Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kontaktforældremøde 13. september 2012. 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kontaktforældremøde 13. september 2012. 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde."— Præsentationens transcript:

1 Kontaktforældremøde 13. september 2012

2 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde Styrke kontatkforældrenes og skolens kapacitet til at implementere tiltag og visionen Agenda: Opsummering af tiltag Hvad skete der siden d. 15. maj? Hvad skal der til til at rykke et skridt frem

3 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring3 4. maj 2011 – kontaktforældremøde: Hvad sikrer god indlæring (DNI)?

4 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring4 Hvad har forældrene indflydelse på? Skabe uformelle læringsmulighed – øge læringstid Skole-hjem samarbejde En skolekultur, der fremmer gode relationer Sociale normer og værdier Elevens dagligdag skal være velorganiseret og tryg Kost, søvn og motion

5 KLASSEKODEX 26. april 2012Møde mellem BOS og OS5 HVAD er klassekodex Et klasse-kodex er et sæt aftaler indgået af og mellem forældrene i de enkelte klasser. Kodex’et revideres i starten af hvert skoleår, ved det første forældremøde, således at det tager udgangspunkt i klassens aktuelle ”situation” HVORFOR klassekodex Et klasse kodex et ét ud af mange initiativer, forældre kan bidrage med, for at udvikle fællesskab og faglighed for vores børn. Ikke regler, men aftaler eller retningslinjer Børnene har i de fleste klasser lavet deres egne “regelsæt” om hvordan de gerne vil have de behandler hinanden og forældrenes bør være med til at anerkende og støtte børnenes egne ønsker og eventuelle kodex.

6 KLASSEKODEX 26. april 2012Møde mellem BOS og OS6 HVILKE aftaler kan et kodex indeholde Den vigtigste aftale: Enigheden alle gør deres bedste for at overholde de aftaler, der er indgået i kodex’et Kodex’et kan hente inspiration fra: Skolens anti-mobningspolitik Tema-banken (under udarbejdelse i kontaktforældregruppen) Børnnes egne kodex Relevante emner for de enkelte klassetrin For alle trin: at melde tilbage på tiltag fra sociale forældre, møde til tiden, klikedannelser, … Indskoling: "spilleregler" for klassen, brug af cykelhjelm, mobiltelefoner, afholdelse af fødselsdage, legegrupper,... Mellemtrin: brug af OFC (Ordrup Fritidscenter), gå-på-tanken-og-købe-slik, make-up Udskoling: fester, alkohol og stoffer,...

7 KLASSEKODEX 26. april 2012Møde mellem BOS og OS7 HVORDAN kommer vi i gang Kontaktforældrene – disse skal bruges som igangsættere Klassekodex’ene revideres hvert år, ved årets første forældremøde I de nye 0.-klasser kan en “ældre” kontaktforældre komme til første forældremøde og fortælle om klassekodex, i forlængelse af introduktionen af kontaktforældres rolle i klasserne

8 …. 1.C.’s ”Det gør vi i en god klasse” (børnenes kodeks) 26. april 2012Møde mellem BOS og OS8 1.Vi hjælper hinanden. 2.Vi siger søde ting til hinanden. 3.Vi tier stille og lytter, når andre læser højt eller fortæller. 4.Vi er opmærksomme på hinanden. 5.Vi siger ja, når nogen spørger om lov til at være med. 6.Vi giver et kram, når andre har brug for det. 7.Vi hjælper, når nogen er ked af det. 8.Vi siger undskyld, når vi har gjort noget forkert. 9.Vi spørger om vi må være med. 10.Vi respekterer, når de andre siger nej, fordi de ikke tør.

9 HVORDAN SÆTTER VI FORÆLDRESKODEKS PÅ DAGSORDEN? 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring9

10 Alternative læringsrum Alternative læringsrumme Udfordre tanker Muliggøre øvelser Fremmer glad og nysgerrighed Eksempler Invitere til nyt sted Fælles filmkommentar Leje med tal, læse 15. maj 2012OS – støtte læting hjemme fra10 Dele tips og tricks på Intra Starte med en konkurrence, der kårer: ◦ Den oplevelse, der bedst tilgodese et/flere af ovenstående kriterier ◦ Med en rimelig fornuftig indsats

11 HVORDAN SÆTTER VI FORÆLDREROLLE I FORHOLD TIL ALTERNATIV LÆRING PÅ DAGSORDEN? 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring11

