Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De Utrolige År i Dagtilbud et pilotprojekt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De Utrolige År i Dagtilbud et pilotprojekt"— Præsentationens transcript:

1 De Utrolige År i Dagtilbud et pilotprojekt 2011 - 2013
Herning - Ikast/Brande - Holstebro

2

3 De Utrolige År i Dagtilbud
Præsenteret af: Inge Hauch, programkoordinator i Holstebro Laila Lundtofte, Projektleder DUÅ- Dagtilbud og LP i Herning Susanne Eg, Leder af Gl.Struervejens børnehave i Holstebro

4 Programserien De Utrolige ÅR

5

6 DUÅ Baby Sundhedsplejen Familiebehandling 0-1 år

7 2-3 år DUÅ Toddler DUÅ-grundprincipper for dagplejere Sundhedsplejen
Støttepædagogkorpset DUÅ-grundprincipper for dagplejere

8 4-6 (8) år Dino Lille gruppe DUÅ Basic DUÅ Basic Dino Stor gruppe
Familiebehandling (Støttepædagogkorpset) 4-6 (8) år DUÅ Basic - Familiebehandling DUÅ Basic Sundhedsplejen Støttepædagogkorpset Dino Stor gruppe Støttepædagogkorpset Børnehaverne DUÅ Dagtilbud Støttepædagogkorpset Børnehaver

9 6-12 (16) år PMT-O (individuelt) PMT-O gruppe - Familiebehandling PALS
Skolerne /SFH Familiebehandling PALS PPR Forældrerådgivere Lærere Sundhedsplejersker - …

10 De utrolige År i Dagtilbud
Et program til at styrke børns sociale og emotionelle udvikling Fokus på det positive samvær Inkludere flere børn med særlige behov Reducere uønsket adfærd i børnegruppen

11 De utrolige År i Dagtilbud
Målet er at styrke pædagogernes kompetence til: At forebygge og håndtere adfærdsvanskeligheder i daginstitutionen At styrke samarbejdet mellem daginstitution og hjem At arbejde med positiv gruppeledelse gennem proaktive udviklingsstrategier

12 De utrolige År i Dagtilbud
For egen regning og risiko men med politisk opbakning indledtes et samarbejde med De Utrolige År i Norge Partnerskabets styregruppe nedsatte en projektstyregruppe der udarbejdede projektbeskrivelse og implementeringsplan Valg af vejledere 3 – 4 fra hver kommune Februar 2011 workshop i Oslo

13 De utrolige År i Dagtilbud
Informationsaftner for interesserede institutioner Ansøgningsskemaer til interesserede institutioner Proces for udvælgelse af daginstitutioner Sparringsgruppe for vejlederne Udarbejdelse af fælles informationsmateriale til institutioner og forældre

14 De utrolige År i Dagtilbud
Samarbejde med Carolyn Webster Stratton fra The Incredible Years i USA om konsultationer til vejlederne og certificering Der har været 3 dage i 2011 og 4 dage i 2012 med konsultationer for vejlederne Vi forventer certificering i Evaluering og afrapportering til årsskiftet

15

16

17

18 De utrolige År i Dagtilbud
Et forebyggende program der tilbydes til en samlet personalegruppe i en daginstitution Uddannelsen sker på 6 workshops dage a 7 timer Efter hver workshop dag og tema, skal der laves en hjemme opgave Der ydes vejledning mellem hver workshop dag på opgaven Der er 6 uger mellem hver workshop dag

19 De utrolige År i Dagtilbud
Bogen: ”fremme social og emotionel udvikling hos børn” anskaffes til alle personaler. Der skal læses kapitler til hver workshop. Kun en del af det pædagogisk personale på workshop ad gangen, idet man ikke kan ”tømme” en institution en hel dag. Forskellig procent nøgle i kommunerne Den samlede personalegruppe gennemgår en workshop i den samme uge, så alle får samme udgangspunkt for opgaven

20

21

22 Reducere uønsket adfærd Motivation, belønning
Konse-kvenser Reducere uønsket adfærd Motivation, belønning Opmærksomhed, ros og opmuntring Proaktive strategier Bygge positive relationer Problemløsning, sociale færdigheder

