Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference."— Præsentationens transcript:

1 Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference 13. september 2012

2 HVAD DRIVER VÆKSTEN PÅ LANGT SIGT?

3 BNP per beskæftiget Fysisk kapital (fx, maskiner) Human kapital (fx., uddannelse) Effektivitet (fx, teknologi)

4 BNP per beskæftiget Fysisk kapital (fx, maskiner) Human kapital (fx., uddannelse) Effektivitet (fx., teknologi) Direkte effekt Indirekte effekt

5 UDDANNELSE OG VÆKST

6 Humankapital Alder 820 70 Iboende Evner Formel skolegang: Kvalitet, Kvantitet Læring på jobbet Normer, værdier: Arbejdsomhed, vedholdenhed/motivation, pålidelighed etc

7 Humankapital Alder 820 65 Iboende Evner Formel skolegang: Kvalitet, Kvantitet Læring på jobbet Normer, værdier: Arbejdsomhed, vedholdenhed/motivation, pålidelighed etc

8 Vurdering af uddannelsens betydning for produktivitet: Mikro

9 uddannelses indikator (time) løn indkomst Familie- baggrund Køn Evner …. Mikro løsning: Tvillinge studier. EU: 1 års ekstra skolegang giver ca 6.5% højere løn. DNK: ca. 4% Kvalitet? Udkomme baseret (test score). DK (højtuddannede) 1 karakter (13 skala) giver ca 3- 4% højere løn. Omdiskuteret.

10 Vurderingen af uddannelses betydning for vækst: Makro

11 For at vurdere kvantitet og kvalitetens effekt: Tag udgangspunkt i mikro estimaterne, og beregn effekten på aggregeret produktivitet

12 Direkte effekt. Skolegang (kvantitet) kan forklare ca. 10% af de globale forskelle i gennemsnitsproduktivitet. Bidraget fra kvalitet er tilsvarende stort. Hvis man bevæger sig til statistiske undersøgelser kan man opnå estimater for den samlede (direkte + indirekte) effekt af uddannelse. Kvantitet: ”Makroafkastet” på 1 års uddannelse findes altid til at være større end mikroestimatet Makro effekten af ”kvalitet” mere omdiskuteret. Men p.t. peger empirien på store makroeffekter relativt til mikro.

13 Kvalitet vs kvantitet… der ér et trade-off. Fokus i DK meget (alene) på kvantitet; mål: konkurrence evnen Problem 1: Størrelsesordner. Ikke nok. Problem 2: Forspringet i gns års skolegang vanskeligt at fastholde

14 Hastig konvergens. Bevist fokus; demografi. Kvalitet muligvis mere persistent ?

15 Endeligt: Uddannelses institutioner. En mulig forklaring på EU/USA divergensen i produktivitet? Generalister vs specialister: værdi afhænger af regime Kan potentielt forklare tidligt afsæt for USA Kan dermed også betyde at divergensen er af midlertidig natur

16 AFRUNDING

17 Uddannelse en central vækst determinant: Direkte og indirekte effekter Kvalitet og kvantitet ”ligeværdige partnere” i vækstprocessen Økonomisk set er effekten af uddannelse næppe tilstrækkelig, i en globaliseret verden, til at kompensere for initialt lavere lønninger i de nyindustrialiserende lande Kvantitetsforspring vanskeligt at fastholde; kvalitet muligvis mere vedholdende

18 TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED


Download ppt "Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google