Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArnold Mølgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Praksis Formidling, brugeradfærd og rettigheder Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek BF-Statsgruppen 17.11.2008 E-BØGER – nu, men hvordan!
2
Programmet Praksis Formidling Brugeradfærd Rettigheder
3
”Virkeligheden” Praksis
4
Rettigheder Adgangsmodel i.e. – Single user – Simultaneous users ”Genbrugsmodel” i.e. – Print – Kopiering Påvirkning på adfærd – Slutbrugerne - brugeradfærd – Bibliotekerne - formidling
5
Udbudsstyret – ”pakker” / abonnement Efterspørgselsstyret – ”Bespoke / custom made” Dawsonera MyIlibrary EBL Netlibrary Smalle ex. Safari Regimer Brede ex. Ebrary
6
Regimer Fællestræk – Import af marc poster i bibliotekets database – Bibliotekets database er udgangspunkt for formidlingen Forskelle – Marc poster repræsenterer materiale som vi har (umiddelbar) adgang til!
7
De brede ”custom made” Netlibrary Min. 100 Single user EBL Min. 20 Simultaneous users Short term loan/pay-per-use Dawsonera Min. 1 Simultanous users Credits Fleksibilitet Administration fee/ Service fee
8
Oplæg til diskussion Udbudsstyret vs. Efterspørgselsstyret regime Lav grupper på 4 personer Diskuter fordele og ulemper ved begge to Kan de to modeller forsvares og eksistere side om side?
9
Vores praksis Accession – Licensforhandlinger/konsortier – Direkte accession ved distributør – Licensforhandlinger ved forlag Administration – Statistik – Økonomi – Rental approvals – collection development/bestandsudvikling Formidling – Studentersupport – Forsker support – Web – Biblioteksdatabase (Auboline)
10
Flow eksempel Ebrary Licens tegnes Marc poster hentes og importeres Formidling/markedsføring Administration Revidering af bestand – opdatering af til- og ”afgåede” titler vha marc sletteposter – Evt. til- og fravalg af emnepakker
11
Flow eksempel Dawsonera Forhandling med aggregator – Forretningsmodel diskuteret og accepteret Kontrakt Marc poster hentes og importeres Formidling/markedsføring Administration – Fakturering – Rental approval/add to batch – Mange res. titler! Bestandsudvikling – Match mellem fysisk tilgang og bestand af ebøger – Match mellem ebogs-tilgang og bestand af trykte bøger Udvikling af hybrid samling
12
Formidling Marc poster (i Auboline) Via website – Præsentation af databaser Kurser /introduktioner – Især udvidede muligheder med ebøger Nyhedsmails
13
Brugeradfærd Mystik eller ”down to earth”! Antagelser – Vaner fra den analoge verden Hvordan bruger man en bog/information? – Læringsstile – Konstruktion af viden Undersøgelser – Adfærd i den digitale verden – Snapshot af præferencer Udvikling – Generationsspørgsmål – Teknologi – Læringsstile – Konstruktion af viden
14
Konstruktion af viden og interaktion med information Konstruktivistisk tilgang til læring Kuhlthau’s teori om informationssøgningsprocesser Forståelse af brugernes situation, behov og adfærd Udgangspunkt for valg af anbefalinger i formidling
15
Procesorienteret tilgang ProjektfaserneFase 1 Projektstart Fase 2 Problemanalyse Fase 3 Problem- afgrænsning Fase 4 Problem- bearbejdning Fase 5 Konklusion/ Perspektivering Evaluering Strategi for informations- søgning Brug den information du har Lav bred informations- søgning og find information der skaber overblik Strukturer og kombiner din information Afdæk dit fokusområde med målrettet informations- søgning Søg ud fra den viden du har her og nu Skriveprocessen i projektarbejdet Emnevalg og tænkeskrivning Læring for at orientere sig og få overblik Valg af problemstilling og foreløbig problem- formulering Uddybende læsning, skrivning og endelig problemformulering Revision, konklusion og perspektivering Lærerbedømmelse Informationssøge- processen i projektarbejdet (kreativ) Idéudvikling (kreativ) Udforskning (kritisk) Fokusering (kritisk analytisk) Uddybning Perspektivering Oplevelser Følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration og tvivl KlarhedVed hvor vi skal henLettelse Scener i SWIM2Møde i grupperumMøde med informations- vejleder på biblioteket Mødet med faglig vejleder på kontoret Gruppemøde på biblioteket Møde i grupperum Eksamen AUB
16
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse http://www.jiscebooksproject.org/wp-content/e-books-project-first-user-survey-a4-final-version.pdf http://www.jiscebooksproject.org/wp-content/e-books-project-first-user-survey-a4-final-version.pdf High levels of interest in e-books > 60% More than 60 per cent of the academic population are already using e- books, nearly all in connection with their scholarly work. That figure is significantly higher for men and for postgraduate students. There is no difference between full- and part-time students, nor, surprisingly by age group. E-books are now a central part of their information experience.
