Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret."— Præsentationens transcript:

1 Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret analyse ­ Dataindsamling Eksempel på design baseret på opgaveanalyse

2 Design af brugerflader7.2 Sidste kursusgang Metoder til HCI-design ­ Fire metoder ­ Grundlag for valg af metode ­ Kombineret metode Modellering af brugere i design ­ Bedre forståelse af brugernes arbejde og deres krav til systemet ­ Teknikker til modellering af brugere og krav/behov ­ Problemet med at beskrive krav/behov ­ Overførsel af information: eksplicit og tavs viden Requirements specification Operation and maintenance Architectural design Detailed design Coding and unit testing Integration and testing

3 Design af brugerflader7.3 Opgaveanalyse Analysere hvordan brugerne udfører deres arbejde Hvad er formålet med denne analyse? Forståelse af brugerens arbejde som grundlag for design Tre tilgange: ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret analyse Alle tre beskriver det nuværende arbejde – uden at tænke på et edb-system

4 Design af brugerflader7.4 Dekomponering af opgaver Fokus på handling En opgave deles op i mindre opgaver i en hierarkisk struktur Delopgaverne på et niveau udføres i sekvens En plan beskriver strukturen i udførelsen på et givet niveau Hvordan kan vi beskrive fredagsfranskbrød? Planen kan også introducere selektion og iteration A BCD EFG

5 Design af brugerflader7.5 Brugsmønstre Er et brugsmønster det samme som en hierarkisk dekomponering af en opgave? Et brugsmønster beskriver noget fremtidigt Et brugsmønster beskriver, hvordan edb-systemet anvendes til at løse en opgave Udtrykkes som tekst eller diagram Kontanthævning Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)

6 Design af brugerflader7.6 Vidensbaseret analyse Fokus på begreber Begreberne omfatter både objekter og handlinger Der opbygges en struktur, som indeholder begreberne og relaterer dem til hinanden Begreberne samles under overskrifter (kategorier) Hvordan kan vi beskrive fredagsfranskbrød?

7 Design af brugerflader7.7 Entity-relationship-baseret analyse Bruges normalt til design af databaser En database indeholder en samling af entiteter og relationer mellem dem Dix anvender denne beskrivelsesform til at beskrive objekter og de handlinger, som objekterne udfører A X B

8 Design af brugerflader7.8 Relation til OOA&D Klassediagrammet beskriver klasser, objekter og deres relationer Tilstandsdiagrammet beskriver et objekts adfærd Kunde AnsatDagsplan Tidsperiode AndetLedigArbejde LærlingAssistent 1 1..  0..  1 1 1..  1 0..  Reservation 1 1 Salon dagsplan 1 1..  Ansat 2- ugeplan 1 12

9 Design af brugerflader7.9 Dataindsamling Dokumentation og beskrivelser af arbejdet Observation af arbejdet Interview med dem, der udfører arbejdet Bearbejdning og strukturering af de indsamlede data (kernen i en analysemetode)

10 Design af brugerflader7.10 Anvendelser af opgaveanalyse Tidlig anvendelse af hierarkisk dekomponering af opgaver: manualer og materiale til optræning Overordnet design af et system ­ Hvilke objekter og handlinger skal håndteres af systemet ­ Hvad skal være anderledes ­ Begreber afspejles i systemets model Detaljeret design af grænsefladen ­ Vinduers rækkefølge: dekomponering af opgaver ­ Menuer: struktur og indhold fra vidensbaseret analyse ­ Objektorientering: beskriver hvordan handlinger knytter sig til objekter, og det kan kopieres for systemets objekter Diskussion: hvorfor skal man tage udgangspunkt i det eksisterende – det gør man ikke med brugsmønstre (OOA&D)

11 Design af brugerflader7.11 Klassisk systemudvikling Struktureret analyse DeMarco 1979 og Yourdon 1982 Målsætning: skabe et solidt grundlag for design af et edb- system Identificere basale funktioner Løsrive sig fra eksisterende traditioner i brugerorganisationen Observation Work Process New logical model New phycical model Current phycical model Current logical model

12 Design af brugerflader7.12 Problemer med den klassiske tilgang Bevarer eksisterende forretnings- og arbejdsgange Der var aldrig nogen, der lavede en ” new logical model” Svært at bringe nyskabelse ind Ubrugelig, hvis der ikke er en eksisterende forretningsgang

13 Design af brugerflader7.13 Eksempel på design baseret på opgaveanalyse Stort containerskib Undersøgelse af muligheder for at forbedre kommunikationen

14 Design af brugerflader7.14 Containerskib Sine Mærsk 347 m langt 43 m bredt

15 Design af brugerflader7.15 Kommunikation

16 Design af brugerflader7.16 Afgrænsning: Lægge til og fra Kommunikation mellem bro og dæk Fortøjninger og spring håndteres af et hold for og et hold agter. Hvert hold ledes af en styrmand Kaptajnen på broen kommunikerer med de to styrmænd Kommunikationen foregår over en VHF-radio 1. Lydkvaliteten er dårlig 2. Kommunikationen er ikke persistent 3. Kommunikationen kan ikke databehandles

17 Design af brugerflader7.17 Analyse af arbejdsopgaver Videooptagelser af skipperen og instrumenter på broen Optagelse af radiokommunikationen Eksempel: lægger fra i Felixstowe, 0:08

18 Design af brugerflader7.18 Transkription af kommunikation 1 you can let go the bow line 2 let go bow line 3 and you can take the stern spring 4 letting go stern spring 5 bow line let go 6 bow line let go 7 and stern spring let go 8 stern spring let go 9 you just let go the stern line also 10 let go line aft 11 and we have the bow line home 12 ok 13 and all let go aft 14 all let go aft

19 Design af brugerflader7.19 Kommunikation sorteret efter objekt 1 you can let go the bow line 2 let go bow line 5 bow line let go 6 bow line let go 11 and we have the bow line home 12 ok 3 and you can take the stern spring 4 letting go stern spring 7 and stern spring let go 8 stern spring let go 9 you just let go the line aft also 10 let go line aft 13 and all let go aft 14 all let go aft

20 Design af brugerflader7.20 Objektorienteret analyse 1 2 3 4 5 B: Promise B: AssertA: Request A: Declare

21 Design af brugerflader7.21 Design af brugergrænsefladen 1. Pictogram of the ship and mooring lines (present) 2. List of completed communication threads (past) 3. List of ongoing threads of communication (present) 4. List of unexecuted commands (future) 1. 2. 3. 4.

22 Design af brugerflader7.22 Udførelsen af en ordre

23 Design af brugerflader7.23 Erfaringer Videooptagelser og -analyse tog lang tid De gav en meget præcist indsigt i brugernes arbejde Den objektorienterede analyse hjalp med at strukturere kommunikationen Ingen metoder hjalp med at generere ideen til designet af grænsefladen Under brugbarhedsevalueringen gav ingen brugere udtryk for, at vi havde misforstået det grundlæggende i deres arbejde


Download ppt "Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google