Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte."— Præsentationens transcript:

1

2 Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte

3 Plakat der hænges op til hvert møde! Vi voksne, er her for børnenes skyld!!!

4 Benedikte Ask Skotte Praktisk landmand, Svineavler i 13 år Cand.agro, Landbohøjskolen Landbrugsskolelærer, Høng Landbrugsskole Erhvervspædagogisk grunduddannelse Diplomuddannelse i Ledelse Skolebestyrelsesformand i 12 år Næstformand i Skole og Forældre, 2005-2008 Formand i Skole og Forældre, nov 2008 www.skole-forældre.dk

5 Fem gode grunde + bonus Malthe, 19 år, 10. kl. på efterskole,- nu i gang med uddannelse til Landmand, vil videre som politibetjent efter militærtjeneste Kaare, 17½ år, folkeskole, privat skole, efterskole 10.kl,- nu HTX, vil være ingeniør Ellen, 16 år, 10. kl på efterskole, overvejer dyrlæge Kamma, 14½, 9. kl, efterskole i 10. kl, overvejer arkitekt Thyge, 13, 7.kl,- vil være mekaniker Stina, svigerdatter på VUC, HF incl. fjernundervisning www.skole-forældre.dk

6 Skole og Forældre Foreningen er forældrenes vagthund, der overvåger, at Folkeskoleloven bliver overholdt – i ord såvel som i ånd.

7 Hvem er Skole og Forældre Forældreorganisation der gerne vil påvirke samarbejdet mellem hjem, skole og samfund skolebestyrelsernes indflydelse på folkeskolens arbejde forældrenes indflydelse på og ansvar for skolens arbejde skolepolitiske holdninger i offentligheden, samt påvirke lovgivningen i spørgsmål om skolepolitik Enten direkte eller gennem fx Publikationer, kurser, Skolebørn og Forældrerådgivningen Yder rådgivning til skolebestyrelser

8 Hvad? Vores formål er at styrke folkeskolen og samarbejdet mellem hjem og skole. www.skole-forældre.dk

9

10 Samarbejdsparterne internt Landsmødet, repræsentanter fra alle medlemsskoler Skole og Samfunds hovedbestyrelse Skole og Samfunds lokalafdelinger/netværk Den enkelte skoles skolebestyrelse Det enkelte medlem af skolebestyrelsen Kontaktforældre Forældre generelt www.skole-forældre.dk

11 www.skolebestyrelsen.net

12 Samarbejdsparterne eksternt Danmarks Lærerforening, nationalt og kommunalt Skolelederforeningen BUPL, nationalt og kommunalt Danske Skoleelever Folketingspolitikerne, uddannelsesudvalget Undervisningsministeriet Skolestyrelsen Børne- og kultur-chef foreningen Kommunernes Landsforening Kommunalpolitikerne, børne- og unge-udvalget Børns Vilkår, Børnerådet, Det Kriminalpræventive råd, Rådet for Sikker Trafik, Red barnet, Mary Fonden, DR mm. www.skole-forældre.dk

13 Forældrenes repræsentant www.skole-forældre.dk

14 Professionel forældrerepræsentant at have ”forældrebrillerne” på at have forståelse for andres interesse/meninger at se muligheder og arbejde for løsninger

15 Andre tiltag…. Rådet for sikker trafik Treårig kampagne Trafikpolitik www.sikkertrafik.dk

16 Andre tiltag…. Det kriminalpræventive råd Forældre på banen www.dkr.dk

17 Andre tiltag…. Undervisningsministeriets satsning: ”Sammen mod mobning” Trivselsambassadører www.sammenmodmobning.dk

18 Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. § 2. Folkeskolen er en kommunal opgave. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov. Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

19 Inddragelse af forældrene Folkeskoleloven –Herunder elevplaner Skolens principper –Herunder skolens kultur/traditioner for forældreinddragelse

20 Facebook www.skole-forældre.dk

21 Plakat der hænges op til hvert møde! Vi voksne, er her for børnenes skyld!!!

22 Færre ….

23 Mere…..

24 75 års erfaring!!.. Niels Samlet sammen til at dele ud af… Landsmøde og jubilæum I Horsens 19. november 2010 Jubilæum 20. november 2010 Landsmøde www.skole-forældre.dk

25 “En god start” Kalundborg Kommune 30. ober 2010

26 www.skole-forældre.dk § 44 Fastsætter Indstiller Udtaler Godkender Fører tilsyn Dog undtaget personale- og elevsager Principper Ordensregler og værdiregelsæt Udviklingsarbejde Ansættelser Alle forhold vedr. skolen Læseplaner Skolens budget Undervisningsmidler Planlagt / løbende Lejlighedsbestemt Særlige områder Beretning Kvalitetsrap. jf. §40a stk. 2+3 Aflægger

27 §44 www.skole-forældre.dk Fastsætter principper Skole/hjem-samarbejde Arbejdets fordeling Undervisningens organisering Underretning om standpunkt Fællesarrangementer Voksnes deltages i undervisningen Kulturcenteraktiviteter SFO Madordning hvis kommunen har besluttet

28 Generelt om principper Et princip er en retningslinie, ikke en regel Principperne skal afspejle skolens værdier Skoleledelsen skal have handlemuligheder Skoleledelsen skal begrunde en afvigelse fra et princip Skolebestyrelsen bør jævnligt evaluere principperne Er der ikke fastsat et princip, træffer skolelederen beslutning (jf. vedtagne værdier mv.) www.skole-forældre.dk

