Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november."— Præsentationens transcript:

1 Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november 2007

2 Ph.d-afhandlingen Evas skjulte børn – Tosprogede elever i folkeskolens curriculum Elevgruppen har ikke den samme adgang til skolefaglighed som den øvrige elevgruppe Socialisering og danisering vægtes højt Resultater af udviklingsarbejde m.v. udmøntes ikke i forbedrede undervisningstilbud

3

4 Nationalcurriculet Curriculum- niveauer ForfatterskabPositionering Niveau-1 Skoleloven Niveau-2 Bekendtgørelser Niveau-3 Org. vejl. Undervisnings- ministeriets embedsmænd Det Etsprogede og monokulturelle Niveau-4 Pæd. vejl. FageksperterDet flerkulturelle

5 Tema: Spredning af tosprogede elever Spredning ≠ fordeling, udveksling, … Spredning - forskellige perspektiver; didaktisk, retligt, integrationsperspektiv, Spredning: uddannelsespolitik vs. integrationspolitik

6 Tema: Spredning af tosprogede elever Den første lovgivning: 1975/1976 Antal tosprogede elever: ca. 3000 De første spor om spredning: 1981 Kilde: Undervisning af fremmedsprogede elever i folkeskolen – En redegørelse. Undervisningsministeriet 1981:54

7 Tema: Spredning af tosprogede elever Undervisningsministeriet profilerer tre kommuner, som spreder deres elever: Albertslund, Farum og Ishøj – (og dels Århus Kommune) 1991 Kilde: ”Råd og vink til forbedring af undervisning af indvandrer- og flygtningebørn (Undervisningsministeriet 1991)

8 Tema: Spredning af tosprogede elever Justitsministeriet: j.nr. L.A. 1990-562-4 Det der ifølge konventionerne er ulovligt kan blive lovligt, hvis der er saglige begrundelser for det.

9 Tema: Spredning af tosprogede elever Et ministerielt udvalg nedsættes i februar 1992. Udvalget anbefaler områder inden for En række områder, herunder ” Spredning af fremmedsprogede elever” Folketingets Uddannelsesudvalg (juni 1992): ”kan ministeren (BH) oplyse, hvad der er sket og skal ske med anbefalingerne fra ”Udvalget om fremmedsprogede” fra den 13. februar 1992 inden for de punkter, der vedrører undervisningsministeriet?”

10 Tema: Spredning af tosprogede elever Minister Bertel Haarder svarer Folketingets Uddannelsesudvalg: At kommuner kan udveksle elever … (juni 1992) I december 1992 fratræder regeringen pga. Tamilsagen

11 Tema: Spredning af tosprogede elever I januar 1993 tiltræder en ny regering: Poul Nyrup Rasmussen Opretter Byudvalget: Fremsætter 30 punkter Boligområder og Ghettoer – Retfærdig byrdefordeling

12 Tema: Spredning af tosprogede elever Et af 30 punkter i Byudvalgsinitiativerne handler om undervisning i skolen, punkt 26. Integrationsprojektet: Et projekt til 200 millioner (1994-1998)

13 Tema: Spredning af tosprogede elever Integrationsprojektet evalueres af PLS Consult: Spredning alene duer ikke – Gode resultater kan opnås uafhængigt af spredning ( PLS Consult oktober 1998 )

14 Tema: Spredning af tosprogede elever En ny regering fra november 2001 – Ghettoproblemer; Modersmål afskaffes for andre end EU/EØS borgere – Styrket dansk – Fokus på småbørn 2002: Dansk som andetsprog skal evalueres

15 Tema: Spredning af tosprogede elever Dansk som andetsprog: et nyt fag (1995): Status 2003 1. Ca. halvdelen af tosprogede elever får undervisning i da2 – i et eller andet omfang 2. Ressourcerne til da2 anvendes til andre formål 3. Sprogvurdering er fraværende/lemfældig 4. 80% af underviserne i da2 har uddannelse/efteruddannelse Altså: De curriculære bestemmelser begrænser (Saarup m.fl. 2004 Evaluering af dansk som andetsprog i folkeskolen. Forlaget CVU København og Nordsjælland – kan bestilles eller downloades på www.uc2.dk)

16 Tema: Spredning af tosprogede elever Undervisningsministeriets reaktion på da2 evalueringen: Sprogvanskeligheder og spredning – en ny paragraf i skoleloven fra 2005 § 5, stk.8: ”… eleven har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte, og det vurderes at være pædagogisk påkrævet at henvise eleven til en anden skole end distriktsskolen.”

17 Tema: Spredning af tosprogede elever Konsekvensen af den etsprogede og monokulturelle positionering er, at der konstrueres love og bestemmelser om undervisning i skolen, der lovhjemler diskriminerende praksis i kommunerne

18


Download ppt "Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google