Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com."— Præsentationens transcript:

1 1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 2. april 2003, København

2 2 2 Game-Research.com Agenda: 1.Introduktion 2.Advertainment i pragmatisk perspektiv 3.Politiske og kritiske computerspil

3 3 3 Game-Research.com Introduktion: Ideen om computerspil til andre formål - perspektivet dækker mange områder: -Læring -Voldelige -Kønsstereotyper -Sociale relationer -Politisk propaganda -Oplysning -Advertainment (Branding) 1970 1980 1990 Den nemmere adgang til at producere og distribuere mindre computerspil har acceleret brugen af kritiske computerspil og advertainment. Er blevet nødvendiggjort af den stadig stigende kamp om forbrugernes opmærksomhed. Deler samme problemer – desto tættere integration mellem gameplay og budskab desto bedre.

4 4 4 Game-Research.com Definition: spil med kritiske potentiale: Hvad er det? Computerspil som opfordrer modtageren til at reflektere spillets indhold i bredere kontekst og/eller bevidst vil påvirke spilleren i bestemt retning. Hvor stor er udbredelsen? Har været stigende gennem 1990erne sideløbende med advertainment. Hvad er formålet? Øge kendskab til budskab og øge identifikation/loyalitet til budskab Overbevise spilleren om bestemt budskab Hvad er præmissen? Computerspil engagere brugeren længere tid og mere intenst end traditionelle medieformer Computerspil giver adgang til folk som man ellers ikke ville få adgang til. Budskabet går stærkere igennem

5 5 5 Game-Research.com Spil med kritisk potentiale: Særlige udfordringer: Etiske overvejelser – hvor langt kan man trække spil… Spils kulturelle status – bliver man taget seriøst, og målgruppeovervejelser Snævre grænser for spillet sat af produkt Tekniske platform ex. Båndbredde, plugins. Udviklingstid ofte kort Eksempler: Fra opsyn med kz fangelejr til Palestinæstisk frihedskamp…. Kz fangelejr / Ethnic cleansing Osama Bin Laden / Sadam Hussein Michael Jackson På borgen (folketinget) / Perkerspillet Spilforskere… http://nationallampoon.com/laden/laden.asp http://www.newgrounds.com/portal/view.php?id=31539

6 6 6 Game-Research.com Advertainment definition: Hvad er det? Branding af produkt ved hjælp af computerspil Hvor stor er udbredelsen? Steg voldsomt fra midt 90erne til slut 90erne, men er siden stagneret. Især drevet af dot.com bølgen med simple flash el. Shockwave spil. Hvad er formålet? Øge kendskab til brand og loyalitet til brand. Overbevise spilleren om bestemt budskab Hvad er præmissen? Computerspil engagere brugeren længere tid og mere intenst end traditionelle medieformer (7-30 min. for online advertainment).. Computerspil giver adgang til folk som man ellers ikke ville få adgang til. Budskabet går stærkere igennem Opfattes ikke som irriterende på linie med andre reklamer ex. tv-spots

7 7 7 Game-Research.com Advertainments særkende: Særlige udfordringer: Snævre grænser for spillet sat af produkt Øvrig markedsføring Kundeforventninger/manglende viden hos kunde Tekniske platform ex. Båndbredde, plugins. Udviklingstid ofte kort Eksempler – fra tankskibe til søde hunde: www.nikefootball.comwww.nikefootball.com (Secret Tournament) www.getupstayup.comwww.getupstayup.com (Race) www.nike.com/freestylewww.nike.com/freestyle (Stick man) www.jyskebank.dkwww.jyskebank.dk (Jens Marius) www.carlsberg.dkwww.carlsberg.dk (fussball) www.kellogs-by.dkwww.kellogs-by.dk (Kellogs)


Download ppt "1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google