Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen"— Præsentationens transcript:

1 Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen Udviklingskonsulent

2 Program tid hvad 09.00 10.30 12.00 12.30 15.00 Præsentation af program
Program tid hvad 09.00 Præsentation af program Tovholdererfaringer/-udfordringer Mødekultur 10.30 Pause Teamudvikling/gruppedynamik Social deltagelse, som en lærings- og erkendelsesproces. 12.00 Frokost 12.30 Analysemodellen i et tovholderperspektiv Spørgsmålstyper – træning i triogrupper Metoder til informationsindhentning 15.00 Drøftelse af dagens læring Lena Lund Pedersen,

3 Erfaringsdeling Hvad ser vi som udfordringer i tovholderrollen?
Hvad gør vi i vores gruppe? Lena Lund Pedersen,

4 Tovholderens 3 - 4 største udfordringer:
Gruppeopgave. Hvert gruppemedlem bruger 5 minutter på, at beskrive egne 2-3 største udfordringer Gruppen fortæller historier om udfordringer til hinanden Gruppen skitserer på et flip- over papir de 3 – 4 største udfordringer i rollen som tovholder Lena Lund Pedersen,

5 Mødekultur Lena Lund Pedersen,

6 Det forpligtende LP samarbejde kræver
at medlemmerne udvikler de sociale færdigheder som skal til for at teamet kan fungere (fx kommunikation, fælles normer, (ind)læringsteknikker) At lære er at ændre adfærd. Læring kan godt være at flytte om på mentale antagelser – uden egentlig at få tilført ny viden Lena Lund Pedersen,

7 Det forpligtende LP samarbejde kræver
positiv interaktion mellem medlemmerne fysisk nærvær at hver tager ansvar for sin egen læring Lena Lund Pedersen,

8 Hvordan hænger det sammen med praksis?
Ændring af mønstre og omgivelser Ændret adfærd (arbejdsindsats, læringsstrategier m.v) Det er derfor vigtigt at vi arbejder med at analysere og forstå aktørerne i konteksten. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

9 Team kultur(Junge og Strønæs 2006)
Velfungerende LP-team Vi trives Vi udretter noget LP-Hyggeteam Vi udretter ikke meget Men vi hygger os Køligt men effektivt LP-team Vi udretter noget Vi trives ikke Svagt LP-team Vi udretter ikke meget Vi trives ikke Lena Lund Pedersen,

10 Øvelse - mødekultur Hvad karakteriserer jeres LP- gruppe mht. opgaveløsning og trivsel? Hvad kunne være handleplanen for både at tilgodese opgaven og kulturen i gruppen? Hvad vil Vi gøre, Hvornår, hvordan? Lena Lund Pedersen,

11 Teamudvikling I et team – en personalegruppe er der et helt specielt liv Den enkelte påvirker gruppen med sin indstilling, kommunikation og arbejdsindsats Påvirker kulturen på arbejdspladsen, ledelsen og den øvrige gruppe den enkelte?  Lena Lund Pedersen,

12 Læring Sociologen Etienne Wengers teori integrerer de komponenter, der er nødvendige for at karakterisere social deltagelse, som en lærings- og erkendelsesproces. Lena Lund Pedersen,

13 Etienne Wenger Lena Lund Pedersen, lenalundpedersen@gmail.com 21256076
Fælles virksomhed: forståelse og afstemning genforhandling af meningen med diverse elementer Fælles repertoire: kommunikere formål og behov, skabe fokus og enighed, udtænke procedurer Indordning: udforske, skabe modeller, være legende og nysgerrig Fantasi: fælles meningsforhandling, udvikling af indbyrdes relationer Gensidigt engagement: Lena Lund Pedersen,

14 Læring - Sociologen Etienne Wenger
Lena Lund Pedersen,

15 Læring og organisatorisk læring handler om forstyrrelse – og til en vis grad kvalme…
Enkeltloop feedback ”Så gør vi det vi plejer – bare lidt mere bevidst”. Dobbeltloop feedback ”Er det nu den bedste metode/handling?” Argyris, C. & Schön, D.

16 Vidensformer Refleksion/ læring sker for alvor når praksisviden (erfaringer) sættes i spil med professions- og forskningsviden (Rasmussen m.fl., 2007) Forsknings-viden Professions-viden Praksisviden Privatviden Lena Lund Pedersen,

17 Mulige temaer for fælles læring
Hvordan kommer vi ind og berører ledelse af børnegrupper og relationer i analyserne? Hvordan holder vi hyggelige, men effektive møder? ?????

