerneforretningen Adfærd og ansvar i overensstemmelse hermed Vil de fagprofessionelle medvirke? Vil de styrende medvirke ? Vil vælgere og medier medvirke ? Kodeks = Nye spilleregler for de styrende


Download ppt "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google