Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

2/48 De spræller i nettet Rolf Molich D IALOG D ESIGN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "2/48 De spræller i nettet Rolf Molich D IALOG D ESIGN."— Præsentationens transcript:

1

2 2/48 De spræller i nettet Rolf Molich D IALOG D ESIGN

3 3/48 Websites are a product which you ask people to buy, using their time and attention as currency. –Tom du Pré Brugernes tid er kostbar

4 Uformel test af www.Novasol.dk - December 2001 - Bestil katalog

5 Brugerne søgte efter et katalog. De valgte ”Sådan bestiller du”.

6 Katalogoversigten - Alle brugere bestilte 2001 kataloget (december 2001).

7 2002 katalogerne var der - de var gemt under ”folden”

8 Bestil et sommerhus fra søndag den 17. februar og en uge frem

9 Meget lille udvalg. Hvilket råd ville en menneskelig ekspedient give?

10 Bestil et sommerhus fra lørdag den 16. februar og en uge frem

11 Så er der masser af huse - men hvor mange, og hvordan er de ordnet?

12 12/48 l Meninger –”Jeg tror, at brugerne vil blive glade for en flot flash-animation på forsiden.” –”Jeg synes selv, at det er nemt at downloade et Adobe pdf-dokument.” Et muligt grundlag for webdesign

13 13/48 l Reelle oplysninger fra brugere –Test viser, at mindst fem ud af seks brugere vil have indhold på forsiden. De frabeder sig tung grafik. –Test viser, at tre ud af seks brugere ikke ved, hvordan man downloader et Adobe pdf-dokument. (”Det må jeg spørge min søn om”) Et godt grundlag for webdesign

14 14/48 l Meninger l Reelle oplysninger fra brugere To mulige grundlag for webdesign Alt for meget designarbejde bygger på personlige meninger og tilfældigt tankespind om brugere. Det er synd, for det er både interessant og nemt at få reelle oplysninger om brugere.

15 15/48 Webdesignerens synspunkt: l Jeg er et menneske som alle andre l Jeg surfer selv - derfor er jeg en bruger l Jeg synes det er et godt websted, ellers ville jeg have lavet det anderledes l Jeg har gjort mig umage - derfor er mit websted brugervenligt! En farlig misforståelse

16 www.si.dk - sidste nyt om gamle nyheder?

17

18 18/48 Good programmers are good at what they do precisely because they don't think like users. – Alan Cooper Designers Are Not Users

19 19/48 Det politiske spil Cowboy programmers don’t need no stinkin’ usability. – Anonym

20 www.flybillet.dk - Helt nyt websted for rejsebestilling.

21 Billet til Minneapolis, USA

22 Overskuelig måde at vælge land og by på.

23 Angiv dato for udrejse og hjemrejse. Klik Find priser.

24 Prisoversigt. De glade, grønne ansigter viser at alt er ok. Vælg billigste.

25 Ventetiden er ca. 15 sekunder.

26 Ups. Udsolgt. Hvorfor viser de den så?

27 Vi prøver igen... denne gang den dyreste mulighed med SAS.

28 Her er heldigvis plads - men hvad koster det?

29 Den billet jeg købte hos SAS, kostede 5.038 kr. og gik direkte til Chicago.

30 30/48 “Brugervenlighed” er flere ting Flot Nemt Nyttigt

31 31/48 Nøglen til brugervenlighed Design af et brugervenligt edb-system handler først og fremmest om Design af de rigtige arbejdsgange (brugercentreret design) Det handler kun i mindre omfang om systemorienteret design (grafik, opbygning af sider, placering af knapper osv.)

32 E-mail fra Lars Blicher-Hansen. www.visitdenmark.dk ser spændende ud.

33 Ups. Undskyld jeg gjorde noget forkert.

34 www.visitdenmark.com. Mr. and Mrs. Hansen fra Denver vil besøge Danmark.

35 Vælger Accomodation.

36 Vælger region (søger Århus).

37 God tilbagemelding på kortet - men lidt svært at få øje på.

38 Desværre er Århus på kortet ikke klikbar. Vælger Århus i ”All towns”.

39 Det hjalp ikke. Hvad så?

40 ”Instruction” menuen øverst til højre løser problemet.

41 Hoteloversigt for Østjylland.

42 42/48 1.Kend brugere 2.Inddrag brugere 3.Afprøv og ret systemet 4.Lær af andre 5.Koordiner systemets dele Bemærk: KONKRETE og REALISTISKE opgaver De fem gyldne regler for konstruktion af brugervenlige systemer

43 43/48 Test af brugervenlighed

44 44/48 Test af brugervenlighed l En bruger interviewes om sine forventninger til det kommende system. l Brugeren løser et antal typiske arbejdsopgaver med prototypen. l Brugeren interviewes om sine oplevelser og sin forståelse af prototypen. Dette gentages for i alt 3-10 brugere.

45 45/48 Test af brugervenlighed

46 46/48 Brugervenlighed - værktøjer l Brugerinterview, observation, spørgeskemaer. l Brugerpanel, referencegruppe. l Prototyper. l Designstandard, sprogpolitik. Opfølgning. l Inspektion, review. l Test af brugervenlighed. Eget system, konkurrenter. l Kurser, workshops.

47 47/48 Ydmyghed Jeg er en bjørn med en meget lille forstand. - Peter Plys

48 48/48 Ressourcer l www.useit.com Internet usability guruen Jakob Nielsens web-sted. l www.sigchi.dk Dansk interessegruppe for brugervenlighed. l Bog ”Brugervenligt webdesign” Teknisk Forlag 2000. l www.dialogdesign.dk Konsulentfirma med speciale i brugervenlighed. Gratis eksempler på testrapporter.

49


Download ppt "2/48 De spræller i nettet Rolf Molich D IALOG D ESIGN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google