Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i."— Præsentationens transcript:

1 1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet

2 2 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet Hvorfor fokus på viden? Vidensdeling! Hvad er viden? Data  Informationer  Viden Hvem skal dele viden? Hvilken viden skal deles?

3 3 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 DATA #1 Objektive facts og transaktioner Strukturerede Opbevares oftest i it-systemer Indeholder ikke relevans, formål og hensigt

4 4 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 DATA #2 Datafangst Dataforespørgsel Datamængder Tilgængelighed Troværdighed Validering Relevans

5 5 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 DATA #3 Opdatering Vedligeholdelse For mange data gør dem ubrugelige Data er råmateriale for informationer …

6 6 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 INFORMATIONER #1 Informationer er meddelelser Kommunikation Afsender  Modtager Face-to-face Dokumenter, lyd, billeder,.. Inform = at formgive

7 7 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 INFORMATIONER #2 Data der påvirker modtageren Data der gør en forskel Afsenderkvalitet Modtagerkvalitet Informationer skal ”give mening”

8 8 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 INFORMATIONER #3 Data der tilføres værdi: Kontekst Kategori Bearbejdning Korrigeret Komprimeret

9 9 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 VIDEN #1 Skabes af tænkning Findes i mennesker Informationer kan blive til viden

10 10 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 VIDEN #2 Sammenligning Konsekvenser Sammenhænge Dialog

11 11 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 VIDEN #3 LQ’s videnniveauer: 1. Faktuel viden og færdigheder (træning) 2. Procesviden (projektarbejde, logbøger) 3. Produktviden (portfolioer) 4. Kulturviden (forhandling, forandring)

12 12 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 VIDEN SOM STOF Faktuel viden Paratviden Færdigheder Læring som resultat af input Kvalifikationer

13 13 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 VIDEN SOM NYTTE Situativ viden Projektviden Procesviden (logbøger) Læring som refleksion over læringspraksis Kompetencer

14 14 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 VIDEN SOM OPTIK Systemisk viden Forståelse Innovation (portfolioer) Læring som refleksion over forudsætningerne for læringsadfærd Kreativitet

15 15 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 VIDEN SOM REFERENCE Kulturviden Verdensviden Forandringsviden Læring som forandring af forudsætningerne for læringsadfærd Forandring og udvikling

16 16 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 KategoriFormBetegnelsePotentialerFagUndervisning Kommunikati on Læring Medier e-læring VidenViden om: - noget - omverden Faktuel viden Kvalifikationer Det man ved, at man ved Det induktive vidensforråd Faget som stof Parat- viden og Færdigheder Direkte læringsstimulering (som sigter mod mekanisk kopierings- stimulerende adfærd) (klasserums- undervisning, forelæsning, multiple- choice træning) Kommunikation af løsninger Læring som resultat af input Eleven som modtager Bearbejder data Viden om viden Viden om: - videnssituatione n - viden - vidensanvendels e Situativ viden Kompetencer Det man ved, at man ikke ved Det deduktive videnspotentiale Faget som nytte Processer Tilrettelæggelse af situativ selvtilegnelse (som sigter mod analytisk/strategisk adfærd) (gruppe- og projektarbejde) Kommunikation af situationer Læring som refleksion over læringspraksis (hvordan læring foregår og hvordan viden anvendes) Eleven som medskaber Sender og modtager informationer Viden om (viden om viden) Viden om: - vidensbetingelse rne - videnssystemet Systemisk viden Kreativitet (i bred forstand) Det man ikke ved, at man ved Det abduktive videnspotentiale Faget som optik Produkter og resultater Stimulering af paradigmebevidst selvfrembringelse (som sigter mod ændring af præmisserne for egen analytisk/strategisk adfærd) (konstruktions- og produktionsarbejde) Kommunikation af betingelserne for egen adfærd Læring som refleksion over forudsætninger ne for læringsadfærd Omlæring Eleven som producent Forhandler mening Viden om (viden om (viden om viden)) Viden om: - betingelserne for videnssystemet Verden som vidensforudsætn ing Kollektiv grundlagsviden Verdensviden Kultur Det man ikke ved, at man ikke ved Ikke-viden, grænser for mulig viden Faget som reference, forudsætning for ”vores fælles historie, fortid, baggrund” Forandringer Social og organisatorisk forandring (som sigter mod ændring af grundlæggende antagelser) Kommunikation af betingelserne for andres adfærd Læring som forandring af forudsætninger ne for 1-3 Forandring af organisationer og/eller kultur B.la. læring om ledelse Eleven som redaktør Skaber forandringer

17 17 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SKOLENS ORGANISATION Fleksibilitet i tid og sted Modularitet Systematik Metadata Skolen bliver om/nyorganiseret!

18 18 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SKOLENS MEDIERING Skriftliggørelse Mål, planer, logbøger Dokumentation, evaluering Vedligeholdelse Præsentationer, portfolioer Skolen som medieproducent/forlag!

19 19 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SKOLENS VIDENSDELING Kompetence/viden kortlægning Kort viser vej til … Skolebiblioteket Hvem ved noget om? Lærere – Elever – Forældre - Andre Muligheder for reelle forandringer Skolen som videncenter!

20 20 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SkoleIntra som redskab for skolens: Vidensproduktion Videnslager Vidensforbrug Videnshåndtering Vidensformidling Disktuér hvad skolen som videncenter er og kan være!

21 21 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 KOMMER SNART! SkoleIntra som redskab for e-learning Kursusplaner med kursusmoduler Materialelister Evalueringslister Hold (elever, lærere, andre)

22 22 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 KOMMER SNART! SkoleIntra som redskab for e-learning Dialog (holdet, elever, lærere, aflevering, kalender, chat) Arbejde (notater, dokumenter, fremdrift, logbøger, portfolioer) Indhold (materialer, evaluering, kursusplan, kursusmoduler)

23 23 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 SLUT!


Download ppt "1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« 13.04.2005 SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google