Download præsentationen
Offentliggjort afMargrethe Gregersen Redigeret for ca. et år siden
1
Motorer og turbiner Lektion 5 Motorer
2
Otto motorer 4-takts motor Isentropisk kompression v=kst
varmetilførsel Isentropisk ekspansion v=kst varmeafgivelse Air-standard assumption
3
Otto motorer
4
Otto motorer – 2 takt
5
Analyse af processen Lukket kredsprocess/system 1. hovedsætning
Varmeudvekslingen sker under konstant volumen Termisk virkningsgrad
6
Analyse af processen Processerne fra 4 til 1 og fra 2 til 3 er isentropiske al energien forbliver i systemet, og der eksisterer en sammenhæng mellem de to tilstande, givet ved integration af Gibbs ligning Hermed fås den termiske virkningsgrad
7
Stigende molekylestørrelse
Otto processen Air-standard Virkelig gas Stigende molekylestørrelse k falder ved større molekyler Helium: k=1,6667 Luft: k=1,4 CO2: k=1,2 (data ved stuetemperatur) k varmefyldeforhold
8
Diesel motorer 1-2: isentropisk kompression (kun med luft)
2-3: isobar varmetilførsel (for Otto motor isochor) 3-4: isentropisk ekspansion 4-1: isochor varmeafgivelse
9
Analyse af Diesel processen
Lukket kredsprocess/system 1. hovedsætning, hvor varmetilførslen sker samtidig med ”boundary work” Termisk virkningsgrad Indførelse af ”cut-off ratio” (cylindervolumen før og efter forbrænding) rc
10
Sammenligning af processer
Ved samme trykforhold er
11
Turboladning Turboladning (eller supercharging-mekanisk drevet) anvendes til at presse mere luft ind i cylinderen forøgelse af volumetrisk virkningsgrad ”normal” motor suger luft ind vha stemplets sug Dette giver en nedre begrænsning i trykforholdet over ventilen, der kan øges ved at tryksætte luften udenfor cylinderen reduktion af brændstofforbrug forøgelse af motoreffekt Turbolag En turbolader kræver et vist udstødningsgasflow for at komme op i omdrejninger Hvis den er for stor, kommer effekten sent turbolag Hvis den er for lille, får motoren åndenød ved høje omdrejningstal Løsninger Sekventiel bi-turbo Parallel bi-turbo VGT – Variable Geometry Turbine
12
Turboladning
13
Specifikt brændstofforbrug
14
Specifikt brændstofforbrug
15
Specifikt brændstofforbrug vs effekt
16
Modellering Modellering giver en sammenhæng mellem driftskarakteristika, specifikke maskin-karakteristika og input-output Kontinuerte og diskrete systemer Kontinuerte systemer er sammenhængende Egenskaber ændrer sig kontinuert over maskiner Diskrete systemer er integer-baserede, fx antal personer Energisystemer modelleres som kontinuerte processer (integer-baseret kommer ind senere, når systemerne skal optimeres) Informationsflow er væsentligt hvad er input, hvad er output Forskel på knudepunktsværdier hen over maskiner p2 n,Q,p1
17
Eksempel – gasturbine system
Opgave: at opstille en model der giver en sammenhæng mellem brændstof-forbrug og power output Nødvendig viden: Performance data for kompressor Performance data for turbine
18
Gasturbine system kompressor p2=f(w) Ec=f(p2) kurvefit Et=f(p3)
w=f(p3)
19
Gasturbine system Næste skridt kurvefit af performance
data og opstilling af ligningssystem I dette tilfælde 7 ubekendte: w, p, Ec, t2, Es, t3,Et 7 ligninger: 4 ligninger fra performance charts + 3 hjælpeligninger Kompressor – tilført effekt Brændkammer – tilført varme Turbine – samlet effekt
20
Løsning af ligningssystem
2 metoder – Simpel iterativ løsning Newton-Raphson iteration Matematisk rodsøgningsmetode Indtil videre simpel iteration Kan dog give ufysiske løsninger Afhænger af kvalitet af startgæt Kan tage rigtig lang tid om at konvergere
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.