Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
SIMIL – rådgivende pædagoger
LÆRING Knud Illeris SIMIL – rådgivende pædagoger
2
LÆRINGENS PROCESSER
3
LÆRINGENS DIMENSIONER
4
LÆRINGSTYPER KUMULATION – MEKANISK LÆRING
Grundlæggelse af skemaer RUTINER – LÆRE UDENAD ASSIMILATION – TILFØJENDE LÆRING Udbygning af skemaer VIDEN og FÆRDIGHEDER AKKOMODATION – OVERSKRIDENDE LÆRING Nedbrydning og rekonstruktion af skemaer PROBLEMLØSNING - INDSIGT TRANSFORMATION – EKSPANSIV LÆRING Ændring af skema-strukturer KRISELØSNING – PERSONLIG UDVIKLING
5
LÆRINGSBARRIERER FEJLLÆRING Manglende forudsætninger eller koncentration Uhensigtsmæssig formidling – Misforståelser FORSVAR For mange og/eller for påtrængende påvirkninger Identitetsforsvar – Ambivalens MODSTAND Uacceptabelt indhold eller situation Mulighed for alternativ læring
6
FEM FUNDAMENTALE BUDSKABER OM LÆRING
Læring er altid både en individuel og en social proces Den individuelle tilegnelse omfatter altid både et indhold og en drivkraft Selve tilegnelsen sker ved en sammenkobling af nye impulser med resultaterne af tidligere læring Der findes to hovedtyper af læring: den tilføjende og den omstrukturerende I det senmoderne samfund må man nødvendigvis opbygge et forsvar mod læring, der i betydeligt omfang fungerer automatisk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.