Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMaria Thøgersen Redigeret for ca. et år siden
1
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012
2
PROGRAM 10.00 – 10.15Velkomst John Koppel, bestyrelsesformand, Museerne på Vestfyn Truels Schultz, Kultur- og Fritidsudvalget, Assens Kommune Præsentation af dagens program Lene Bak, Pluss Leadership 10.15 – 10.30Museerne set indefra Museumsleder Sven Rask, Museerne på Vestfyn 10.30 – 11.30Museerne set udefra Kulturarvschef Henrik Harnow, Odense Bys Museer: Kulturhistoriske museer og deres værdi for lokalsamfundet og samfundet generelt Museumsdirektør Ulla Schaltz, Museum Lolland-Falster: Udfordringer og muligheder for lokale, statsanerkendte, kulturhistoriske museer 11.30 – 11.45Spørgsmål, kommentarer, debat 11.45 – 12.30Frokost 12.30 – 14.00Udvikling i forskellige temagrupper 14.00 – 14.50Opsamling og debat i plenum 14.50 – 15.00Refleksion over dagen og det videre arbejde 15.00Tak for i dag
3
DE GODE HISTORIER PÅ VESTFYN Der formidles allerede mange gode historier Mus = omdrejningspunkt for indsamling af historier og kulturarv. Derpå udvælgelse og formidling, evt. fokus på skift God formidling andre steder – lær af dem, afgræns ift. dem Overordn temaer: industrihistorie (sukker, raps, sølvvare …) Lillebælt, Havnen, Assens som knudepunkt Købstad, overfartssted. Fra middelalderby til i dag. Stationsbyer med særlig Vestfyn-vinkel Kulturlandskaber (oldtidshistorier, unikke fund) Kunstsamlingen? – bruge kunsten aktivt i udstillingerne, understøttende formidling
4
DE GODE MUSEUMSOPLEVELSER Begejstring, engagement, god information Vækker erindringer. Overskueligt. Aktivt På forhånd ved, hvad man kommer til. Interessebåret at besøge et museum Museets identitet er vigtig Gerne med ny teknologi Mere levende museum, handson. Fanger, fænger, man husker Traditioner, tilbagevendende gode oplevelser med fornyelse af udbyttet Unikke trækplastre Det autentiske, det nærværende. Mangfoldighed Mangler fornyelse, forandring, sammenhæng. Begrænsede åbningstider
5
MUSEET OG SAMARBEJDSPARTNERNE Assens Kommune = den væsentligste samarbejdspart Andre museer, arkiver Støtteforeninger (roller, afklaring er nødvendig) Samling af frivillige, pleje af det samlede frivillighedskorps Samarbejde om markedsføring Resultater: bedre markedsføring, synlighed, dokumentation af fynsk identitet og egenart Forbedre kvaliteten omkring kapitel 8-arbejde med kommunen o.a. Dyrke Kulturstyrelsen som en konstruktiv samarbejdspartner En central samarbejdspartner er også UdviklingFyn
6
MUSEET OG LOKALSAMFUNDET Der er skoler, gym., høj-/efterskoler som vi kan skabe mere aktivt samspil med – som målgruppe og samarbejdspart Skoletjeneste. Vær præcis på skoletrin og fokus Frivillighed – ambassadører, aktive i driften, guidekorps, gode fortællere/formidlere.. Det kræver tid og kræfter Plej engagementet. Udnyt bidragene aktivt i strategien Gæster/turister – udnyt den mulighed Lokalt ejerskab til museet: a.) offentligt tilbud, b.) folkeligt engagement. Virksomhederne. Sponsorer, samarbejdspart. Museet skal kunne tilbyde noget i retur: VIP-klub, særlige tilbud. Skabe lokal identitet, branding af Vestfyn Biblioteker, arkiver, lokale foreninger mv. Obs på demografien. Og obs på både by og kommune Museets ønsker: lokal opbakning ifm. ny strategi
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.