Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KLINISKE BIOANALYTIKERUNDERVISER

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KLINISKE BIOANALYTIKERUNDERVISER"— Præsentationens transcript:

1 KLINISKE BIOANALYTIKERUNDERVISER
De tre styrker PROFILERING AF DEN KLINISKE BIOANALYTIKERUNDERVISER

2 Ad hoc arbejdsgruppe Bioanalytikerundervisere:
Kenneth Kristiansen, Klinisk Biokemi, Nykøbing Falster Sygehus Marianne Birkekær Christensen, Klinisk Biokemi, Næstved Sygehus Anne Munch Jensen, Patologisk Anatomi, Sydvestjysk Sygehus Esbjerg Anne Bonde Jensen, Klinisk Mikrobiologi, Slagelse Sygehus Tanja Würtz Mathiasen, Klinisk Biokemi, Horsens Sygehus Lasse Krogh Nielsen, Klinisk fysiologi/ Nuklearmedicinsk, Holbæk Sygehus Fra Danske Bioanalytikere Lotte Gårdbo, Næstformand Kay Clausen, Konsulent

3 Arbejdsgruppens formål
at fremhæve de arbejdsopgaver og funktioner der for os har gjort underviserstillingen mere attraktiv. hvordan deltagere i gruppen oplever dét at være forholdsvis ny underviser i faget. at arbejde med bioanalytikerundervisernes brand. Som noget helt unikt for bioanalytikeruddannelsen har vi altid haft uddannede bioanalytikerundervisere ansat til at varetage den kliniske undervisning, og dermed sikre sammenhængen  mellem teori og praksis i grunduddannelsen. For at kunne bibeholde denne styrke i uddannelsen er det nødvendigt, at vi fortsat kan rekruttere bioanalytikere til underviserstillingerne. Bioanalytikerundervisernes høje anciennitet skærper yderligere behovet for rekruttering af undervisere. På den baggrund har Danske Bioanalytikere besluttet, at tiden nu er inde til at gøre en ekstra indsats for at skabe et stærkere brand omkring bioanalytikerunderviserne. Vi har derfor besluttet at nedsætte en ad hoc arbejdsgruppe, som skal arbejde med bioanalytikerundervisernes brand – bl.a. med henblik på en videre drøftelse på Underviser Dag Du er en af seks bioanalytikerundervisere, som vi har inviteret til at deltage i arbejdsgruppen. I er alle med en meget lille anciennitet som undervisere, idet vi netop søger viden om, hvad det er, som tiltrækker bioanalytikere til funktionen som bioanalytikerunderviser. Jeg deltager i arbejdsgruppen fra forretningsudvalget, og herudover vil afdelingsleder Kay Clausen deltage i arbejdsgruppen.

4 Processens formål at sikre fortsat rekruttering af bioanalytikere til underviserstillingerne bla. pga undervisernes høje anciennitet. hvordan branding af underviserstillingen? at øge opmærksomheden omkring underviserstillingen både i forhold til ledelse, bioanalytiker og uddannelsesinstitutionerne. Som noget helt unikt for bioanalytikeruddannelsen har vi altid haft uddannede bioanalytikerundervisere ansat til at varetage den kliniske undervisning, og dermed sikre sammenhængen  mellem teori og praksis i grunduddannelsen. For at kunne bibeholde denne styrke i uddannelsen er det nødvendigt, at vi fortsat kan rekruttere bioanalytikere til underviserstillingerne. Bioanalytikerundervisernes høje anciennitet skærper yderligere behovet for rekruttering af undervisere. På den baggrund har Danske Bioanalytikere besluttet, at tiden nu er inde til at gøre en ekstra indsats for at skabe et stærkere brand omkring bioanalytikerunderviserne. Vi har derfor besluttet at nedsætte en ad hoc arbejdsgruppe, som skal arbejde med bioanalytikerundervisernes brand – bl.a. med henblik på en videre drøftelse på Underviser Dag Du er en af seks bioanalytikerundervisere, som vi har inviteret til at deltage i arbejdsgruppen. I er alle med en meget lille anciennitet som undervisere, idet vi netop søger viden om, hvad det er, som tiltrækker bioanalytikere til funktionen som bioanalytikerunderviser. Jeg deltager i arbejdsgruppen fra forretningsudvalget, og herudover vil afdelingsleder Kay Clausen deltage i arbejdsgruppen.

5 Processen arbejdsgruppen har afholdt 2 møder forud for undervisernes dag. udfaldet af møderne er forelagt Dbio’s kommunikationsafdeling. tilbagemelding resulterede i 5 styrker efter flere overvejelser har vi samlet dem i ”De 3 styrker”……..

6 Coacher (rolle-model)
Klinisk underviser Faglighed Sam-arbejds-partner Coacher (rolle-model) Klinisk underviser i centrum med besiddelse af 3 forskellige styrker.

7 Faglighed Den kliniske underviser: Nøgleord: Faglighed
brænder for sit fag og samtidig også for de unge mennesker Faglighed er i fokus, men det er faglighed i forhold til det praksisnære og i forhold til et læringsmiljø, baseret på anvendt forskning. er til stede i sit fag og udviser et engagement og passion for sit fag. Fagligheden rækker ud over eget laboratoriespeciale og indgår i en tværfaglig kontekst med de øvrige laboratorieområder og kliniske afdelinger. deltager aktivt i implementering af nyeste viden i uddannelsen i samarbejde med skolerne. Nøgleord: Faglighed

8 Coacher (Rollemodel) Den kliniske underviser:
deltager aktivt i de relationsfremmende aktiviteter, det være sig med de studerende og med uddannelsens øvrige interessenter. udviser med andre ord nærvær og tilstedeværelse. har forståelse for, og arbejder aktivt med de sociale og psykologiske mekanismer, som stimulerer de studerende personlige udvikling. brænder for at opbygge den studerendes professionsidentitet som bioanalytiker. Dette sker ved at skabe læringsrum og fungere som rollemodel for de studerende, og ved at underviseren kobler teori med professionens udøvelse, så de studerende kan udvikle professionelle kompetencer som bioanalytiker. Nøgleord: Coacher, Rollemodel

9 Samarbejdspartner Den kliniske underviser: Nøgleord: Samarbejdspartner
er samarbejdspartner med laboratorieledelsen, de andre bioanalytikere på laboratoriet, skolerne og andre sundhedsfaglige grupper i forbindelse med tilrettelæggelsen og afviklingen af de studerendes kliniske uddannelsesforløb. har frihed til at arbejde selvstændigt. Nøgleord: Samarbejdspartner

10 Coacher (rolle-model)
Gruppearbejde Diskuter om I kan genkende de tre styrker i Jeres eget underviserjob. - Hvorfor/ hvorfor ikke? Hvordan får vi budskabet ud til bioanalytikere, ledende bioanalytiker og evt. studerende? Klinisk underviser Faglighed Sam-arbejds-partner Coacher (rolle-model)


Download ppt "KLINISKE BIOANALYTIKERUNDERVISER"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google