12 Kontakt forældre folderen 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring12

13 Kontakt forældre folderen 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring13

14 HVORDAN SIKRER VI KONTAKTFORÆLDREROLLE? 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring14

15 Temabanken er tænkt som en inspirationsliste over emner til forældremøder. Nogle er emner, som vi som skole ønsker at I drøfter. Andre er emner, som vi ved af erfaring kommer til at fylde på forældremøder på forskellige tidspunkter i skoleforløbet. Nogle emner vil vi ledsage med relevante fakta, forskningsresultater, debatoplæg og lignende. Andre emner er mere huskeliste til forældre – ”det skal vi nok også huske at drøfte holdninger til” Søvn Materiale fra skolen med facts, forskningsresultater, debatoplæg. Kost Materiale fra skolen med facts, forskningsresultater, debatoplæg. Børnefødselsdage Legegrupper Kliker – mobning Hvad kan vi gøre som forældre Alkohol Aftaler forældrene imellem – hvad siger vi god for? Hvornår er man hjemme? Aftaler forældrene imellem Lektiehjælp Faglighed Fællesskab Fremsyn Hvordan understøtter vi læringsmiljøet som forældre? Forældrekodex Hvordan ønsker vi at være som forældregruppe Klassekodex

16 Arbejdsgrupper – Status og næste skridt Hvad er status ift. Planer og Forventninger? Hvad er næste skridt? Hvad skal vi kontaktforældre gør til at nå næste skridt? Hvad skal andre (ledelse, personale, bestyrelse) gør? 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring16

17 Vision Uddannelsesparate unge Trives i det sociale miljø, nysgerrige og åbne Kan begå sig i og bidrage til en større verden Udnytte sit potentiale, om det er intellektuelt, fysisk eller andet Kan træffe egne sunde valg 17 Sund Kvalificeret selvbestemmelse Dannet Arbejdsvaner 15. maj 2012 OS - Kontaktforældremøde: Udskoling

18 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring18 Ordrup Skole Læring uden grænser Kontaktforældre-kommunikation til klasserne MÅL Børn, forældre, unge, medarbejdere og ledere samarbejder og har alle et ansvar for at fagligheden og fællesskabet styrkes og at skolen er på forkant med hvad fremtiden bringer. ”Føler børn, forældre og lærere en samhørighed og et fælles ansvar, og kan de se de samme mål, så vil det alt andet lige styrke målet om høj indlæring og børn med udviklede sociale kompetencer og lysten til at lære mere.”

19 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring19 FAGLIGHED Diskuter utraditionelle undervisningsformer, der kan støtte børnenes læring: Læsegrupper både i skolen og udenfor skolen Tværgående aktiviteter i en fag eller på tværs af fag Diskuter supplerende aktiviteter, der kan styrke og understøtte undervisningen Besøg på arbejdspladser Forældreundervisning Diskuter elevplanen, indhold og værdi. Støttes barnets faglige udvikling? Kan elevplanen flytte grænser? Tag gerne klassens elevplan op til diskussion. Hvad kan vi gøre for at komme endnu mere med på den digitale vogn? Hvordan bliver IT en naturlig del af undervisningen, hvordan kan IT støtte barnets læring hjemme, hvordan kan du tilskynde dit barn til at anvende IT som værktøj/hjælpemiddel i sin læringsproces?

20 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring20 FÆLLESSKAB Der skal lægges vægt på fællesarrangementer i og udenfor skolen. Hvilke arrangementer skaber fællesskab? Både på skolen og udenfor. Skal den ”sociale forældre” opprioriteres? Besøg andre steder Diskuter formålet med besøg på gymnasier, arbejdspladser, biblioteker,universiteter, andre skoler i nærområdet eller længere væk. Og hvad med om forældrene tog med? Så der altid er voksne nok.

21 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring21 FREMSYN Hjælp med til at undervisningen søger nye veje: Deltag aktivt i dialogen om ”hvad kan/bør der ændres i de kommende år, så undervisningen bliver så motiverende, interessant og ikke mindst samfunds- forberedende som muligt.” Globalisering og de deraf affødte effekter må ikke bliver fremmede for børnene. Tal om hvilken betydning forældrene har i forhold til børns læring. Hvordan kan I hjælpe skolen, klasserne, lærerne med at få inspiration fra udenlandske skoler, samfund, arbejdspladser og andre institutioner i ind- og udland. UDEN GRÆNSER Og diskuter om der er ting, der forhindrer at alle disse gode ting kan foregå. Og hvad gør vi ved det? Og hvornår gør vi det?


Download ppt "Kontaktforældremøde 13. september 2012. 15. maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google