23 To hovedprincipper Adfærdsændring hos børn sker gennem adfærdsændring hos signifikante voksne. Mennesker motiveres af opmærksomhed fra andre mennesker. Opmærksomhed motiverer til gentagelse. Postulat: maksimer opmærksomhed mod ønsket adfærd minimer opmærksomhed mod negativ adfærd

24

25

26 De utrolige År i Dagtilbud på driften i dagligdagen
Vedligehold efter endt uddannelse er beskrevet til at omfatte følgende: 2 år efter endt uddannelse kan institutionen anvende gruppe vejlederne 7 gange til at komme i deres institution og vejlede på den specifikke udfordring de måtte have.

27 De utrolige År i Dagtilbud vedligehold på ledelsesniveau
Forvaltningen iværksætter ”erfa grupper”, som er ledergrupper, hvor lederen kan sparre drift og evt. problemstillinger med hinanden Grupper hvor innovative tiltag kan italesættes og besluttes Forankringen kan rammesættes for programmet

28 Nonverbale tegn 28

29 Nonverbale tegn 29

30 Eksempel Alle børn skal ovenpå for at se film. De står på række, men snakker hopper osv. Den voksne klapper to gange og viser tegnet ”Giv mig fem” og holder hånden for munden. Vi er nu klar til at gå op af trappen – uden at der bliver sagt ét ord fra en voksen. 30

31 Eksempel Tre børn er i puderummet, hvor de lægger puder op som små gange, de skal gå på. To af børnene bliver uenige om, hvordan puderne skal ligge - og den ene skubber til den anden, som bliver ked af det. Under den efterfølgende snak bryder det tredje barn ind og siger til de to andre: ”I skal bare huske at sige stop” – og viser tegnet for STOP. 31

32 Udtalelse fra en pædagogmedhjælper
”Før DUÅ kunne jeg godt overse / ikke have positiv kontakt / vælge børn fra, som virkede usynlige / utilnærmelige. Fordi jeg nu vælger at ha’ kontakt – og sørger for at møde alle børn positivt og skabe god kontakt, så ser jeg nu pludselig alle børnene på en helt anden måde”. 32

33 Før De Utrolige År En dreng på tre år, som har svært ved at følge sociale spilleregler – er ofte i konflikt med både børn og voksne, er grænsesøgende – reagerer voldsomt. Vi var meget i tvivl om han ville profitere af DUÅ. 33

34 Efter De Utrolige År Succes! Strategier – At ALLE voksne arbejder ud fra fælles strategier, skaber mere overskuelighed og struktur, skaber mere ro for ham / omkring ham og i ham. Vores forventninger og beskeder bliver mere klare for ham. 34

35 Eks. Madpakker Han vil gerne ha’ en bolle. Pædagogen fortæller ham, at han må få sin bolle, når han har spist et stykke rugbrød. Han bliver sur, forlader bordet og smider sig i sofaen, udspyr trusler – pædagogen ignorerer adfærden. Efter kort tid kommer han tilbage og sætter sig på sin stol. Pædagogen siger: ”Hvor var det godt, at du kom tilbage på din plads – når du er klar, kan du få dit rugbrød og så din bolle bagefter”. Han fortsætter med at surmule nogen tid – og begynder derefter at spise sit rugbrød. 35

36 Eks. fortsat Drengen har en go’ forståelse af de nonverbale tegn og bruger dem selv i forhold til andre børn. Vi bruger meget fundamentet i pyramiden – viser ham positiv opmærksomhed, lytter til ham, snakker med ham, fokus på positivt samvær – roser ham for det han gør og det han er. Luna, ny pige og drengen møder hinanden på cykel, på fliserne. Han siger: ”Hun skal kører udenom”. Pædagogen siger: ”Luna er ny i børnehaven, hun véd ikke lige, hvordan hun skal gøre – måske kan du vise hende hvordan, så i kan komme forbi hinanden”. Han bakker ud på græsset, så Luna kan komme forbi. Pædagogen roser ham for at lade hende komme forbi. 36

37


Download ppt "De Utrolige År i Dagtilbud et pilotprojekt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google