Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolereform - Egholmskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolereform - Egholmskolen"— Præsentationens transcript:

1 Skolereform - Egholmskolen

2 Skolereform Læringsmålet for i aften er, at når I går herfra har I:
Indsigt i reformens overordnede nye tiltag + Indblik i, hvorledes reformen vil kunne ses på Egholmskolen + forståelse for de tanker, der ligger bag den lokale udmøntning af reformen + kunne se og videreformidle nye ideer i forlængelse af reformen

3 Skolereform Pr. august 2014 implementeres to nye elementer
Folkeskolereform Lov 409 (lærernes arbejdstid) Vi arbejder sideløbende med Synlig læring inklusion

4 Skolereform Reformen har tre overordnede mål:
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Reformens mange initiativer skal bidrage til, at skoler og kommuner kan realisere disse mål. Reformen bygger på den aftale, regeringen indgik i juni 2013 med Venstre og Dansk Folkeparti og den aftale parterne efterfølgende indgik med Konservative om et fagligt løft af folkeskolen. Den nye folkeskole åbner med skolestart 2014

5 Skolereform Skift fra undervisningsmål til læringsmål
Ikke fokus på hvad vi skal gennemgå, men hvad eleverne skal få ud af undervisningen.

6 Skolereform Skift fra at tale/tælle i lektioner til at tælle timer – og alt inkl. (pauser) 0. – 3. klasse skal være i skole i 30/28 timer 4.-6. klasse skal være i skole i 33/30 timer 7.-9. klasse skal være i skole i 35/33 timer Til sammenligning så har 3. årgang i år haft 29 lektioner + mulighed for lektiecafe i 4 lektioner (33*45 minutter=24,75 timer + pauser (55 min. pr. dag). Samlet tid til stede i skolen bliver 29,33 timer)

7 Skolereform 8. klasserne har haft 30 lektioner + mulighed for 2 lektioner valgfag Lektiecafe i ungdomsskole regi (4 timer) I alt (24 + 4,58 + 4) = 32,58 timer

8 Skolereform Nye elementer Engelsk fra 1. klasse
Tysk/fransk fra 5. klasse Sløjd og håndarbejde ændres til ”håndværk og design” Natur/teknik ændrer navn til natur/teknologi Hjemkundskab ændres til madkundskab Flere idrætstimer på mellemtrinnet Valgfag bliver obligatorisk fra 7. klasse USU/understøttende undervisning 45 min. motion/bevægelse i gennemsnit pr. dag

9 Skolereform Hvad er USU på Egholmskolen?
Læsebånd om morgenen (indskoling/mellemtrin) Fulgt op af morgensamling og morgensang Klassemøder – herunder opfølgning på elevernes læringsmål Musikskoleundervisning på 1. og 3. årgang Job & uddannelse Hvad der i øvrigt giver god mening i forhold til indlæring USU er ikke ”mere af det samme”

10 Skolereform Dagens organisering kan være således (med forbehold for tidsangivelserne): 8-8:20 Læsebånd, morgensang 8:20-10:00 Fag med fleksibel pause 10:00- 11:30 Fagblok 11:30 -12:00 Spisepause 12:00-12:50 Fagblok 1 (evt. pause) 12:50-13:40 Fagblok 2 (evt. pause) 13:40-14:40 Lektiecafe

11 Skolereform Semesteropdeling Holddeling Morgenbåndet Læsebånd
Morgensamling/morgensang – med afsæt i den musikalske fødekædestrategi.

12 Skolereform Klassemødet/trivselsarbejdet
Afholdes med supervision fra ressourceteamet (udgangspunktet er systemisk tænkning). Mentorordning Alle elever har tilknyttet en mentor, som tager vare om den enkelte elevs læring, trivsel mm.

13 Skolereform Motion og bevægelse
På de fleste klassetrin indgår motionen som en del af undervisningen (særlig i de yngste klasser) Tidspunkt for svømmeundervisning er ændret

14 Skolereform Hvem varetager undervisningen mm.
Som udgangspunkt varetages undervisning af læreruddannede USU varetages indenfor en samlet ramme på 50/50 – dvs. at 50 % af timerne skal læses af lærere og 50% af pædagoger eller andre (fx Musikskolen eller Ungdomsskolen eller …)

15 Årgangsstruktur For at få størst mulig fleksibilitet organiseres team i årgange Ideelt er en lærer kun i én afdeling og kun på én årgang

16 SFO SFO´en får kortere åbningstid og fremtidens SFO i Vallensbæk, vil fra august 2014 kun være for klasse. 5. og 6. klasses tilbuddet kommer efter sommerferien til at ligge i ungdomsskole regi. Skole og SFO bliver fremover mere sammenhængende. Pædagogerne vil have trivselstimer fra 0. – 3. klasse, samt deltage i den understøttende undervisning på alle årgange, i pauserne i løbet af skoledagen, lektiecafe o.a. Pædagoger vil fra august 2014 indgå i årgangsteam med lærerne, og dermed være med til at sikre en mere sammenhængende hverdag. De overordnede målsætninger for SFO´erne i Vallensbæk er: SFO´en skal være et fritidstilbud, som arbejder i sammenhæng med den tilknyttede skoles værdigrundlag. SFO´en skal være et fritidstilbud, der samarbejder med skolen om at opfylde folkeskolens formålsparagraf. SFO´en skal være et tilbud, som er trygt og udviklende for barnet.

17 Lov 409 Loven der rammesætter lærernes arbejdstid Normalisering
Fast arbejdstid skal lægges ml. 7 og 17 – og lærerne kan kontaktes på skolen dagligt. De enkelte lærerteam melder ud, hvornår de kan kontaktes/har telefontid. Lærerne skal være på skolen hele dagen, hvilket betyder, at de bl.a. skal forberede sig på skolen - vi har aftalt en fleks-mulighed. Lærerne har mulighed for at afholde 6. ferieuge

18 Fik vi opfyldt vores læringsmål?
Indsigt i reformens overordnede nye tiltag + Indblik i, hvorledes reformen vil kunne ses på Egholmskolen + forståelse for de tanker, der ligger bag den lokale udmøntning af reformen + kunne se og videreformidle nye ideer i forlængelse af reformen


Download ppt "Skolereform - Egholmskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google