Download præsentationen
Offentliggjort afIda Pedersen Redigeret for ca. et år siden
1
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Oplæg ved Else Iversen Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk adfærdsterapi Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk
2
Følelsesregulering Ved Borderline personlighedsforstyrrelse Intensitet
Selvskadende/ selvmordstanker Alm. følelses- regulering Tid
3
Validering er at: Tage den anden alvorligt Se den anden Være opmærksom
Lytte aktivt Opsummere og spejle Holde med Acceptere, bekræfte, støtte Udtrykke velvilje Se tingene fra den andens synsvinkel Forsøge at aflæse den anden Tilkendegive at den anden er forståelig
4
Invalidering er at: Kritisere Betvivle Ignorere Give skyldfølelse
Fordømme Sætte negative etiketter på Give urimelige eller usande forklaringer på noget ved en anden Håne Tillægge den anden følelser/tanker og/eller bekræfte ham/hende på et lavere niveau, end det er nødvendigt.
5
Trans-aktionel Model:
Faktorerne påvirker hinanden gensidigt Individuel følelsesmæssig sårbarhed Invaliderende reaktioner
6
Svær lidelse bygger på:
Kombination af Sensitivitet Reaktivitet Langsom tilbagevenden til basal-linjen PLUS Invaliderende socialt/familiært miljø Manglende evne til at regulere følelser (mangler færdigheder til at håndtere sig selv)
7
Emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse = borderline
Problemer med at håndtere følelser Voldsomme følelsesudsving. Problemer med depression, angst og vrede. Svært ved at mærke og genkende følelser. Problemer med relationer Kaotiske relationer. Angst for at blive forladt. Problemer med selvregulering Identitetsforstyrrelser, tomhedsfølelse. Problemer med at regulere adfærd Selvmordsforsøg, selvskadende handlinger. Problemer med tænkning Problemer med tænkning ved høje følelsesniveauer. Paranoide ideer. Generelt opmærksomhedsproblemer.
8
Det overordnede mål er et leveværdigt liv
Konkrete mål At begrænse: Adfærd, som giver anledning til kaos i relationer Labile følelser, dårligt humør Impulsivitet Usikker identitetsfølelse, manglende kontrol over tanker At fremme: Relationsfærdigheder Færdigheder til at regulere følelser Hold ud-færdigheder Opmærksomheds- færdigheder
9
De 5 ben i DAT Færdighedstræning (lære færdigheder, ”skoleklasse”)
Individuel terapi (fastholde pt, motivation, færdigheder) Telefonkonsultation (generalisere færdigheder, ”ud af rummet”) Teamarbejde (fastholde behandlerens motivation, modvirke pt`s belønning af ikke at lave DAT) Arbejde med omgivelserne
10
DAT Forandring Accept M. Linehan 1996
11
Opmærksomhed Fornuft Visdom Følelser At kendte til og lede sit indre
Forskellige sindstilstande: Fornuft Visdom Følelser
12
Opmærksomhed Fornuft Visdom Følelser At kendte til og lede sit indre
Forskellige sindstilstande: Fornuft Visdom Følelser Det kan være, at han er blevet forsinket af trafikken. Han er før kommet for sent hjem. Min kæreste er forsinket. Han er nok sammen med en anden Jeg er bange for at han går fra mig. Jeg sender ham en sms og spørger, om han er på vej hjem.
13
Indlæring af færdigheder i gruppe
Opmærksomheds-færdigheder/mindfulness - at være nærværende på en ikke dømmende måde Relationsfærdigheder - behovsopfyldelse og grænsesætning Følelsesregulering - mærke og genkende en følelse, tillade følelsen, handle modsat følelsen, når den ikke er berettiget Hold-ud-færdigheder- at udholde ubehag - udholde krisen, acceptere tingenes tilstand. Undgå impulsiv adfærd.
14
Målhieraki Mål i fase 1: stabilitet/sikkerhed i nuet
1. at reducere selvmordsadfærd og selvskadende adfærd 2. at reducere terapiforstyrrende adfærd 3. at reducere adfærd, der forringer livskvaliteten 4. at styrke færdigheder og kompetent adfærd
15
Kædeanalyse Problem adfærd Løsningskæde Sårbarheder Konsekvenser
Udløsende hændelse Primær følelse Dømmende tanker Sekundær følelse Kort sigt Tanker Lang sigt Løsningskæde Nye led med færdigheder
16
Kædeanalyse Problem adfærd Har glemt at spise. Sov dårligt i nat.
Sårbarheder Problem adfærd Konsekvenser Sekundær følelse Udløsende hændelse Primær følelse Dømmende tanker Kort sigt Tanker Har glemt at spise. Sov dårligt i nat. Skærer mig selv i armen Lettelse Kæreste kommer senere hjem Ked Af det Skam Jeg er dum og kedelig Han svigter mig Lang sigt Mere skam Løsningskæde Der er meget trafik Det er forståeligt, at jeg er ked af det, når jeg tænker sådan Stop dømmende tanker
17
FASER Fase I Sikkerhed og stabilitet Fase II
Livstruende adfærd Terapitruende adfærd Indlæring af færdigheder Fase II Følelsesmæssig opleven, traumebearbejdning Fase III Livsvalg Fase IV Evnen til at føle sig hel tilfreds med sit liv
18
Kontakt Regionspsykiatrien Silkeborg
Team for Personlighedsforstyrrelser Att: Else Iversen Falkevej 5 8600 Silkeborg Tlf Mail.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.