Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen."— Præsentationens transcript:

1 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen

2 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor teste? Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed ! Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen Fordi man ofte ikke selv er målgruppen for produktet ->religiøse debatter. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt -> gennemsnitsbrugeren findes ikke

3 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Mange interne meninger Direktørens Udviklerens Designerens Marketingafdelingen

4 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Ingen ”rigtige svar” ”It all depends” Stræbe efter: –et godt integreret design, –som opfylder et formål, –gennemtænkt, –vel implementeret, –og testet

5 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 1000- kroners spørgsmålet: ”Vil denne pulldown, med disse enheder og disse betegnelser i denne kontekst på denne side skabe en god oplevelse for de fleste af de sandsynlige brugerne af dette websted?”

6 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Typiske fejltagelser Usability test sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde Fokusgrupper forveksles med usability testning Man lige bruge sig selv som testperson

7 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testning U-omgængeligt hvis resultatet skal være godt Test med bare 1 bruger er 100% bedre end ikke at teste nogen Det er bedre at teste 1 bruger i begyndelsen end 50 mod slutningen Vigtigheden af ”repræsentativ” bruger er overvurderet Test skal ikke bevise, de skal informere Testning er en iterativ proces

8 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Forsøgspersoner Heller få flere gange end mange én gang Tag hvem-som-helst (med undtagelser) Betal dem et ordentligt honorar Kort invitation - ikke fortælle om sitet på forhånd Naboer og venner er O.K.

9 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen ”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side- designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site –”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = 27.300 kr.

10 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, no cost

11 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, low cost (<10.000 kr)

12 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen High cost (>200.000 kr)

13 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Facilitatoren skal: Prøve testen på sig selv først Være god ved forsøgspersonerne Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Ikke give hints Bore - bore - bore Improvisere Tage notater efter hver test (sammen med observanterne)

14 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Interviewteknik Åbent: ”Hvordan bruger du internettet i dit arbejde?” Lukket: ”Har du set denne side før?” Lukkede og ledende spørgsmål har ofte stopklodsvirkning HV-spørgsmål kan være både åbne og lukkede Sammenfattende spørgsmål lukker af

15 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede åbne promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad siger den?” Papegøjeteknikken

16 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede lukkede promts ”Kan du finde søgefeltet/home- knappen/mål-link?” (evt efterfulgt af: ”Synes du den var nem at finde?”) ”Er det noget du normalt gør?” (”find på siden”, download af PDF, åbne i nyt vindue)

17 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

18 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de er blevet visited links?”

19 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Accelerator-spørgsmål ”Jeg vil gerne have lov til at vise dig, hvor du kan finde [informationen]/komme videre. Tryk på x. Tryk så på y. Og så på z. Der er den. (kort pause) Lad os lige gå tilbage til siden. Hvorfor tror du at mange brugere får problemer her?” Hold fingeren fra musen - peg på skærmen (undtagelse: ved systemnedbrud)

20 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

21 Opgaver til testen Opstil en række typiske opgaver, som kommer omkring de 20 % af sitets informationer man forventer 80 % af brugerne vil gå efter. Simpel spørgsmål: Kan man betale med Visa-kort? Vurderings spørgsmål: Er det dyrt at handle i forretningen? Sammenlignings-spørgsmål: Hvilken model er det bedste køb efter din mening?

22 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

23

24

25

26 DONG´s konsekvens

27 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

28

29

30 Pressen ønsker: Fakta, fakta og fakta Kontaktinformation på forsiden Pressemeddelelser, børsmeddelelser m.m. Personoplysninger - med CV og billeder på nøglepersoner Downloads til Excel og PDF Rettidig og aktuel nyhedstjeneste på e-mail og SMS Gode søgefunktioner - centralt placeret Ingen multimedier eller pynt Billede- og grafikarkiv til fri afbenyttelse

31 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Etik Har forsøgspersonerne været skånet for fysisk og psykisk overlast? Er deres anonymitet bevaret? Er de frivillige ? Har de vidst hvad de gik ind til? Er der et rimeligt forhold mellem indsats og udbytte? Bliver forsøgspersonerne orienteret om resultatet af undersøgelserne?

32 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Deltageroller A: testperson B: Facilitator - eneste kontaktperson til A C: Referenten - noterer gode og mindre gode spørgsmål - holder øje med tiden! D: ”On-the-fly-fortolker” - identificerer interessante episoder E: Lyd/video-ansvarlig (kan udelades)

33 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Opgave Aftal rollefordeling i grupperne Udform en spørgeguide - alle i gruppen, B´s ansvar at afdække mulige veje og blindgyder mod svarene Tilrettelæg tidsplan for forsøg - C´s ansvar Formuler instruktion (eller brug eksemplet i det efterfølgende) - D´s ansvar Formuler en samtykke-erklæring - E´s ansvar

34 Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Tekstforslag til instruktion "Vi gerne bede om din hjælp til at afprøve hjemmesiden for X. Vi skal finde ud af, om den er brugbar. Derfor vil vi om lidt bede dig om at finde nogle oplysninger på hjemmesiden. Mens du leder efter oplysningerne, vil vi bede dig fortælle så meget som muligt om, hvad du synes omhjemmesiden. Vi har Y antal opgaver til hjemmesiden. Vi forventer at det vil tage ca. Z minutter.”


Download ppt "Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google