Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere."— Præsentationens transcript:

1 En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere d. 13. november i Fredericia Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen

2 Hvorfor internationalisering?
Viden er global Global økonomi Hastige samfundsændringer Tid og geografi betyder ikke længere så meget Stor vækst i efteruddannelsesmarkedet Styrkelse af befolkningens kompetencer set i et internationalt perspektiv Ny viden til Danmark på velfærdsområderne

3 Hvilket udgangspunkt Lissabon - erklæringen 2000 i EU Globaliseringsrådet 2006 Nationale mål og EU-mål for uddannelsespolitikken Velfærdsaftalen 2006 Regeringens fremskridtsrapport 2007

4 Indsatsområder Flere unge i uddannelse – 2010 og 2015
Realkompetencevurdering og voksenuddannelse Forøgelse og sikring af tiltrækningskraft Åbenhed Kvalitetsnormer for uddannelse Fleksible læringsforløb Registrering af nøglekompetencer og erhvervsmæssige behov

5 Hvilke kompetencer er vigtige i en international kontekst
Sprog – engelsk og gerne et sprog mere Fleksibilitet Omstillingsevne Kulturel kompetence Realkompetencer

6 Hvilke ydelser skal vi leve af ?
Ydelser til de relativt velstillede – der kan vælge anderledes Identitet, oplevelse og udødelighed Lokalt konkurrenceudsat værdiproduktion Globalt konkurrenceudsat værdiproduktion De enkelte forretningsprocesser bliver lagt der, hvor konkurrencekraften er størst

7 Folkeskolens internationale dimension
EVA - rapport 2003 Én ud af 8 skoler fra Næstved Behov for klare meldinger fra Undervisningsministeriet Kommunale mål for den internationale dimension Skolen skal arbejde sammenhængende med den internationale dimension Læreren og klassen skal arbejde sammenhængende – samarbejder, kulturforståelse, sproglige kompetencer, internationale strategier.

8 Globaliseringsrådets anbefalinger
Uddannelsen skal have et internationalt perspektiv Flere studerende skal studere i udlandet Flere udenlandske studerende og lærere til Danmark Attraktive danske uddannelsesmiljøer – der kan tiltrække og fastholde arbejdskraft Bedre sproglige kompetencer og kulturforståelse Danske uddannelser skal være attraktive Udvikle internationale lærer – og pædagoguddannelser ( eksempel : Læreruddannelsen, Professionshøjskolen Sj.)

9 Det pædagogiske område
Behov for en international profil i kommunerne Partnerskabsaftaler Internationale klasser Systemeksport af dagtilbudsområdet Ny viden til skole og børn – og familieområdet fra andre lande Behov for praktikaftaler De sproglige kompetencer hos medarbejderne er for dårlige

10 Kvalitets- udvikling Kompetence- udvikling Organisations- udvikling

11 Praksis Uddannelser Forskning Videncenter- funktionen

12 Overvejelser om kvalitet – forskellige former
Faglig kvalitet Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Oplevet kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Selve ydelsen og uddannelse Brugertilfredsheds-undersøgelser m.m. Vi skal sikre, at vi taler om det samme! Organisatorisk kvalitet Udtryk for effektiv arbejds- tilrettelæggelse, ledelse, ressourceudnyttelse o.s.v. Rammerne

13 Hvad har vi behov for i kommunerne
Dialog om internationalisering Overskuelige projekter Projekter der har fokus på praksis En konkret formidling Hurtige resultater ved udredningsopgaver Evalueringer, der hurtigt kunne omsættes til praksis Videndeling At blive udfordret på kommunal vanetænkning Vi er klar til samarbejdet i kommunerne

14 Næstved Kommunes internationale strategi
Har defineret en strategi Videndeling, systemeksport , kompetenceudvikling og personaleudvikling Er formuleret i målrettede partnerskabsaftaler Elevprogrammer Vi er åbne overfor hvad der sker på den internationale pædagogiske scene f.eks. storyline, læringsstile, high scope Vi arbejder med det og igangsætter jævnligt projekter desangående, ligesom det indgår i den almindelige udvikling i form af oplæg Også samarbejde på kulturområdet – teater, musik, kunst.

15 Næstved Kommunes internationale strategi fortsat….
Vi samarbejder med både Skotland (Sallie Harkness, medopfinder af storyline) og Pistoia (særligt i forbindelse med dokumentation og barneperspektiver) Vi holder oplæg på internationale konferencer omkring pædagogisk udvikling i Danmark Vi arrangerer studieture til Pistoia og Skotland for vores ansatte i dagtilbud Vi kunne såmænd også finde på at arrangere konferencer i Danmark med udenlandsk deltagelse

16 Udfordringer ved praktikpladser i udlandet
der efterspørges stort set kun engelsktalende lande ved udstationering i ikke engelsktalende lande kan den teoretiske del ofte tages på engelsk, men praktikken er på modtagelandets sprog vi fokuserer ofte på, at vi ønsker at sende studerende ud, men er vi også selv gearede til at modtage ledere og medarbejdere skal have stærkere sproglige færdigheder for at kunne modtage praktikanter programmer er ofte EU - finansierede og med tilvæksten af de nye østlande er tysk blevet et vigtigt sprog da vore nabolande har længere og større erfaringer med integrering af to - sprogede børn i daginstitution og skoler, vil det være en rigtig god ide ikke blot at tænke internationale praktikpladser, men også international efteruddannelse.

17 Bidrager til at styrke det regionale uddannelsesmønster
Hvad bør derfor kendetegne de nye professionshøjskoler på det internationale felt! Bidrager til at styrke det regionale uddannelsesmønster Større og stærkere faglige enheder Større samspil mellem de enkelte enheder Højere kvalitet i grund- efter - og videreuddannelsesindsatsen En større arbejdsdeling indenfor højskolen Skoler der kan gå i samspil med og udfordre kommunerne. For kommunerne skal udfordres – og udfordres kvalificeret! Tænke i et internationalt perspektiv – ikke kun regionalt og nationalt Internationale samarbejder – videndeling, curriculum, strategiudvikling, metodeudvikling, forskningstilknytning

18 Hvilke kompetencer skal de internationale medarbejdere på professionshøjskolerne have
Viden om sprog og kultur Evne til at se nye trends og tendenser Evne til at lede under foranderlige vilkår Evne til igangsætning, innovation og udvikling Evne til at formulere vision og strategier Evne til at udvikle sig selv Evne til at træffe beslutninger Evne til at formidle organisationens værdier og holdninger Evne til at være resultatorienteret Evne til at etablere netværk Evne til at kommunikere


Download ppt "En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google