18 Øvelse Hvilke faktorer opretholder udfordring/problemstilling?
Gå i grupper á 3 personer. Vælg interviewer, fokusperson og observatør Lav en lp analyse Udfordring: Modstand mod læring/udvikling Hvilke faktorer opretholder udfordring/problemstilling? I skal udvikle strategier og tiltag, som I mener vil fjerne eller reducere de faktorer, der i øjeblikket opretholder vanskelighederne i LP-gruppen Lena Lund Pedersen,

19 Genkig på analysemodellen
Formulering af problemstillinger Målformulering Indhentning af information Analyse og refleksion Udvikling af strategier og tiltag Gennemførelse af valgte strategier Evaluering Revidering 1. møde Hvad har vi behov for at vide mere om Hvordan får vi den ønskede viden? Hvem gør hvad? 2. møde 3.møde LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

20 Tovholderfokus - at stille spørgsmål og lytte
Afklaring af mål med samtalen (kontrakten/dagsorden) At afdække – lineære ? (detektiv) At udforske – cirkulære ? (antropolog) At finde nye muligheder – refleksive ? (fremtidsforsker) At aftale og målsætte – strategiske ? (kaptajn) At lytte Gentage, afklare, opløse og konkludere Færdigheder Lena Lund Pedersen,

21 Spørg ud fra forskningsviden Spørg ud fra de 3 perspektiver
Tovholderfokus Spørg ud fra forskningsviden Spørg ud fra de 3 perspektiver Spørg også om faktorer, som er med til at gøre problemet mindre Lena Lund Pedersen,

22 Tomm´s spørgsmålstyper
Detektiv spørgsmål: Hvad er udfordringen? Hvor længe har det været en udfordring? Hvad gør du, når udfordringen opstår? Hvem plejer du at tale med om udfordringen? Antropolog spørgsmål: Hvad ville dine kolleger sige om udfordringen? Hvad ville de sige om din måde at håndtere udfordringen på? I I hvilke sammenhænge har situationen været sværest/nemmest for dig at håndtere? Fremtidsforskerspørgsmål: Hvordan ser den ideelle situation ud for dig? Hvordan ville du fejre det, hvis udfordringen løste sig? Hvis udfordringen løste sig, hvad ville du så havde gjort for at få det til at ske? Hvem ville bemærke ændringen? Kaptajn spørgsmål: Hvilke af de muligheder vi hat talt om, tror du mest på? Hvad skal du have gjort ved udfordringen? Hvad vil være dit første skridt? Hvilken positiv udvikling vil vi kunne se af din indsats om 1 måned? Hvem kan hjælpe dig med at holde fast i målene? Lena Lund Pedersen,

23 Spørgsmålene ligger meget i modellen
Faktuelle spørgsmål Hvad er problemet? Hvornår startede problemet? Hvornår opstår problemet ofte? Fremtidsrettede spørgsmål Hvad er dit mål med den her analyse i forhold til børnegruppen/ klassen? Perspektivspørgsmål: Individ spørgsmål: Hvordan er barnets/elevens forudsætninger for at lære? Kontekst spørgsmål: Hvad påvirker barnets/ elevens motivation? Aktør spørgsmål Hvad er forældrenes indstilling til dag/fritidstilbuddet/skolen Lena Lund Pedersen,

24 Øvelse Gå i grupper á 3 personer. - Vælg interviewer, fokusperson og observatør Emne: en udfordring i forbindelse med din rolle som tovholder. Gennemfør et interview på 25 minutter i alt undersøger problemstillingen ved at lytte empatisk og aktivt, samt stille detektiv spørgsmål til fokuspersonen (ca. 5 min) undersøger problemstillingen videre, ved at stille antropolog spørgsmål (ca. 5 min) hjælper fokuspersonen til selv at reflektere over problemstillingen på andre og nye måder gennem fremtidsforsker spørgsmål. Husk: Ingen gode råd – det er fokuspersonen selv der skal komme frem til nye perspektiver på sagen. (ca. 5 min) Fokuspersonen støttes i at reflektere over, hvordan han/hun vil handle videre i forhold til problemstillingen ved at gruppens medlemmer stiller kaptajn spørgsmål(ca. 5 min) Fokuspersonen reflekterer over, hvordan lyttedelen virkede samt over hvilke konkrete spørgsmål, der var gode til at få problemet belyst/afdækket fra forskellige vinkler, og hvilke der var gode til at sætte refleksionsprocesser i gang (ca. 5 min) Reflekterer over processen – hvad lærte I af denne øvelse ift. lytte- og spørgeteknik? (ca 5 min) Lena Lund Pedersen,

25 Øvelse – 20 min. (grupper med 3)
Hvilket metoder kan I anbefale til informationsindhentning? Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

26 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER


Download ppt "Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google