Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medierne og demokratiet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medierne og demokratiet"— Præsentationens transcript:

1 Medierne og demokratiet
5.1 Medierne som den fjerde statsmagt? 5.2 Medialiseringen af politik 5.3 Offentlig og privat adfærd i politik 5.4 Demokrati- og medieidealer

2 5.1 Medierne som den fjerde statsmagt?
Magtens tredeling og mediernes ideal som den fjerde statsmagt 5.1 Medierne som den fjerde statsmagt?

3 5.1 Medierne som den fjerde statsmagt
Tre perspektiver på mediernes rolle i demokratiet Fokus på politikerne og de politiske institutioner Fokus på medierne i sig selv Fokus på mediernes funktion i samfundet –som bindeled til borgerne -Professionalisering af politisk kommunikation -Politiske aktører målretter budskaber mod medierne -Ansættelse af medierådgivere (pol. aktører) og pol. Kommentatorer (medierne) -Studier af politisk balance -Favorisering af politiske synspunkter -Optimistisk syn: Balancerede medier på borgernes side -Pessimistisk syn: medierne bedriver metakommunikation -Nyhedskriterierne -Befolkningens modtagelse af mediernes budskaber 5.1 Medierne som den fjerde statsmagt

4 5.2 Medialiseringen af politik
Medialisering af politik = politik foregår på mediernes præmisser Mediernes rolle på inputsiden af Eastons model 5.2 Medialiseringen af politik

5 5.3 Offentlig og privat adfærd i politik
Erving Goffmanns scenebegreber Joshua Meyrowitz –medieret adfærd Front-stage Back-stage Middle-region Offentlige situationer, hvor parterne er opmærksomme på hinandens reaktioner og agerer derefter. Private situationer, hvor man ikke medtænker andres reaktioner i ens adfærd. Blanding af adfærd med offentlig og privat karakter 5.3 Offentlig og privat adfærd i politik

6 5.4 Demokrati- og medieidealer
Samtaledemokrati (Hal Koch) –mediepopulisme? Michael Schudson: Selskabelig samtale (mediepopulisme) (Tv2 Nyhedernes nærhedsideal) Demokratisk samtale (regelstyret, løsningsorienteret) Konkurrencedemokrati (Alf Ross): mulighed for at træffe upopulære beslutninger / repræsentativt demokrati Mediernes rolle som formidlere af politiske budskaber. 5.4 Demokrati- og medieidealer


Download ppt "Medierne og demokratiet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google