Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU"— Præsentationens transcript:

1 Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
At forske i børne- og ungdomskultur – udfordringer og problemer BiD-opstartkonference om børne- og ungdomskultur SDU, d. 30. oktober 2008

2 Problem: Tænker vi i kompleksitet, men taler i komplementaritet?
kultur – natur barn – voksen leg – læring æstetik – pædagogik skole – fritid ……

3 Udfordring nr. 1 Hvilket kulturbegreb bruger du?
er kultur = artefakter og vaner? er kultur = the whole way of life? er kultur = betydningssystem, fortælling? er kultur = tekst & kontekst, haven & væren? er kultur = habitus, smag og livsstil? er kultur = noget der gøres, = læring & dannelse?

4 Udfordring nr. 2 Hvilket børnekulturbegreb bruger du?
kultur for børn? kultur med børn? kultur af børn? børns legekultur?

5 Udfordring nr. 3 Hvilken teori bruger du?
psykologisk teori? sociologisk teori? pædagogisk teori? antropologisk teori? osv.

6 Udfordring nr. 4 Hvilken positionering bruger du?
forsker du på hjemmebane eller udebane? anlægger du et voksen- eller børneperspektiv? hvordan bestemmer du figur og grund?

7 Udfordring nr. 5 Hvordan bruger du begreberne leg og læring?
Lære i stedet for at lege Lege i stedet for at lære Lære for at lege Lege for at lære Lære ved at lege Lege ved at lære Lære mens man leger Lege mens man lærer Jan Kampmann: Leg-og-læring

8 Udfordring nr. 6 Skiller du hovedet fra kroppen?
Tanke og tale Kognition og krop Sigen og gøren krop og narration

9 Legekultur at afdække en legekultur som baseret på kropslige handlinger er lige så meningsfuld og værdifuld som den børnekultur der er fortolket ud fra børns verbale udsagn. Gunvor Løkken (2005): Toddlerkultur, s. 35. Hans Reitzels Forlag

10 Praksisformer for tradering
’inkorporerede praksisser’: hukommelse og kontinuitet baseret på udførte og levede handlinger. Traditioner bevares ved at udøve kropslige ritualiserede handlinger (den oversete historie) ’indskrevne praksisser’: tekster, fotos og andre arkiver, der bevarer information ’uden for’ den menneskelige krop (den priviligerede historie)


Download ppt "Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google