17
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Homebirds Students and staff, but especially students, and especially women students value the convenience of being able to access library services from home. –
18
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Screen reading > 53% – Although reading e-books exclusively from the screen becomes less popular as a function of age, this is still the dominant preference for scholars of all age groups, right up to retirement. Just over 53 per cent of e-book users (staff and students) say they only read from the screen, even in the 56-65 age bracket.
19
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Figure 6. Typically, how long do you think you spend reading an e-book from the screen in one session? All e-book users (n=12,038).
20
Resultater fra UK JISC (national e-books observatory project )Undersøgelse Online reading
21
Udviklingen Trykt og elektronisk – Komplementære eller substituerende? Forretningsmodeller – Hvem overlever? Aggregatorer eller forlag Subscription basis eller custom made? = udbudsstyret eller efterspørgselsstyret? – Print on demand – Pay per view
22
Dit input til brugerundersøgelse Vi skal lave en undersøgelse af brugernes opfattelse af brugen af e-bøger Skriv på en post-it din afslutning følgende: Jeg mener, at det vigtigste spørgsmål at stille er;.......................... Jeres input bliver anonyme!
23
Links JISC ADAT – http://www.jisc-adat.com/adat/home.pl http://www.jisc-adat.com/adat/home.pl
24
Links AUB’s ebøger http://www.aub.aau.dk/portal/js_pane/forside/article/148 http://www.aub.aau.dk/portal/js_pane/forside/article/148 Safari http://proquest.safaribooksonline.com.zorac.aub.aau.dk/alltitles http://proquest.safaribooksonline.com.zorac.aub.aau.dk/alltitles MyIlibrary http://www.myilibrary.com/company/home.htm http://www.myilibrary.com/company/home.htm Dawsonera http://www.dawsonera.com/ http://www.dawsonera.com/ Netlibrary http://library.netlibrary.com/eBooks.aspx http://library.netlibrary.com/eBooks.aspx CRCNetBase http://www.crcnetbase.com.zorac.aub.aau.dk/search/advanced_search.asp http://www.crcnetbase.com.zorac.aub.aau.dk/search/advanced_search.asp Ebrary http://site.ebrary.com.zorac.aub.aau.dk/lib/aalborguniv/Top?layout=search&n osr=1&frm=smp.x&p00=lean http://site.ebrary.com.zorac.aub.aau.dk/lib/aalborguniv/Top?layout=search&n osr=1&frm=smp.x&p00=lean Ebogsbibliotek.dk http://212.112.169.72/library/default.asp?lib=151 http://212.112.169.72/library/default.asp?lib=151
25
Info Kontakt: Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek Langagervej 2, 9220 Aalborg Øst njb@aub.aau.dk Tlf./mobil: 9940 7304 AAU personprofil: http://personprofil.aau.dk/Profil/103056?languageId=4 http://personprofil.aau.dk/Profil/103056?languageId=4
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.