Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJohanne Dalgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Akademi Merkonomer Statistik Aften 6
2
Denne aften Introduktion til dagen Afleveringen Hypoteser
6 Skridt til hypotesetest Evaluering
3
Vi kender approximationerne
4
Hvad er chancen Hypotesetest.: I en ny stikprøve, hvad er da chancen for at få et resultat, der er ligeså langt ude eller værre ?
5
3 måder at teste (jo mere vi ved)
KI – konfidensinterval KV - Kritisk værdi, bruger SS – Sandsynlighed Mere og mere oplysende; Imellem, sammenlignende, sandsynliggørende Bemærk.: Alle beregninger giver samme resultat
6
Tre måder at evaluere hypoteser
Højresidet Venstresidet Tosidet
7
Én måde at formulere nul-hypotese
Nulhypotesen Normalt afspejle det er ren chance Hvis sand, ”FORKASTES EJ” Alternativ hypotesen SKAL enten.: a) Afspejle stikprøvens resultat, eller b) Være samstemmende med forhåndsteori c) Der er en effekt Hvis sand, ”FORKASTES NULHYPOTESEN”
8
To måder at fejle Bemærk.: Signifikans og Styrke er omvendt proportionale.
9
Eks.: Tosidet konfidensinterval
10
Eks.: Tosidet kritisk værdi
11
Seks skridt til hypotese test
Hvilken hypotesen Vælg fordelingen Fastlæg kristisk region Find p værdi Undersøg resultatet Tag en beslutning
12
1. Bestem hypotesen (Middelværdi og 5%) 2. Vælg fordeling
13
3. Bestem kritisk region Idet følger stikprøveresultatet
14
BeWI-> 4. -> 1. -> z-test, tosidet
4. Find p værdi BeWI-> 4. -> 1. -> z-test, tosidet Test for middelværdi (z-test) Hypoteser (tosidet test) H0 : m = m0 HA : m ¹ m0 Input Stikprøvestørrelse 50 Stikprøvegennemsnit 2430 Stikprøvespredning 200 Nul-værdi 2400 Resultat Teststørrelse 1,06066 p-værdi 0,288844
15
5. Undersøg resultatet 6. Tag en beslutning
P-værdien er 0,28, hvilket er mere end 0,05, der er ej forkast testniveauet 6. Tag en beslutning kan ej forkastes og, det er derfor den gældende hypotese.
16
Overblik
17
To middelværdier
18
Evaluering Eksempelvis.: Tidsplan Opgaver Grupper BeWI Stat
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.