Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie"— Præsentationens transcript:

1 Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Ølsted Sogneskole Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie

2 Hvad har mennesker brug for?
Mennesket er et ”flokdyr” Mennesket ønsker samhørighed – ikke ensomhed. Kærlighed Anerkendelse Foragt Frygt

3 Integritet og Samarbejde
konflikt Samarbejde

4 Den basale tryghed Hvad siger Maslow

5 Den nærmeste udviklingszone

6 Piger & drenge øver sig på noget forskelligt!
Kontakt i små grupper Fællesskab = lighed Inde/ude Bekræftelse, Intimitetskvaliteter (relationer, personer og situationer) Snakkeorienteret, faktisk kommunikation Flad struktur Eksistentielt tema: at være elsket/ikke elsket Forvandlingsdrømmen og skønhedens æstetik Hierarki Alle er med på holdet Man kender sin plads Interessefællesskab (godkendelse og beundring) frihed, respekt Meddelelsesorienteret, emfatisk kommunikation Eksistentielt tema: Gøre det godt/ikke godt. Erobrerdrømmen og sejrens æstetik

7 Sjovere at lære nye færdigheder
End at løse PROBLEMER!!

8 Det offentlige og det private
Institution/Skole Hjem Hjem Hjem Hjem

9 Forskel på opdragelse og Socialisering
Opdragelse i hjemmet egne normer. Lære forældre at kende som mennesker. Service og kærlighed. Service i det offentlige og private rum. For hvis skyld er vi sammen? Socialisering i institutionen: Institutionens normer/regler

10 Nej er det kærligste og vanskeligste svar
Sige nej når du mener det. Ikke støde Ikke konflikt Synes godt om os Ikke afgrænsning ikke tydelig Ender med at såre Skrevet på regningen Ender med hverken at kunne li’ sig selv eller den anden

11 Nej er det kærligste og vanskeligste svar
Populær Velvillig Åben og generøs Dørmåtte Modvillig Sur nøjeregnende Føle sig værdifuld for dem vi holder af. Ambitionen om et bedre liv for vore børn. Omtanke, mod engagagement og ærlighed

12 Grænser, kompetencer og hierakier
Grænser for andre Grænser for sig selv Søgen efter ”HARMONI” Kontekst/rammer/værdier- Hvordan skal det fungere for sig selv og andre. Hvad vil jeg have og ikke have? – i forhold til: tøj, lommepenge, mobiltelefoner, spillekonsoller, sprog osv osv

13 Konflikter Hvad er en konflikt? En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger i og mellem mennesker. Sag og relation

14 Konflikter Fejltolkninger er den hyppigste årsag til konflikter
Tjek din tolkning og tro på svaret Konfliktsky mennesker er meget konfliktskabende Relationen mellem mennesker bliver stærkere af at der opstår konflikter som løses (Selvtillid/selvværd)

15 Konflikter Det gælder om at skelne mellem ubehag og fare.
Intense følelser er ikke farlige, blot ubehagelige Det der holder en konflikt i live er at folk taler OM hinanden og ikke MED hinanden. Alle gør det så godt de kan - hele tiden

16 Hvad en forælder ønsker sig for sit barn
Trygt og sikkert liv. Uddannelse Bevægelse og sundhed Udhvilede/søvn Ikke for meget TV og computer Ordentlig overfor kammerater/dele Ikke lyve og snyde

17 Professor Charles Desforges Exeter University
Den største forskel på børns læring skal ikke findes i skolen; men i hjemmet. Det handler ikke om social baggrund.

18 Afgørende for børns læring
I 7-års alderen tæller forældrenes engagement mest. Kvaliteten af skolens undervisning er næsten uden betydning I 11-års alderen er skolens rolle mere markant. Først i 16-års alderen betyder skolens kvaliteter mere.

19 Hvem har ansvaret for stemningen?
Om morgenen Ved bordet I køkkenet I skolen I bilen Ved middagsbordet Putning/go’ nat

20 Følelser der udtrykkes har en tendens til at gå over. Frits Pearls


Download ppt "Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google