Download præsentationen
1
Drejebogen til eksamen på idræt B
2
Hvad er det egentlig for én?
Drejebog: ”For at være fuldstændig sikker på, hvad der skal ske på optagelserne, er det nødvendigt at lave en drejebog. En drejebog (eller storyboard) er en detaljeret beskrivelse af hver scene i filmen”.
3
Drejebogen (formalia)
er en disposition for prøvens indhold beskriver de elementer eleven ønsker bedømt har et omfang af maks. én A4 side (+ evt. bilag) pr. disciplin (tematisk forløb) hver elev afleverer 2 drejebøger 1. Elementer: tekniske, taktiske, træningsmæssige, teoretiske i det omfang at teorienforståelsen vises gennem praksis. 2. Eleverne kan forklare den tematiske kobling / teroiforståelse i drejebogen – undgå at eksamen bliver en teorieksamen. 3. Omfang: husk det er kun en disposition 4. Opfordrer elever til at vise hvad de kan, selv om de er en del af en gruppe.
4
Drejebogen (formalia)
kan være fælles for elever, der går op sammen – individuelle præstationer er specificeret sendes sammen med case-spørgsmål og plan for hele eksamen til censor senest 5 hverdage forud for prøven
5
Mine overvejelser Drejebogen bør være
et arbejdsredskab i undervisningen (eleven) en processkabelon (eleven) struktureret/overskuelig (elev lærer/censor) informerende (elev lærer/censor) afklarende (elev lærer/censor)
6
Arbejdet med drejebogen i undervisningen (I)
Introducer drejebogen ved undervisningens begyndelse og brug den i årets løb Giv eleven ejerskab til og ansvar for drejebogen Diskuter og evaluer drejebøgerne: hvordan ser ”den gode drejebog” ud? 1. Så vænner eleverne (og læreren!) sig til at reflektere over forløbet og indhold af en evt. eksamen den kan løbende justeres og revideres efterhånden som elevernes horisont udvides. 2. Diskuter og udarbejd med eleverne ”ramme” / med overskrifter for krav til indhold Gør det til almindelig praksis at eleverne efter hvert forløb laver en drejebog mere eller mindre detaljeret. En mere detaljeret drejebog kan evt. laves som en rapport. 3. For at teste om indholdet virker forståeligt – for inspirere og blive inspireret
7
Arbejdet med drejebogen i undervisningen (II)
Et redskab for elevernes refleksion over, hvad, hvordan, hvorfor ? ift. til eksamen De tvinges til at være bevidste omkring deres valg af - indhold / fokuspunkter (hvad? hvilke elementer? øvelser?) - metode (hvordan? rækkefølge? opbygning? progression/sammenhæng?) - begrundelse (hvorfor? tematisk sammenhæng?)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.