29 At føre tilsyn… www.skole-forældre.dk Fører tilsyn Dog undtaget personale- og elevsager Planlagt / løbende Lejlighedsbestemt Særlige områder

30 Tjekliste ved direkte henvendelse til et af skolebestyrelsens medlemmer 1. Lytte 2. Har der været talt med? Den / de involverede parter Klasselærer / -team Skoleleder Skolebestyrelse 3. Orientere skoleleder 4. Følg op på sagen på efterfølgende SB-møde Er sagen afsluttet Hvordan blev sagen håndteret Er parterne enige Er forældrene orienteret om deres rettigheder (fx besider) 5. Skal sagens forløb resultere i et nyt princip eller i korrektioner i eksisterende principper? Tjekliste ved direkte henvendelse til skolebestyrelsens medlemmer 1. Lytte 2. Har der været talt med? Den / de involverede parter Klasselærer / -team Skoleleder Skolebestyrelse 3. Orientere skoleleder 4. Følg op på sagen på efterfølgende SB-møde Er sagen afsluttet Hvordan blev sagen håndteret Er parterne enige Er forældrene orienteret om deres rettigheder 5. Skal sagens forløb resultere i et nyt princip eller i korrektioner i eksisterende principper?

31 Cases om skolebestyrelsens kompetencer www.skole-forældre.dk

32 Cases www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spare Budget tilgodeser ikke princip for it Klage over uro med fokus på bestemt elev Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtale Indskoling starte dagen med morgensang Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

33 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for it Klage over uro med fokus på bestemt elev Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtale Indskoling starte dagen med morgensang Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

34 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for itXX Klage over uro med fokus på bestemt elev Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtale Indskoling starte dagen med morgensang Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

35 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for itXX Klage over uro med fokus på bestemt elevXXX Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtale Indskoling starte dagen med morgensang Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

36 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for itXX Klage over uro med fokus på bestemt elevXXX Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren XX Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtale Indskoling starte dagen med morgensang Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

37 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for itXX Klage over uro med fokus på bestemt elevXXX Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren XX Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik XX Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtale Indskoling starte dagen med morgensang Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

38 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for itXX Klage over uro med fokus på bestemt elevXXX Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren XX Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik XX Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtaleX Indskoling starte dagen med morgensang Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

39 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for itXX Klage over uro med fokus på bestemt elevXXX Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren XX Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik XX Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtaleX Indskoling starte dagen med morgensangX Se nærmere på specialundervisningen 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

40 Cases – Svar www.skole-forældre.dk 123456 Genåbnet budget og skolerne skal spareXXX Budget tilgodeser ikke princip for itXX Klage over uro med fokus på bestemt elevXXX Kontaktforældre i 2A forstår ikke hvorfor eleverne skal venter på læreren XX Kontaktforældre bekymrede over lærers faglige kompetencer i matematik XX Møde lærerne enkeltvis ved skole/hjem samtaleX Indskoling starte dagen med morgensangX Se nærmere på specialundervisningenXX 1. SB fører tilsyn 2. SB fastsætter principper 3. SB godkender 4. SB foreslår/indstiller 5. SB udtaler sig 6. SB overlader beslutningen til skolelederen

41 Skolebestyrelsens øvrige handlemuligheder SB fastsætter forretningsorden SB prioriterer (årsplan) SB vedtager form på dagsorden og referat Forældrerepræsentanterne holder formøder SB beder skolelederen om en redegørelse (skriftlig/mundtlig) SB indkalder ”ekspert” SB arbejder med ordførerskaber SB nedsætter underudvalg SB iværksætter undersøgelse SB sender til høring Afstemning i SB SB udarbejder/gennemgår/følger op på handleplaner Budget-/regnskabsopfølgning www.skole-forældre.dk

42 Skolebestyrelsens øvrige handlemuligheder SB formidler SBs arbejde SB beslutter skriftlig/mundtlig beretning SB beslutter hvordan dialogen og samarbejdet med baglandet skal være SB går i dialog/danner netværk med kommunens øvrige SBer SB danner netværk med andre SB om interesseområder www.skole-forældre.dk

43 Der er hjælp at hente!

44 www.skolebestyrelses.net Oprettes i efteråret – I får nærmere besked! Lukket forum for din skolebestyrelsen Planlægge møder Opbevare dokumenter Opslags- og informationsdatabase Blive opdateret på nyheder fra skoleverdenen Formandsnetværk i kommunen Frivillige interesse-netværk med andre skolebestyrelser over hele landet www.skole-forældre.dk

45 Skole og Forældre www.skole-forældre.dk Publikationer Skolebørn Kurser Rådgivning - 33 26 17 21 www.skole-forældre.dk

46 God fornøjelse! Benedikte Ask Skotte: Mobil:22574988 Mail: benedikte@askskotte.dkbenedikte@askskotte.dk Skole og Forældre Kvægtorvsgade 1 1710 København V Telefon: 3326 1721 Telefax 3326 1722 email: post@skole-foraeldre.dk Telefontid alle hverdage kl. 9.00-14.00 www.skole-foraeldre.dkpost@skole-foraeldre.dk www.skole-foraeldre.dk


Download ppt "Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google