Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMalene Ravn Redigeret for ca. et år siden
1
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/5 2014 Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet, hnj@dpu.dk Lektor Helle Merete Nordentoft, Aarhus Universitet, bro@ruc.dk
2
Baggrund Idealer om praksis… og virkelighedens realiteter ….en lille fortælling om at skabe forandring i kommunikationen på to psykiatriske afdelinger… Tværfaglige kursusforløb på flere danske hospitaler … fx 9 kursusforløb a 3 dage for 16 deltagere på et hospital
3
Agenda At præsentere et teoretisk og metodisk afsæt for at arbejde med professionelles læring og kommunikation med patienter i hverdagen At komme med konkrete bud på, hvordan supervisorer kan facilitere sundhedsprofessionelles læring i hverdagen At udpege nogle kommunikative og pædagogiske pointer i forhold til situeret læring
4
Social innovation "innovations that are both social in their ends and in their means.” gennemførslen af nye idéer (produkter, ydelser, organisationsmodeller), der målrettet opfylder et samfundsmæssigt behov samtidigt med, at de skaber nye sociale relationer eller partnerskaber. (Europa-Kommissionen)
5
Social innovation i (vores) praksis Fra normativ til situeret læring Fra ”kursus i byen” til ”læring tæt på hverdagen” Fra lokalt/individuelt til institutionelt/kontekstbaseret fokus Fra ”verbalt fokus” til inddragelse af ”det non-verbale” Fra oplæg som primært input til oplæg som rammesætning for fælles aktiviteter (observation, rollespil, skrivning, analyse, evaluering) med henblik på refleksion ift. egen praksis
6
Empati i en institutionel kontekst at kunne sætte sig ind i verden, som den må se ud for et andet menneske og agere derefter Udfordring i en institutionel kontekst: Øgede krav om effektivitet og følelsesmæssig kvalitet
7
4 video-observationer Video Individuel skriftlig refleksion Dialog med partner Plenum
8
Video-observation ift. empati 1. Observation Før observation Fold et stykke papir i 2 Skriv det, som sygeplejersken siger på den ene side Og det, som patienten siger på den anden side http://www.dsr.dk/Arbejdsmilj%c3%b8/faglig-forsvarlighed/Sider/Faglig- forsvarlighed.aspx
9
Video-observation ift. empati Efter observation Individuel skriftlig refleksion Skriv de passager ned, som du bliver optaget af
10
Video-observation ift. empati 2. Observation Vi ser videoen igen Individuel skriftlig refleksion: Skriv de passager ned, som du bliver optaget af evt. en nuancering af det du allerede har skrevet
11
Observationskategorier Find nu sammen med en anden deltager og vælg en observations-kategori inden næste observation Observationskategorier Ordvalg Vendepunkter i samtalen Kropssprog/non-verbal kommunikation Pauser Spørgsmål/svar
12
Video-observation ift. empati 3 + 4. Observation Vi ser videoen igen (med og uden lyd) Individuel skriftlig refleksion: Skriv det ned, der blev relevant ift. den kategori, du arbejder med
13
Læring? Tal nu med din partner om det, som I har skrevet ned - og hvad er læringen fra er denne øvelse?
14
Pædagogiske refleksioner Indhold: Hvad ønsker vi at skabe læring i forhold til? -Professionel i en institutionel kontekst -Forhold mellem empati og sympati -Følelser – forskellige teoretiske perspektiver Form: Hvordan gør vi det? -dialog, som skaber rum for forskellighed -vekslen mellem, at deltagerne analyserer, reflekterer, taler, lytter og skriver
15
2 teoretiske perspektiver på følelser Et individuelt Et socialt og diskursivt
16
Form – hvordan skabe læring? Bakhtin Monolog og dialog Centripetale og centrifugale bevægelser Konsensus og dissensus
17
At skabe og rumme dissensus Tale Lytte Skrive Agere, afprøve i praksis Individuel refleksion, gruppearbejde, reflekterende team, interview, oplæg, rollespil, par-øvelser, plenum- opsamling…
18
Supervisorer som katalysatorer…. Af læring i hverdagen… Kursernes begrænsning En dråbe i havet ift. at indfange den daglige kompleksitet i kommunikation Giver ikke tid til fordybelse….
19
Supervisor som katalysator - hvordan? Hvordan tænker I, at det, vi har talt om kan være relevant i forhold til landsmødets tema? Med andre ord, kan I som supervisorer bidrage til at skabe social innovation og arbejde med kompetenceudvikling af professionelle ift. patientinvolvering?
20
Litteratur Baxter & K.N. Cissna (Eds.), Dialogue. Theorizing Difference in Communication Studies (pp. 39-56). Thousand Oaks, California: Sage Publications Dysthe, O. (2003). Dialog, samspil og læring. Aarhus: Forlaget Klim Hochschild, AR. (1983). The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling. Berkley: University of California Press Jârvinen, M., & Mik-Meyer, N. (2003). At skabe en klient: institutionelle identiteter i socialt arbejde. København: Hans Reitzels Forlag Nordentoft, HM & Olesen, BR (2014): ”Kommunikation i kontekst”, Munksgaard Nordentoft, HM (2008). Sprogspil om følelser i supervision. In A. Juutelainen (Ed.), Supervision i sundhedsprofessioner. København: Hans Reitzels Forlag. Obling, AR. (2012). Kunsten at skabe en medfølende og engageret hospitalslæge. In J. Martha & N. Mik-Meyer (Eds.), At skabe en professionel – ansvar og autonomi i velfrædsstaten. København: Hans Reitzels Forlag. Olesen, BR; Nordentoft, Helle HM (2013): Walking the talk? : A micro- sociological approach to the co-production of knowledge and power in action research. /. I: International Journal of Action Research, Vol. 9, Nr. 1, 2013, s. 67-94.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.